+ Meer informatie

„Je kunt alle ziektes van de polikliniek krijgen"

3 minuten leestijd

Foto RD na zes weken. Aanhouden en praten helpt veel beter. Vandaar ook dat we vanaf oktober onze staande-houdingen hebben opgevoerd van 20 naar 30 procent. Dat zou in twaalf maanden 100.000 aanhoudingen betekenen. Maar het gedrag van mensen moet veranderen. Een proces-verbaal, daar kunnen we er gemakkelijk een miljoen van uitreiken, dat is het probleem niet".

Volgens Dellebeke is snel rijden en toch niet remmen de grote kunst. „Anticiperen. Op tijd je gas los. Dat lukt niet altijd, want je hebt ook de types met wat wij hier noemen "hoed, sjaal en sigaar", die 'm er zo maar links tussen gooien. Toch moet je ook dat voorzien. Moeten wij ook, als we met zwaailicht en tudelu hard de linkerbaan uit gaan".

Weersomstandigheden

Afstand houden in combinatie met slechte weersomstandigheden is een hoofdstuk apart. In het nieuwe Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) dat op 1 november van kracht wordt, worden ze niet meer apart vermeld, zoals in het huidige. „Bij regen, mist en gladheid gaat de gevaarfactor vele malen omhoog. Toch zie je vaak dat de mensen geen gas terug nemen. Dan zie je ze 120 jagen door een wolk van water, pal op de voorganger. Dat móet fout gaan. Wie zich dat niet realiseert, is puur gevaarlijk, voor de ander en zichzelf'.

Eric Drent van VVN; In de nieuwe wet wordt er meer een appel gedaan op het algemeen verantwoordelijkheidsgevoel van de automobilist. Geef je verstand eens voorrang. Met logisch nadenken kun je veel aan zien komen. Slechte weersomstandigheden eisen aangepast rijgedrag".

John van der Pas, hoofd in- en externe betrekkingen van VVN beseft dat er in de maatschappij steeds vaker wordt doorgaans kalmer. Laat de SWOV maar eens uitzoeken of mijn bewering klopt". Toch valt het met de agressie op de Nederlandse wegen over het algemeen wel mee, vindt de AVD-voorlichter, vooral gezien het aantal autoverplaatsingen op de snelweg. „Als je ziet hoeveel mensen er elke dag weer opnieuw aanschuiven in de rij om bij hun werk te komen, dan zeg ik: er is heel weinig agressie op de weg, de mensen laten het over zich komen. Natuurlijk, je kunt met je vingertje op je voorhoofd wijzen of er een opsteken, maar dat is geen echte agressie".

„Opschrijven helpt niet echt", zegt Dellebeke. Mensen moeten zich bewust worden van het feit dat ze auto rijden en dus niet iets anders kunnen doen. Maar mensen zijn onderweg met transacties bezig, hebben hun hoofd er niet bij. De autotelefoon gaat. We maken bij grote ongevallen nogal eens mee dat er geen enkel remspoor te bekennen is. Dat betekent dat mensen met 120, 130 ergens achterop zijn gevlogen zonder dat er is geremd. Waar ben je dan mee bezig?"

Van der Pas ziet in dit verband een schone taak weggelegd voor de rij-opleidingen. „Ook het CBR is daarvan overtuigd. Men is druk bezig met het veranderen van de opleiding voor examinatoren, ook daarmee valt winst te maken". VVN wil geen agressieve campagne voeren „en iedereen de stuipen op het lijf jagen". „Maar men moet zich wel bewust zijn of worden welke risico's men loopt en schept bij een overtreding als kleven en/ofte hoge snelheid".

Dellebeke constateert een mentaliteitsverandering als het om de gevolgen van grote verkeersovertredingen gaat. „Vroeger huilden de mensen bij de brokken. Nu komt het voor dat ze kijken of de auto-telefoon in het wrak het nog doet. Dan bellen ze gauw het leasebedrijf vooreen andere auto".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.