+ Meer informatie

Comfortabele wagen met veel klasse

Signalement Citroen CX 2000

2 minuten leestijd

Wat het meest bij een eerste keraiiismakmg met de Citroen CX 2000 opvalt is zijn formidabele wegligging en comfort. De wegligging springt wel het meest op de voorgrond. Zeis bij flinke snölheden geeft de CX 2000 ook in de bocht geen krimp. De vering blijft bij dat alte voorbeeldig. Dit gevoegd bij een uiterst comfortabel (interieur zal zelfs de meest kritisch ingestdlide automobifet alleen maar lovende kritieken ontlokken-

Het uiterlijk van de CX 2000 is uiterst modern. De strak gelijnde voorbumper (met daarin de knipperlichten verwerkt) is heel logisch verwerkt in de carros-serie, terwijl de koplampen schuin aflopend zijn opgenomen in de motorkap. Wat aan de voorzijde van de wagen wellicht nog het meest opvalt is het feit dat slechts één ruitewisser de voorruit siert. Bij gebruik constateerden wij dat die voorruit inderdaad met een wisser ook zeer goed schoon te houden is. Aan de achterkant van de wagen valt vooral de licht gebogen achterruit op, die als het ware wegloopt onder het

RIJGEDRAG

Wie met de CX de grote weg opgaat zal eerder het gevoel hebben dat hij over het wegdek glijdt dan rijdt. Een prettige eigenschap die toe te schrijven is aan de bijna spreekwoordelijke vering van de grote modellen van Citroen. De CX heeft in het geheel geen last van zijwind. Onder alle omstandigheden bleef de wagen uitstekend in de koers en prettig bestuurbaar. De motor start gemakkelijk en loopt vrij geruisloos. Hij trekt ook uitstekend bij lage toerentallen. Persoonlijk hadden we er wel graag een klein beetje vermogen in gehad. De 1985 cc krachtbron drijft de voorwielen aan. De versnellingsbak (vier vooruit en één achteruit) is gemakkelijk bereikbaar en licht te bedienen. De draaicirkel van de CX 2000 (met een lengte van 4,63 meter) is vrij groot: bijna twaalf meter. zijn in twee „uitlopers" van het paneel verwerkt en daardoor te bedienen zonder dat men de handen van het stutir hoeft te halen. De richtingaanwijzerschakelaar slaat niet (en dat zou men wel verwachten in zo'n klasse-wagen) automatisch terug. Maar ja, het voorkomt wel dat de schakelaar in een flauwe bocht voortijdig terugslaat.

In de uitvoering die wij reden zat in de middenconsole verwerkt een bedieningsknop voor het automatisch . openen en sluiten van de zijramen. De verwarming tenslotte geeft veel warmte en is uitstekend te doseren. Horizontaal: 1. dokter van een hooggeplaatst persoon; 2. gebakken men de achterklep open laat ziet men een compacte ruimte waarin geen onhandige en onpraktische hoeken zijn verwerkt. De kofferruimte heeft een vlakke bodem, waarop men de koffers zo naar binnen schuift.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.