Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Presidentesvergadering te Gouda - 11 februari 1993

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Presidentesvergadering te Gouda - 11 februari 1993

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de mooie, grote zaal van de kerk in Gouda worden alle dames en de spreker, de heer B. Stolk hartelijk welkom geheten door de presidente van de Bond. mevrouw Kaslander.

Zij verontschuldigt ds. C. A. van Dieren, die op doktersadvies zich in acht moet nemen en daarom de leiding van onze presidentesvergadering niet op zich kan nemen. Deze taak wordt overgenomen door onze spreker en hij bepaalt ons in zijn openingswoord bij het gelezen tekstgedeelte, Daniël 2. de verzen 37 tot en met 49. Nebukadnezar droomde over het grote beeld en de uitleg daarvan sluit aan bij gebeurtenissen in heden en verleden. Wij denken o.a. tenig aan 1 januari jl„ toen de grenzen wegvielen en de Europese Unie ontstond, een 'machtig' rijk met ca. 320 miljoen mensen. Nebukadnezar ziet in zijn droom een groot beeld, samengesteld uit verschillende metalen. Die metalen worden steeds minder van kwaliteit, minder van glans, maar ook harder.

Datzelfde zien we in de ontwikkeling van onze huidige wereld: het leven wordt steeds grauwer en onbarmhartiger.

De verschillende metalen stellen verschillende rijken voor. Het ene rijk na het andere, hoe machtig het ook schijnt te zijn, wordt ten onder gebracht. Andere machten komen op. En dan komen we aan het laatste rijk. de tijd waarin wij leven, de eindtijd vóór de wederkomst van Christus. Het zijn de voeten van het beeld, gemaakt van ijzer met leem vermengd. Deze kombinatie kan geen massief geheel vormen. Het is een kunstmatige eenheid, een mengeling van hardheid en zwakte. Dit is het rijk van unies, verbonden en organisaties.

We denken aan de Europese Unie, waarin Nederland slechts een provincie is. en bestuurd wordt door de Europese Commissie. Principieel onaanvaardbaar! Dan wordt een steen losgemaakt; deze vergruist het hele beeld en wordt een berg. die tenslotte de gehele aarde vervult. Hoe dat zal gebeuren weten we niet. maar wel. dat het volgens Openbaring gepaard zal gaan met groot geweld en zeeën van leed en ellende. Het verzet van de volkeren zal gestaakt worden. Er komt verbrijzeling tot oprechte bekering van vijanden óf verplettering tot eeuwige ondergang. De berg vervult de gehele aarde. Christus regeert van zee tot zee en van de rivieren tot aan het einde der aarde.

En dan volgt nu de levensvraag: „Waar zal onze plaats zijn? " Leven we nog zoals we geboren zijn en behoren we bij het rijk van de satan? Hij is de mensenmoorder van den beginne! Of mogen we bij dat behoeftige, hulpeloze volk horen, dat het leven niet vinden kan bij zichzelf.' De Heere slaat met medelijden het oog op hen. Brenge Hij ons allen door Woord en Geest aan Zijn gezegende voeten. Dan valt het eeuwig mee.

Na dit openingswoord zingen we Psalm 72 vers 7.

De boodschap van Noach, aktueel voor onze tijd

De Heere vergelijkt in Matthéüs 24 de tijd tot de wederkomst met de dagen van Noach. In die boze. goddeloze dagen leefden de mensen onbekommerd over hun zieleheil. Maar Noach is oprecht en rechtvaardig. Hij wandelt met God. zoals zijn voorgeslacht. Uit het andere geslacht, het geslacht van Kaïn ontwikkelt zich de kuituur. Er ontstaat koopmanschap, bezit, ekonomie. ontspanning, genot en techniek. Werktuig en wapen worden gemaakt en daarmee is de aarde te bewerken en te beheersen. Ook Noach profiteert van deze ontwikkeling als hij de ark moet maken. In tegenstelling tot de andere mensen staat de Heere echter centraal. Alles wat Noach doet is gericht op de eer van God. Het geslacht van het slangenzaad leeft door de voorspoedige ontwikkeling in hoogmoed voort. Gods zonen worden bekoord door de schoonheid van de meisjes van Kaïns geslacht. Men vermengt zich, en dat betekent: vermeerdering van ongerechtigheid. van begeerte, genot en macht. God is niet meer nodig. Voor Hem is geen plaats in deze gesekulariseerde tijd. Maar hoewel de Heere taai van geduld is. is de maat nu vol. De mensen zullen ondervinden dat er een God is Die leeft! „Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens". De mensen worden overgegeven aan het oordeel. maar nog 120 jaar zullen ze de tijd krijgen zich te bekeren. Noach echter vond genade in de ogen des Heeren. Dat hebben de mensen wel gemerkt, want Noach kan met de wereld niet mee doen. Met zijn gezin staat hij alleen. Hij. de prediker der gerechtigheid, waarschuwt de wereld, zegt de mensen wraak cn oordeel aan. maar wijst tegelijkertijd ook op redding, op ontkoming op een hoopvolle toekomst. Er is behoud in de weg van verootmoediging, van bekering door middel van Woord en Geest!

In die 120 jaar wordt de ark gebouwd naar het gedetailleerde plan van God. Jarenlang hebben de mensen het gezien, de hamerslagen gehoord, maar het bracht hen slechts tot minachting voor Noach en zijn

prediking. Die man hoort in hun wereld niet thuis. Het is: eten en drinken en vrolijk zijn: pluk de dag!

Dan komt de scheidslijn. Noach krijgt bevel om met zijn gezin en de reine en onreine dieren in dc ark te gaan. En de Heere sluit achter hem toe. Nu verkeren de mensen om eigen schuld buiten het enige redmiddel, dc ark. en het oordeel wordt voltrokken.

Mensen en beesten worden meegesleurd en verdrinken in die kolkende stroom, al vlucht men ook naar dc hoogste toppen van de bergen. De genadetijd is voorbij.

Dc komende wereldbrand zal echter nog catastrofaler zijn. En hoe is onze levensopenbaring dan in het licht van het komende oordeel? Wij zien. dat de geschiedenis zich herhaalt. Ook onze tijd kenmerkt zich evenals Noachs tijd door een consumptieve mentaliteit: eten. drinken en seksualiteit zijn de afgoden geworden. De Ark des Behouds. Christus, speelt in onze tijd geen rol meer. De ontwikkeling van de techniek - toen en nu - maakt de mens hoogmoedig en trots: hij gaat denken, dat hij de schepping kan verbeteren. Hij is beter dan God en zal mensen ontwerpen, die een ideale lengte, een hoge intelligentie en een volmaakte schoonheid zullen hebben. Is het kind niet gaaf. dan kan men abortus provocatus toepassen.

Wij leven in deze Babelkultuur en wij maken ook gebruik van de ontwikkelingen. Wat moeten we toch weten, wat de geest van de tijd is. opdat wij niet worden meegezogen en onbekommerd en zorgeloos doorleven. Het verantwoordelijkheidsbesef slijt uit. Het leven verzakelijkt, ontgoddelijkt. In Noachs tijd merkte men niets van de verhoogde aktiviteit rond de ark. totdat het te laat was!

Merken wij de tekenen van de eindtijd, de profetische signalen? Wij weten immers niet wannéér Christus zal komen op dc wolken des hemels, maar wij weten wel. dat Hij komt. Wees dan opmerkzaam - en waakzaam, want Christus zal komen als een dief in de nacht! Er is veel overeenkomst tussen dc tijd van Noach cn onze tijd. Ook nu leven dc mensen in ongehoorzaamheid. wetteloosheid en men vertrapt Gods geboden, die tot norm gegeven zijn. Waaruit blijkt dat alles? In plaats van of naast God vereert de mens afgoden: okkultisme. verslavingen. geld. goed en alles waar men zijn vertrouwen op stelt, of er sterk aan gehecht is. Men wil op eigenwillige wijze God dienen (New Age). In de media en in de reklame wordt dc Naam van God ijdellijk gebruikt. Dc rustdag wordt prijsgegeven: men is ongehoorzaam aan de gezagsdragers, zowel in gezin, school als maatschappij. We denken aan vandalisme, kriminaliteit, abortus, euthanasie, medische experimenten. Grote zorgen hebben we over de toekomst, nu wilsonbekwamen cn ernstig gehandicapte baby's gedood mogen worden. Sinds de seksuele revolutie zijn de verborgen zonden openbaar en toegestaan, zoals de homocultuur, naaktrecreatie. minachten van het huwelijk, vrij geslachtsverkeer, geboortebeperking. pornografie en dergelijke.

Ook de begeerte van de mens. de hebzucht grijpt om zich heen. Bij ons niet? Wij staan allen schuldig; de rebellie, de revolutie, de ongehoorzaamheid is om ons heen. maar ook in eigen hart. Als we dat ontkennen, weten we ook van geen oordeel. Dan merken we niets, totdat... Is er gewenning opgetreden? Vinden we dal al dat oudeiwetse van vroeger wel kan verdwijnen? Er wordt met God niet meer gerekend, er is geen verwachting meer. Noachs boodschap is aktueel. Hei predikt met onverminderde kracht gericht én genade. Hoe is onze levensopenbaring? Temidden van het gebruis der golven van de toenemende ongerechtigheid ligt daar dc Ark met geopende deur! Het is dc Heere Jezus Christus, de Deur der Hope. Heb toch acht op dc ernstvolle roepstem: ..Wie slecht is. hij kere zich herwaarts..." Het volk. dat Hij heeft verkoren, zal zalig worden en mag wonen in Zijn huis.

Hij zal op hen niet meer toornen, noch schelden. Zo klinkt dan de vermanende boodschap tol ons: ..Waakt!"

Aandachtig luisteren allen naar het ernstvolle referaat van de heer Stolk. Na het zingen van enkele psalmen gaan de dames in groepen uiteen en worden naar aanleiding van het onderwerp vier vragen besproken. In de pauze is er gelegenheid om te eten. om met elkaar van gedachten te wisselen en om inkopen te doen. Een achttal dames geeft in de middagvergadering verslag van de in de groep besproken antwoorden op de vragen die de heer Stolk opgesteld had.

1. In Mattheüs 24 geeft de Heere Jezus een reeks signalen van de eindtijd, zowel regelmatig terugkerende als niet herhaalbare tekenen.

Sommige tekenen zijn er altijd geweest, zoals oorlogen. In onze tijd is de hele wereld erbij betrokken en ze komen steeds sneller achter elkaar. Het lijkt op de geboorteweeën, die elkaar steeds sneller opvolgen en intenser worden. Een niet-herhaalbaar teken is de verbreiding van het Evangelie. Al 96% van de wereld kan de Bijbel of een gedeelte ervan lezen in eigen taal. In de Bijbel staat dat de wederkomst zal geschieden na de afval. Eerst wordt de mens der zonde geopenbaard. Dat zien we in onze tijd: verharding, afval en brute goddeloosheid. Nog een teken is. dat het Joodse volk terugkeert naar hun land. naar Israël. In Romeinen 11 staat, dat geheel Israël zal zalig worden. Zij zullen erkennen dat Christus Jezus de Zaligmaker is en dat zal gepaard gaan met een bloeitijd voor de kerk. Ook zal de anti-christ komen, zoals bv. de New Age. het occultisme en dc zich zo sterk uitbreidende islam.

2. Houdt de Heere ook in onze tijd Zijn Geest in?

Noach predikte 120 jaar lang en er was geen vrucht op zijn prediking. De Heere hield de Geest Gods in. In onze tijd plant de Heere Zijn

Naam nog voort van geslacht tot geslacht, maar Hij matigt Zijn Geest. Een bloeitijd is het in ons West-Europa niet. Door materialisme en wereldgelijkvormigheid laten wij de Heere aan Zijn plaats. Het is een geestelijk arme tijd waarin de doorbreking gemist wordt. Waar zijn dc 'leesbare brieven"? De oorzaak daarvan ligt bij ons. want wij bedroeven de Geest. Wel twist de Heere nog met ons. Wc denken aan de watersnood van 1953 en de polio-epidemie. Wie merkt het op? Gods Geest werkt overvloediger op het zendingsveld; de kerk in de verdrukking mag bloeien.

3. Hoe denken we over de kul[urele en technische ontwikkeling? Is kultuurmijding begrijpelijk en wenselijk?

De ontwikkeling op zich is niet verkeerd, maar wij gebruiken het niet tot Gods eer. Denk aan de boekdmkkunst. waarvan Da Costa zei: ..Het is een stap ten hemel en een stap ter hel". En dat geldt evenzeer voor allerlei andere ontwikkelingen. zoals in de medische wetenschap. Allemaal profiteren we van de kulturele en technische ontwikkeling. Wij kunnen dat niet vermijden, maar moeten wel afstand houden. Er is een grens en daarom moeten we alle ontwikkelingen kritisch blijven volgen. Onze houding moet zijn: in en niet van de wereld: een lichtend licht en een zoutend zout. een voorbeeld voor onze medemensen, net als Daniël aan het hof!

4. Is een protestdemonstratie tegen bijvoorbeeld anti-christelijke wetten een bij christenen passend middel?

Nee. het gebed in de binnenkamer is nodig, want het gebed van een rechtvaardige vermag veel. Wij mogen alles niet zo rustig over ons heen laten komen. Het lijkt wel of we nergens meer van schrikken. En we kunnen zo gemakkelijk zeggen, dat alleen voor de vorm bidden de Heere niet welbehagelijk is. Dat is zeker waar. want er is ware verootmoediging nodig. Een gans verbroken geest, door schuldbesef getroffen en verslagen, kan alleen de Heere behagen. En toch mogen en moeten wc ook vormelijk bidden, de Heere smekend om ons te leren bidden. Soms roept men - bij kwalijke ontwikkelingen - op tot het houden van een bidstond.

Na dc vragenbeantwoording bedankt mevrouw Kaslander de spreker hartelijk voor zijn bereidwilligheid om dc leiding van deze dag op zich tc nemen, voor zijn referaat en de u i tgebrcide vrage n bea n twoording.

Er zijn veel zaken aan de orde geweest, waar wij onze ogen niet voor mogen sluiten. We hoorden van sckuiarisatie. verharding en Godsverlating. De wortels daarvan zijn te vinden in het Paradijs. Bij de oorzaak van kommer en ellende moeten we persoonlijk bepaald worden.

Wij hebben de Heere de mg toegekeerd. Maar er is een belofte!

Door de diepte van de val heen is er toch een weg geopend. Haast cn spoed u dan eer het te laat is.

Mochten we toch die worstelingen krijgen aan de troon der genade. Want nooddruftigen zal Hij verschonen!

Eer de heer Stolk deze voorbijgevlogen presidentesvergadering besluit, wordt hij verrast met een mooie bos bloemen voor zijn vrouw. Ook 'onze' organiste. mevrouw Hogendoorn uit Woerden, mag als dank zo'n bos in ontvangst nemen.

En zo gaan we huiswaarts. Veel 'bagage' hebben we meegekregen, die we door moeten geven aan onze leden op de vereniging. Ook daar moeten we een zoutend zout zijn!

Zwijndrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 1993

Daniel | 32 Pagina's

Presidentesvergadering te Gouda - 11 februari 1993

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 1993

Daniel | 32 Pagina's