Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Het gebed in de consistorie'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Het gebed in de consistorie'

‘Het ambt van ouderling’

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Even geleden werd mij de vraag gesteld of ik bereid was om iets te vertellen over het gebed voor de dienst in de consistorie. Ik zei tegen de persoon die die vraag stelde, dat ik daar toch wel even over moest nadenken. Ik vond dat gewoon een moeilijke vraag en dat vind ik nog steeds. Het gaat immers over uiterst tere zaken. Ik weet van dichtbij als predikant dat ouderlingen dat het zwaarste vinden in hun ambtelijk bezig zijn. Graag had ik de beantwoording van de vraag aan anderen overgelaten. Natuurlijk is dat niet eerlijk. Ik mag me er op die manier niet van afmaken. Tenminste, zo sta ik er in. Maar het is en blijft een tere zaak. Zal ik wel de juiste toon treffen bij de beantwoording van de vraag? Ik huiver!

Hoe makkelijk kun je bij gebrek aan empathie met je opmerkingen over het gebed – ongewild – integere ambtsdragers verdriet doen. Dat wil ik helemaal niet. Ik wil integere ambtsdragers geen verdriet doen die al zuchtende de predikant proberen op te dragen in het gebed. Toch is het goed om in grote voorzichtigheid en heel bescheiden iets over het consistoriegebed op te merken. ‘Waarom is het goed?’ hoor ik u vragen. Ja, waarom is het goed? Ik weet wat u bedoelt. U wilt met uw vraag aangeven, dat het gebed een persoonlijke zaak is en niet te leren is. U hebt gelijk. Het gebed is heel persoonlijk. Daar doe ik niets van af. Toch heeft het consistoriegebed ook kanten die misschien wel voor correctie vatbaar zijn. Laat ik proberen mijn gedachten erover uit te spreken. U kunt er altijd op reageren.

Zondagmorgen. De ouderlingen en de diakenen komen een voor een de consistorie binnen. Na elkaar gegroet te hebben, gaat ieder naar zijn plaats. Sommigen blijven staan en anderen gaan zitten. Het wachten is op de predikant. Als hij gearriveerd is, legt de scriba het blaadje met mededelingen voor hem neer. Na er nog iets over gezegd te hebben, breekt het ogenblik aan voor het consistoriegebed. Het wordt heel stil in de consistorie. Alle ambtsdragers voelen goed de ernst van het ogenblik aan. Het is dan ook geen kleinigheid om in het openbaar te bidden. Ieder voelt intuïtief aan dat er onderscheid is tussen het gebed dat ’s morgens op de knieën bij het bed is uitgesproken en het gebed voor de eredienst. Het gebed thuis kent aspecten en dimensies die je niet kunt meenemen in het gebed in de consistorie. Met dit laatste benader ik een punt, dat enige aandacht behoeft.

We weten met elkaar, dat bidden een uiterst persoonlijke aangelegenheid is. Het is een groot voorrecht als wij een biddend leven als ambtsdrager mogen kennen. In dat leven klopt immers het geloof en de tere vreze Gods. Zaken die voor de ambtsdragers van vitaal belang zijn. Hoe kun je überhaupt het ambt bekleden als dit gemist wordt? Daarom is het voor het ambtelijk leven van grote betekenis als een teer en afhankelijk gebedsleven beoefend mag worden. Die afhankelijkheid zal ook doorklinken in het gebed in de consistorie. Maar dat gebed kent ook andere dimensies. Primair dient de dienstdoende ouderling – naar mijn overtuiging – in die ogenblikken het oog gericht te hebben op de voorganger die zo dadelijk het Woord Gods in het midden van de gemeente moet verkondigen. Van hem wordt niet verlangd, dat hij in het gebed gaat vertellen hoe God een mens bekeert. Ook niet dat hij het gebed gebruikt om zijn bekering mee te delen. Ook is het niet goed als hij de luisterende predikant gaat vertellen hoe hij straks moet gaan prediken. Wel is het van belang dat de biddende ouderling laat blijken dat hij de zorg en de nood van de prediking voor de Heere wil brengen. Het gebed dient kort en krachtig te zijn. Dat kan als de bidder doorheeft waarvoor hij bidt. Hij vraagt of de Heere Zijn knecht opening wil geven in Zijn Woord. Van hem wordt niet gevraagd of hij in het consistoriegebed alle zieken, de zending, evangelisatie, kerkstrijd, vervolgingen memoreert. We mogen hopen, dat zulke zaken door de predikant in het zogenaamde ‘grote’ gebed worden genoemd. Vaak worden al die zaken erbij gesleept, omdat men denkt of bang is dat men te kort heeft gebeden. Beter kort bidden dan de ambtsbroeders het gevoel geven, dat de bidder te weinig woorden heeft en daarom dingen erbij haalt die niet in het consistoriegebed thuis horen.

Bidden in het openbaar blijft altijd een moeilijke bezigheid. Daar weet de predikant ook alles van. Hij is ook een mens en die mens wil goed voor de dag komen op de kansel. Van grote betekenis voor het consistoriegebed is, dat de ouderling authentiek is. Hij moet niet proberen een ander na te doen. Wel zou ik de ouderling willen aanraden om thuis het gebed enigszins voor te bereiden. Dat zeg ik omdat het gevaar niet denkbeeldig is, dat de ouderling eindeloos hetzelfde gaat zeggen. Dan is het gebed geen gebed meer, maar een opgezegd lesje. Van zo’n ‘gebed’ gaat weinig uit. Dat geeft de predikant ook geen steun. Hij voelt zich dan niet gedragen en dat veroorzaakt een eenzaam gevoel. De bidder geeft hiermee ook geen blijk van betrokkenheid bij de nood van de predikant die zo dadelijk het Woord zal moeten bedienen. Wie enigszins aanvoelt wat er gaat gebeuren, zal meeworstelen aan Gods genadetroon. Dan is bidden niet langer een ‘een-mans-bedrijf’, maar een gebeuren van samen. Dan worden die zinnen van Psalm 34 ook duidelijk: ‘Zij liepen als een stroom Hem aan en Hij liet hen nimmer schaamrood staan.’

Wordt vervolgd.

Nederhemert, ds. H. Zweistra

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

'Het gebed in de consistorie'

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2015

Kerkblad | 24 Pagina's