Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UITSPRAAK VAN DE HOGE RAAD over Hasselt, leerzaam, Ook voor ons.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UITSPRAAK VAN DE HOGE RAAD over Hasselt, leerzaam, Ook voor ons.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hiermede heb ik ^ zo vervolgt prof. Nau=« ta * de geschiedenis weergegeven. Wat is nu de betekenis van het arrest van de HOJ: ge Raad? Wij kunnen zeggen, dat .een bes^ paalde tendenz, die in de uitspraken van verschillende rechtbanken en gerechtshoven, ten aanzien van geschillen tussen onze Kerte= ken, en de Kerken, onderhoudende art. 31 K.O., aan de dag trad, bevestiging heeft gekregen en daarmede als algemieen aan^» vaard in het tegenwoordige rechtsbestel moet worden beschouwd. De bedoelde ten^* denz is, dat voor de positie van een bepaal* de plaatselijke kerk als beslissend wordt aangenomen het standpunt, dat door de kerkeraad in zijn geheel of althans in zijn meerderheid ter zake is gedeeld. Is de meers derheid trouw gebleven aan het kerkvers band, dan blijvm de goederen aan de Ges ref. Kerk. Maar wanneer de meerderheid zich heeft aangesloten bij de vrijmaking, dan zijn de goederen voor de Geref. Kerk verloren gegaan en toegevallen aan de kerk onderhoudende art. 31 K.O. Bij eventuele processen kan men er op rekenen, dat in deze zin de einduitspraken zullen uitvallenl. Dit behoeft natuurlijk niet te betekenen, dat men in de praktijk steeds naar de bes doelde regel te werk gaat. Er is op zichzelf niets op tegen, dat mem tracht met elkander tot een minnelijke schikking te komen en de goederen op een billijke wijze te verdes lem. Maar zodra men de wieg inslaat naar de burgerlijke rechter, kan er thans in het algemeen geen twijfel meer bestaan over de vraag, welke beslissing men 'heeft te wachten. Dit wi! met andere woorden zeg= gen, dat er over de bedoelde kwestie vrij= wel geen processen meer gevoerd zullen worden. (St.)

Onze kerken weten nu waar zij aan toe zijn. Dit is, hoe men misschien ook moge oordelen over de zakelijke inhoud van het standpunt van de burgerlijke rechter, op zichzelf reeds ©en zaak van gewicht.

De kerken kunnen haar houding en haar gedragingen thans makkelijk bepalen.

Toch is er ook aanleiding voor de vraag, of en in hoeverre het standpunt van de burgerlijke rechter onzie instemming kan hebben. Ik meen te mogen zeggen, dat wij, ten aanzien van de voornaamste overwe* ging, welke in het geding gebracht is, moei* lijk onze bijval kurmen terughouden. Het is inderdaad zo, dat het oordeel over dog* matische en theologische twistvragen nooit moet worden gelegd in handen van de burgerlijke rechter. Deze is niet bevoegd om te oordelen over de juistheid, dan wel de onjuistheid, van de beweerde overeen^ stemming met de belijdenis der kerk of de formulieren van enigheid.

Maar er is nog een ander punt, dat in de overwegingen der rechterlijke colleges aan de orde is gekomen. Ik bedoel de kwestie van ide volledige of beperkte theologische gebondenheid van de plaatselijke kerk aan het kerkverband. Wanneer in de kerkorde duidelijk aanwijsbaar zou zijn een volledi* ge gebondenheid van de plaatselijke kerlc aan het kerkverband, zou' het Gerechtshof te Arnhem bij zijn overwegingen tot een ander resultaat zijn gekomen dan thans, en zou het voor de Geref. Kerk te Hasselt gunstige uitspraak hebben gedaan. Het ont^* breken van die volledige theologische ge* bondenheid in de kerkorde heeft voor het Hof de kern van de zaak uitgemaakt.

En dan vervolgt Prof. Nauta nog: Naar mijn mening heeft het Hof daarmede de kwestie zuiver gesteld. Misschien zullen sommigen nu willen betogen, idat het van belang is in de kerkorde de plaats te geven aan een volledige theologische gebonden* heid van de plaatselijke kerk aan het kerks> ver'band. Maar voor mijn besief kunnen en mogen wij aan zo iets niet beginnen. Op refon-natorisch standpunt mogen wij niet verider gaan dan tot een beperkte theolo* gische gebondenheid en moet er een bepaal; ! de ruimte gelaten worden aan iedere plaat* selijke kerk om met beroep op de Heilige Schrift haar eigen weg te volgen en juist daarin haar trouw en haar gebondenheid aan Gods Woord, boven de gebonldenheid aan het kerkverband, tot uitdrukking te brengen.

Het enige wat er te doen valt, is na te gaan of wellicht de beperkte theologische ge* bondenheid, welke behoort aanv/ezig te zijn en ook door de burgerlijke rechter wordt erkend, nog strikter en nauwkeuriger kan worden omschreven, om zoveel mogelijk te voorkomeen, dat van de aan de plaatselijke kerken toekomende vrijheid misbruik of een verkeert gebruik wordt gemaakt.

We zien hier ide grote betekenis, die de Hoge Raad overeenkomstig de Kerkorde toekent aan de kerkeraad, of ook de meer* derheid van de kerkeraad van de plaatse* lijke gemeente in gevallen van kerkscheu* ring, als geen kwade trouw aanwezig is.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1957

De Wachter Sions | 4 Pagina's

UITSPRAAK VAN DE HOGE RAAD over Hasselt, leerzaam, Ook voor ons.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 mei 1957

De Wachter Sions | 4 Pagina's