Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lijdenstijd 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lijdenstijd 5

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Toen nam Pilatus dan Jezus en geselde Hem. En de krijgsknechten een kroon van doornen gevlochten hebbende, zetten die op Zijn hoofd, en wierpen Hem een purperen kleed om en zeiden: ees gegroet. Gij koning der Joden! En zij gaven Hem kinnebakslagen. JQ^. 19:1-3

Maar laat ons nu onze derde gedachte zien, n.1.:

Der Joden vreselijk geroep om de dood van Christus.

Dat lezen wij in de verzen 6 en 7 van ons hoofdstuk. Als Hem dan de overpriesters en de dienaars zagen, riepen zij, zeggende: „Kruis Hem, kruis Hem!" Pilatus zeide tot hen: „Neemt gijlieden Hem en kruist Hem; want ik vind in Hem geen schuld". De Joden antwoordden hem: „Wij hebben een wet en naar onze Wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelven Gods Zoon gemaakt”.

Neen, onrechtvaardige Pilatus, uw opzet zal niet gelukken. In plaats van medelijden zult gij ontmoeten een dodelijke haat tegen dit ware Godslam. Hier wordt het woord bevestigd: „Voor Mijn liefde staan zij mij tegen". Maar ook moest dit alles geschieden naar Gods eeuwige Raad. Opdat de Schrift vervuld worde. Heeft het uw aandacht al eens gehad, dat de Middelaar niet meer maar ook niet minder heeft moeten lijden dan hetgeen te voren van Hem gesproken is? Moest de Christus niet alle deze dingen lijden en alzo tot Zijn heerlijkheid ingaan? Niet één profetie van het oude Verbond zal onvervuld blijven. De Heere zal alles vervullen wat Hij heeft gesproken aangaande het lijden dat over Hem komen zou maar ook de heerlijkheid daarna volgende. Wat de Heere 'spreekt is waarachtig en wat Hij belooft, dat zal Hij zeker vervullen. Want Hij is de belovende God zelf. En Hij kan Zichzelf niet verloochenen. Maar weet wel, dat de beloften enkel en alleen zijn voor Zijn volk, want zij zijn in Christus, ja en amen, Gode tot heerlijkheid. En alleen de uitverkorenen zijn van eeuwigheid in Christus. Dus hen alleen zullen de beloften geschonken, en voor hen alleen zullen zij de vervulling krijgen in Christus Jezus. Hij is niet alleen een belovend, maar ook een vervullend God en dat alleen op grond van de offerande van Christus.

Maar kom, Pilatus dan bracht Jezus uit, zeggende: , , Ik vind geen schuld in Hem". Hij hoopte nog dat zij medelijden met de Heere Jezus zullen hebben. Maar neen, als zij Hem zagen, riepen zij: „Kruis Hem, kruis Hem". De ganse hellemacht riep: Kruis Hem. En u weet dat de kruisdood een smartelijke en smadelijke dood is. Maar zo riep ook de Rechter van hemel en aarde: Kruis Hem, Kruis Hem. De allersmartelijkste en smadelijkste dood moest Hij ondergaan.

De kruisdood was een van God vervloekte dood, want vervloekt is die aan het hout hangt. Bij de Joden werden doden wel aan een hout gehangen tot aan de.avond en dan moesten zij worden weggenomen opdat de vloek niet op het land zou rusten. Bij de Romeinen echter werden levende misdadigers gekruist. Als dan de overpriesters en de dienaars Hem zagen, was het of de hel losbarstte. Hier heeft werkelijk een muitgespan Hem omgeven. Hier de helse vijandschap van de leeuw die woedt en tiert tegen dat ware Godslam. O, hier is het rad der tong aangestoken door de hel. Maar zo geeft de mond uit wat in het hart leeft. O, die helse vijandschap tegen de Gezalfde des Heeren. Maar zo zien wij dan ook duidelijk wat de mens in zijn diepe val geworden is. Neen, dan heeft hij echt niets met God en Christus op. Ook al denkt hij dat soms met al zijn godsdienst. Maar weet dan wel, dat juist de godsdienst Christus gekruisigd heeft. Want juist door zijn godsdienst openbaart de natuurlijke mens zijn vijandschap tegen de geheel enige Zaligmaker. Ook Gods volk komt soms in een weg waar zij de vijandschap voelt oprijzen tegen de weg die de Heere met hen komt te houden. Maar toch is er een groot verschil. De Heere had tot de discipelen gezegd: , , Gij zult allen aan Mij geërgerd worden". En al konden zij het niet geloven, er is toch een ogenblik gekomen, dat zij Hem allen hebben verlaten. Maar let eens op het onderscheid. Petrus was echt niet naar de zaal van Kajafas gegaan om Christus te verloochenen. Neen, uit liefde tot zijn Meester is hij gekomen maar viel in de strik en op de zeef van satan. O, wat moest Petrus hier aan eigen kracht leren sterven. Doch Jezus Zich omkerende zag Petrus aan en Petrus werd indachtig de woorden die Jezus gesproken had en naar buiten gaande weende hij bitterlijk. En dat kwam nu omdat de wortel der zaak in hem gevonden werd namelijk de ingestorte liefde Gods. Maar hier is het de helse vijandschap tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde. Maar nu moeten wij u ook nog wat hoger op zien te leiden. De kruisdood is een schandelijke dood, want vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt. Nu is door de zonde de vloek op het aardrijk gekomen en heeft ook de mens de vloek en het oordeel over zich gehaald. Maar om nu die ontzaglijke vloek voor de uitverkorenen weg te nemen, is Christus een vloek geworden voor ons zegt de apostel. Door de zonde heeft de eerste Adam de hemel gesloten en zich de aarde niet meer waardig gemaakt. Nu moest de tweede Adam van de aarde uitgeworpen worden en de hemel kon Hem niet eerder ontvangen dan wanneer de vloek was weggenomen. Geliefden, nu ga ik met eerbied wat zeggen. Toen de Heere Jezus in de volheid des tijds de hemel heeft verlaten, om in Zijn menselijke natuur te lijden en te sterven voor de zonden Zijner uitverkorenen, toen heeft de Vader als de Handhaver van het Goddelijke recht met eerbied uitgedrukt, eigenlijk gezegd: Mijn lieve Zoon, nu gaat U naar de aarde om Uw Bruid op te rapen uit de drek van Adams diepe val om haar te verlossen uit satans macht en doodsgeweld, en daartoe verlaat U de plaats Uwer heerlijkheid. Nu kunt U niet eerder in de hemel komen of het recht moet verheerlijkt zijn en de gerechtigheid aangebracht. En U kunt niet eerder terugkomen dan met Mijn uitverkorenen om die in Mijn gemeenschap te brengen. O, als men dat toch eens goed krijgt te overdenken dan gaat het hart toch open hoor. Welk een eenzijdige liefde Gods. En nu riepen de Joden: , , Kruis Hem, Kruis Hem!" Maar nu het geheim tot troost van een volk dat zich de eeuwige vervloeking heeft waardig gemaakt en dat heeft mogen overnemen. Daar roept de hemelse Rechter: Kruis Hem! Kruis Hem! O, dat plaats bekledende werk van de Middelaar. Wat wordt Hij dan in deze weg dierbaar voor Zijn volk.

Wordt vervolgd.

A.

A.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 maart 1987

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Lijdenstijd 5

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 maart 1987

De Wachter Sions | 8 Pagina's