Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE DORDTSE KERKENORDENING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE DORDTSE KERKENORDENING.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 1 Tim. 5, 17 wordt dus onderscheiden tussen leer^i en regeerouderlingen, die als ambtsdragers mogelijk te onderscheiden zijn van 'de oude mannen in 5, 1. Beschuldiging zal men niet aannem'en tegen 'een ouderling 'dan onder twee of drie getuigen, 5, 19. TLmotheus zelf evenals Titus waren niet aan een bepaalde gem'eente verbonden. Z? waren' roridtrekkende Evangelisten, 2 Tim. 4, 5. Timotheus was krachtens een profei* tenwoord tot zijn am'bt geroepen, dat is dus niet door leien mens, maar door de 'H^ Geest zelf, terwijl hij met oplegging 'der handen van het ganse college der ouderling gen in het ambt is b'Cvestigd, waaraan ook Paulus deelgenomien heeft, 1 Tim. 1, 18; 4; 14; 2 Tim. 1, 6. Als rondtrekkende' p* vangelisten haldden Timiotheus en Titus een buitengew'Oon ambt, dat bij hun sterv'en ophield, en idiende in de eerste tijd om de gemeenten te grondvesten. En zo wordt Ti=» tus van Paulus 'Opgedragen oim van stad tot stad ouderlingen aan te stellen, en wat nog ontbrak terepht te brengen in Kreta. Tit. 1, 5.

We zien dus ook hier, 'dat er leerouder^ lingen en regeerouderlingen waren en idia^» kenen, voorts ook herders en leraars, zo* als ook in Hebr. 13, 7 gesproken wordt van voorgangers, die het Woord Go'ds ge* sproken hebben, en 'die 'de lezers gehoor^ zaam 'en onderdanig zullen zijn, Hebr. 13, 7, 17. Uit 'dit alles kan blijken, dat ler in de dagen van het N. Testam'ent, zowel in de gemeenten uit de Heidenen, .als in 'de Joods^christelijke gemieenten al een volle kerkeraad in ambtelijke zin was in gewone omistanidigheden, bestaande uit 'de leeraren, ouderlingen en diakenen.

In Jacobus 5, 14, 15 wordt ook gesproken van ouderlingen. Is iemand krank dan moet hiJ 'de ouderlingen der gemeente roepen. P^\ wijst er op, dat er on'der de ïezers leen kerkelijk georganiseerd leven was. De ge* ni'eente is een plaatselijke gem'sente en heeft ouderlingen, die een bepaald ambtelijk werk deden, en dus ambtsdragers waren in die bepaalde gemieente.

Petrus gewaagt, verder, in 1 Petr. 5, 1 loo^ van 'de ouderlingen, len noemt zichzelf ©en m'edeou'derling. Hij vermaant hen om de kuidde Gods te weiden, niet uit bedwang, maar gewillig, wat al heel duidelijk wijst op ambtelijke arbeid als ambtsdragers in de gem'eente. De uitdrukking „die onder u is" wijst heen naar de plaatselijke gemeen* ten, waarin ze ambtsdragers waren. Dat Petrus zich m'edeouderling noemt zegt wel dat ook de ouderlingen tot wie hij zich richt ambtsdragers waren, maar niet dat hij zich niet ook van hen oriderscheidt als apostel, 1, 1 en getuige ides lijdens van Christus in Ide ambtelijke zin des woords. Het toont echter wel zijn bescheidenheid, zodat hij er ver van is om zich fcoven ben te verheffen 'door zijn maanwoord.

In 2 Joh. VS. 1 len 3 Joh. vs. 1 noemt de Apostel Johannes zich ook ouderling. Waar hij niet zelf ouderling van die bepaalde gem'eente was, heeft het woord ouderling hier dan ook geen plaatselijk*ambtelijke zin, doch wijst het m'eer op zijn persoonlijk gezag en overwicht als Apostel des Heeren. In 3 Joh. VS. 9 len vervolgens wordt gespro* ken van Diotrephes, die zich onder hen wilde verheffen en de leerste zijn. Hij had blijkbaar ide leiding in de gemieente, en maakte daar misbruik van om heerschappij te voeren over de erve ides Heeren. Immers, hij; had 'een brief ontvangen bestem'd voor de gem'eente, 'Om in de gemeente voorgele* zen te worden, maar hij had hem achter gehouden. Hij was dus opziener of ouder* ling aan wie de Apostel de brief adresseer* de, en, zij het 'door aanmatiging, de hoofd* leider der gem'eente, die zich zelfs tegen het apostolisch gezag van Johannes 'dorsl; te verzetten. De uitdrukking „die onder hen de eerste zoekt te zijn" wijst er ver* der op, dat er meer ambtsdragers in de igo* m'eente zullen zijn geweest, hetzij, leraren, ouderlingen en (óf) diakenen. En zijn zucht om' over de anderen te, heergen en alzo leen eenhoofdig bestuur over de gemeente te bewerken woridt door de Apostel als een hoog ernstig vergrijp tegen de van God ge* stelde orde aangewezen, en hij hoopt dit met zijn komst tegen te gaan.

In de eerste hoofdstukken van de Openba* ring van Johannes wordt van de engel der gemieente gesproken, dat is de ouderling of opziener. Niet vanzelf, dat hij de enige opziener daar was, want in 1, 11 wordt het adres gericht tot de ganse gemeente. Ook kan in 2, 1 de engel der gflnieenitï Ihet nai* dere adres zijn van het gehele college of de ganse kerkeraad, terwijl ook niet per* soonlijke of ambtelijke feilen in de brieven worden voorgehouiden, maar die van ide ganse gemeente, zoals de brieven ook daar* mede eindigen.

En dat elke gemeente een aparte brief krijgt wijst er ook op, dat ze zelfstandig tegen* over elkander staan in kerkverband, zon* der ondergeschiktheid van 'de een onder de ander, en dat ze toch ook weer in kerkelijk verband met elkander worden beschouwd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 januari 1957

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE DORDTSE KERKENORDENING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 januari 1957

De Wachter Sions | 4 Pagina's