Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geroepen om te dienen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geroepen om te dienen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is veel werk te doen in Gods Koninkrijk. Er is ook veel verschillend werk te doen. En de zaak van Christus heeft haast! De Heere wil ook jonge mensen roepen in Zijn dienst. Bidt jij of de Heere anderen, maar ook jou wil roepen in Zijn dienst?

Geroepen in de zending

Voor zendingswerk moet je apart gezet worden. Dat kan verschillend gaan. De Heere kan direct spreken door Zijn Woord. De Heere riep Paulus en Barnabas in Zijn dienst en de Heilige Geest getuigde ervan in de gemeente van Antiochië (Hand. 13: 2). Van andere werkers lezen we dat Paulus hen vraagt mee te gaan, omdat ze hem van pas kunnen komen. Ook dat gaat niet buiten Gods leiding om. De Heere gaat ook in de roeping voor een taak in Zijn koninkrijk met ieder een eigen weg. Zendingswerk is niet romantisch. Enthousiasme alleen is onvoldoende. Als zendingswerk je aantrekt, vraag dan of de Heere je duidelijk maakt dat je die weg op moet gaan. En vraag advies aan je dominee of ouderling.
Als de Heere je roept voor de zending dan bindt Hij niet alleen de geestelijke nood op je hart van mensen in andere culturen. Hij maakt je ook duidelijk dat zending Zijn weg is voor jóu. Alleen dan kun je later op Hem en Zijn Woord terugvallen. Omdat Hij ervan afweet.
Er zijn in zendingswerk taken voor mannen en vrouwen. Vrouwen preken niet, maar zijn vaak de enigen om andere vrouwen goed te bereiken en om Gods Woord uit te leggen. Het is altijd goed om je opleiding zo te kiezen dat je in Gods koninkrijk kunt werken. En vraag de Heere of Hij je Zijn weg daarbij wijst! Door Zijn Woord en leiding in je leven.

P. Eikelboom


Geroepen tot predikant

In de Bijbel kunnen we lezen dat de Heere mensen roept om Gods Woord te verkondigen. Denk maar aan de profeten en de discipelen van de Heere Jezus.
Zo roept de Heere nog mensen om Zijn Woord te brengen. Dat de Heere dat ook bij jonge mensen doet is duidelijk uit het leven van de Profeet Jeremia. Toen de Heere hem riep zei hij: “Heere, ik kan niet spreken want ik ben jong.” Zo kun je ook als jongere worstelen met de roeping tot predikant. Heel belangrijk daarbij is, dat je zelf ook de Heere mag vrezen, want hoe zal je de mensen vertellen wat de dienst van de Heere is wanneer je daar zelf niets van kent?
De manier waarop de Heere iemand roept is verschillend, maar het is wel zo dat de Heere altijd roept door Zijn Woord. Dus een bepaald gedeelte uit de Bijbel, wat slaat op de verkondiging van Gods Woord gaat je dan erg aanspreken. Bijvoorbeeld: Predik het Woord (2 Tim.4:2). De Heere roept ook allerlei soorten mensen. Denk maar weer aan de discipelen. Daar waren vissers bij, maar daar was ook een arts bij. Je mag zeker ook wel aan de Heere vragen of Hij je wil gebruiken om in Zijn Koninkrijk te werken. Er is immers geen betere dienst dan de dienst des Heeren.

Dominee P. Melis


Geroepen tot ouderling of diaken

Onverwachts hoor je dat je kandidaat staat. Onverwachts? Dat kan, maar dat hoeft niet altijd. Het is ook wel eens zo dat de Heere ‘van twee kanten werkt’. Je wordt bepaald bij een tekst uit de Bijbel. Of je oog blijft haken op die lege plaats in de kerkenraadsbank. Die moet vervuld worden. Als het goed is, bidt je daar ook veel om. Maar onverklaarbaar komt de vraag in je op of dit misschien jouw taak zal zijn. Je werpt die gedachte van je: wat een hoogmoed om zo te denken, anderen zijn toch veel geschikter dan jij? En toch… Je raakt het niet kwijt. Je wordt kandidaat gesteld en door de gemeente gekozen. Wat een wonder. Gaat het altijd zo? Nee, het kan ook zo zijn dat je er helemaal niet aan gedacht had. Of je nu op deze roepstem voorbereid was of niet, altijd zul je de Heere smeken om Zijn licht erover. Dat kan de Heere doen door een bijzondere tekst op je hart te binden. De Heere kan ook je hart overbuigen, dat je ondanks dat je er zo tegenop ziet, toch je verkiezing aanneemt. Wat is nu nodig om als ambtsdrager te dienen? Allereerst: liefde tot de Heere en tot Zijn dienst. Maar ook liefde tot de kerk, om daarin te mogen dienen. Liefde tot de mensen in de kerk, om daarvoor gebruikt te mogen worden. En laten we de zelfverloochening niet vergeten. Wie kan dan nog ambtsdrager zijn? Al wat u ontbreekt…

Ouderling S. Boogaard


Geroepen tot Evangelisatie

Je zult vast wel eens de tekst gelezen hebben: ‘gij zult Mijn getuigen zijn’ (Hand. 1:8). Dus handen uit de mouwen en evangeliseren? Mis, dat wordt hier niet bedoeld. ‘Gij zult’ betekent dat de Heere vrijmoedigheid zál geven. Ónze activiteiten vallen aan diggelen.
Mag je evangeliseren? Ik lees nergens dat het verboden is. Wel dat de Heere een opdracht geeft (Spr. 24:11). De Heere vraagt niet of we er zin in hebben. Hoe dan ook: evangeliseren schudden we niet uit onze mouw. Het roept ook weerstand op.
Toch is het het mooiste werk, omdat de Héére vrijmoedigheid geeft. Het is ook de beste boodschap die er is. Gods genade in Christus voor vijanden! Niemand wacht op deze boodschap. Jij en ik ook niet. Als je dit tot je verdriet ervaart en iets van Zijn genade, ga je zeker het evangelie doorgeven.
Sommigen roept de Heere tot het ámbt van evangelist (Ef. 4:11). Dat doet de Heilige Geest door het Woord. Er blijft dan een Woord ‘haken’ dat betrekking heeft op dit werk. Ook dan heb je Zijn boodschap niet op zak. Maar, Hij die roept is getrouw. Zo gaan evangelisten als zondaars op pad. Wijzend op Jezus, Die zondaren ontvangt. Kom, ga met ons en doe als wij. Van harte welkom!

Evangelist J. Krijgsman

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 2014

Daniel | 32 Pagina's

Geroepen om te dienen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 2014

Daniel | 32 Pagina's