Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksterweelde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterweelde

tweede bondsdaglezing

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat een gezegende dag: die eerste Pinksterdag van het Nieuwe Testament. Hoe breed heeft de Heilige Geest de netten van het Evangelie uitgezet. En wat een rijke vangst is er binnengehaald vanuit de zee van de volkerenwereld. Wat een weelde, zo'n drieduizend zondaren getrokken uit de duisternis tot het licht van Gods Koninkrijk. De vissers uit Galilea hebben het woord vervuld gezien, dat Jezus eenmaal sprak: „Ik zal u vissers der mensen maken." Wat een dag van blijdschap, die eerste Pinksterdag.

Blijdschap voor die mensen. die tot bekering kwamen en tot het geloof in Christus, de Gekruisigde. Dankbare verwondering bij Parthers, Elamieten, Egyptcnaren, Kretenscn. Wat zullen ze God hebben groot gemaakt vanwege Zijn opzoekende zondaarsliefde in Christus Jezus. , .En er werden op die dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend zielen" (Hand. 2:41b). Zo'n drieduizend, die uit een verbroken hart door de Geest van Christus hebben uitgezegd: .Mijn God. U zal ik eeuwig loven, omdat Gij 't hebt gedaan.”

Blijdschap ook over die weelde bij de apostelen, die Jezus verhoogd hebben op de staak van het Evangelie. Wat een gemeente is er ineens aan hun zorgen toebetrouwd. Wat een oogst!

Mensen die er niet bijhoren....

Maar. meisjes en jongens, vergeet vooral de hemel niet. Als er bij God blijdschap is over één zondaar, die zich bekeert, hoeveel tc meer dan als er drieduizend komen op één dag. Hoeveel te zwaarder is dc middelaarskroon van de Heere Jezus geworden, nu er in zo'n korte tijd zoveel parels aan gchccht zijn. In de veelheid van de onderdanen ligt toch de heerlijkheid van de Koning!

En 't is alles uit God alleen; uit het welbehagen van de Vader, uit de verdienste van de Zoon. uit de toepassing van de Heilige Geest. Want let op: cr was er niet één bij die 't verdiend had. Ze konden nergens op bogen. Neem nu zo'n Arabier. Die

was uit 't geslacht van Ismaël en Ismaël was indertijd uitgeworpen uit de tent van Abraham. Neem een Egyptenaar. Hoeveel jongetjes zijn er in de tijd van Mozes niet verdronken in dc Nijl?

Egypte, de grote vijand van Israël. Daar stonden vroeger de tichelovens, waar het voik van God ten dode toe verdrukt werd. En al die andere volken: ze hoorden er vanuit zichzelf geen van allen bij.

Maar nu heeft God op Pinksteren gezegd: al is heel je geslacht een verloren geslacht, al is heel je volk een goddeloos volk. nochtans: wederhorigen, mensen die er niet bijhoren, zullen van God gaven ontvangen, omdat Christus voor wederhorigen de dood inging: omdat Jezus de zaligheid ging verdienen voor totaal verlorenen. Nu geeft Pinksteren uitzicht.

De lijn der geslachten

Nu kan het bij God vandaan voor meisjes en jongens die alles tegen hebben, die alles verzondigd hebben, 't Kan in Christus Jezus voor de grootste der zondaren. Uit wat voor geslacht stam jij? Ik weet zeker, dat er hier jongeren zijn. die stammen uit een godzalig geslacht. Je hebt misschien een opa in de hemel, een oma, die gestorven is met Jezus in het oog en dc zaligheid in het hart. Wat denk jc: zullen er dan geen gebeden voor jou liggen aan Gods troon? „Heere, breng ze toe m'n kinderen, m'n kleinkinderen." Nee, genade is geen erfgoed, maar hoe vaak werkt de HEERE niet in de lijn der geslachten? Zou je je handen cr niet bij vouwen om tc vragen: HEERE, wilt U die gouden draad van de genade doortrekken ook in mijn leven? U bent toch de God van 't verbond. Nee, je opa had 't ook niet verdiend, je moeder evenmin, niemand, maar God zet er mensen bij uit genade tot de roem van Zijn Naam.

En als er dan geen kinderen van God bekend zijn uit je voorgeslacht? Dat is erg. Maar is 't voor jou geen reden te meer om te vragen: HEERE, zoudt U dan bij mij willen beginnen? O HEERE, hoor, o HEERE, vergeef!

Kerkgaan helpt!

En waar werkt de HEERE dan door Zijn Heilige Geest? Wel, onder Zijn Woord, in de dienst der verzoening, in de kerk, waar Jezus' naam gepredikt wordt als de enige Naam tot zaligheid (Hand. 4:12). Ze zullen er ook vanmiddag wel zijn, meisjes en jongens, die zeggen: igenlijk zou je maar beter niet naar de kerk kunnen gaan, want als 't niet tot bekering leidt, zal het nog alles eenmaal tegen je getuigen. En 't is waar: ie de weg geweien en niet bewandeld hebben, zullen met vele slagen geslagen worden. Juist onder het Woord kun jc Christus verwerpen: uist daar kun je Jezus' bloed onrein achten. Dat kan ook vandaag hier op dc bondsdag. Dat is 't ergste wat er is. Maar een en ander rechtvaardigt jouw redenering niet. Want het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17).

Smytegelt kende in zijn tijd ook al mensen met zulke gedachten. Hij schrijft ergens: „Want er zijn mensen, die zeggen: 't kerkgaan helpt niet. 't moet van Boven komen." Dan antwoordt hij: , , 't Kerkgaan helpt wel, want God heeft de bediening van Zijn Woord verordend om aan een dode zondaar het water des levens tc geven.”

Hier staat het: ie dan Zijn Woord gaarne aannamen werden gedoopt (Hand. 2:41a). Gods genade maakt ze gewillig om 't Woord aan te nemen. Jou ook? God breekt je af tot de fundamenten toe.

Hij spaart je niet, als het gaat om jc zonden, want genade gaat dwars door je leven. God neemt je alles uit handen, maar lege handen gaat Hij vervullen. Zie je ze staan die drieduizend? Zc gaan de dood in. want ze worden gedoopt. Het water sluit zich boven hun hoofden. Nochtans leven ze. ja, ze staan op

tot een nieuw leven in Christus Jezus. Ze zijn afgebracht van al het hunne, maar juist zo mogen ze roemen:

Wereld!ing, ik heb een schat, 'k Mag mij in een weelde

baden.

die geen sterveling bevat, 'k Heb alles verloren, maar Jezus verkoren. Wiens eigendom ik ben.

Volharden

En dat is maar niet iets geweest van een dag. iets dat vervluchtigd is. Want de Pinkslcrweelde komt niet alleen openbaar in de breedte, maar ook in dc diepte. De Heilige Geest is gekomen waarvan Jezus zei:

„Die zal Mij verheerlijken." Hoor: en zij waren volhardende...." (Hand. 2:42a). Volharden, dat wil zeggen: ets vasthouden, standvastig blijven bij. Volharden is het kenmerk van het geloof, niel alleen aan "t einde van de loopbaan, maar ook aan het begin. Dat is de bediening van de Heilige Geest. Volharden, dat is een woord daar hoor je strijd in. Ja. "t geloof van de heiligen Gods staat bloot aan beproeving en aanvechting. Daarom: at een behoefte aan het Woord!

Zij waren volhardende in de leer der apostelen. Dit betekent dat dc apostelen prediken en de mensen komen. Ze zijn er steeds weer om te horen van Hem. Wiens naam Jezus is. Zaligmaker van zondaren.

En samen verkondigen ze de dood des Heeren. als het brood gebroken wordt, want ze waren volhardende in de breking des broods. We zien ze zitten in onze gedachten.

Wat een weelde. „Ben jij er ook'? ", zo zegt de een tegen dc ander. „Kon jc hel ook niet meer uithouden in een leven zonder God? Heeft Hij jouw hart ook geraakt? ”

Wat vinden jullie ervan, meisjes en jongens? Zou jij jc er thuis gevoeld hebben? Hoe ligt het in jouw hart. heel persoonlijk? Is het daar:

„Geef mij de allerlaagste plaats, zo Gij mij een plaats wilt geven. Nooit heeft iemand zoveel kwaad tegen zoveel goeds bedreven." O. dan schikken de anderen graag een stukje op. Genade is immers mededeelzaam. Daar is het niet: „Ik heb 't, en zie jij maar dat je 't krijgt." In Jeruzalem hebben ze niet gezegd: „Drieduizend dat is wel genoeg, anders komen cr teveel." O nee. ze bidden immers volhardend. Die Arabier, die z'n zoon er nog niet bij vindt. Die moeder uit Kreta die haar dochter tevergeefs zoekt. Een voortdurend gebed om de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Wat een eenheid, wat een liefde, wat een betrokkenheid. Ja. maar de Heilige Geest werkt tot zaligheid: dan krijg je God lief en de naaste. Dan is 't: „Kom. ga met ons.”

En zij prezen God. Hoor je dat? Ze zingen vanuit de diepte naar omhoog en de HEERE werkt vanuit de hoogte in de diepte. En elke dag komen er bij. En de Heere deed dagelijks lot de gemeente, die zalig werden. Dagelijks!

En nog gaat de Heere door. En zo vraagt Hij heel gericht aan jou: en jij? Zing jij ook al mee uit je hart. door de Heilige Geest:

„Leer mij, o God van zaligheden, Mijn leven in Uw dienst besteden: Gij zijt mijn God, vat Gij mijn hand: Uw goede Geest bestier' mijn schreden, En leid' mij in een effen land." (Ps' 143:10 ber.)

ds. R. Kattenberg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 1990

Daniel | 32 Pagina's

Pinksterweelde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 1990

Daniel | 32 Pagina's