Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hele werkelijkheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hele werkelijkheid

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Iedere schooldag beginnen we met Bijbellezen, bidden en zingen. Daarna starten de echte lessen.’ Deze uitspraak hoorde ik enkele jaren geleden op een congres uit de mond van een leerling van een van de reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs. Deze uitspraak is veelzeggend omdat deze jongen onbedoeld suggereerde dat er een grote kloof gaapt tussen dagopeningen en de lessen. En beleven we dit vaak zelf ook niet zo? Prof. W. van Vlastuin noemt dit dualisme. We hebben de godsdienstige werkelijkheid en de werkelijkheid van de schoolvakken die ‘neutraal’ zijn, zo denken we, gescheiden in ons denken en handelen. Het Bijbelse denken is niet altijd een geïntegreerd onderdeel van ons denken en handelen als leraar en als leerlingen. Hij pleit ervoor om geloof veel meer te integreren in de vakken en onze dagelijkse handelingen als docent.

Toch spreken we in deze DRS Magazine over het Bijbelverhaal in het basisonderwijs en de dagopeningen in het voortgezet onderwijs als apart thema. Niet om ze daarmee te isoleren van de rest van de schooldag, maar om te laten zien hoe hier in de praktijk inhoud aan gegeven wordt. Het blijkt gelukkig dat scholen en lerarenopleidingen hier goed over nadenken en docenten ondersteunen. Mooi om te lezen dat verschillende docenten in het voortgezet onderwijs soms Bijbelgedeelten kiezen die aansluiten bij de les die ze daarna gaan geven. Een belangrijk tegenwicht in deze tijd waarin feiten en wetenschap als neutraal worden gepresenteerd. Reformatorische leraren hebben de taak te laten zien dat een christelijk wereldbeeld niet alleen gaat over de geloofsleer, maar dat het de hele werkelijkheid omspant.


GIJSBERT VONK
hoofdredacteur

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Hele werkelijkheid

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's