Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

X, te H, vraagt in verband met het ontstaan der ziel of niet 't traducianisme den voorkeur verdient boven het creatianisme, omdat het eerste beter de erfzonde zou verklaren aan 't tweede. Antwooid, Men onderscheidt 'n vier- a vijftal theorieën over t onistaan van de ziel. Ten eerste is er de zoogen. emanatie-theorie, waarbij de zielen der menschen slechts als afzett> exS vcin ot uitvloeisels uit de Godüeid beschouwd woraen, , of ook ais de modale bepalingen te vergelijken zijn met de golven der zee. Vervolgens spreekt men van t praeéxistentianisme, bij die leer zouaen aüe zweien tegelijk geschapen zijn en in hemelsche sferen vertoetd hebben tot zi) vielen en nu met t Lichaam vereenigd, in een kerker zijn om daar uit verlost te woiden. vanzelfsprekend zijn beide deze opvattingen te verwerpen.

Verder is er het traducianisme, dat inzonderheid bij de Lutherschen ingang vond. Het traducianisme is de leer, waarbij men aanneemt, dat de zielen van de kinderen, hetzij door voortteeling, hetzij op een meer geestelijke wijze, middellijk door de ziel der ouders wordt in het aanzijn gebracht. Een andere vorm van s , j het traducianisme is het zoogenaamde generatianisme, dat echter weinig aanhang heeft gevonden. Het creatianisme, ten slotte, huldigt, in tegenstelling met het traducianisme, de opvatting, dat de ziel des menschen niet middellijk door de ziel der ouders, maar onmiddellijk door God geschapen wordt, en wel in het oogenblik der conceptie.

, Voor zijn gevoelen beroept het traducianisme zich ten eerste, op de schepping van Eva, Gen. 2:21; vervolgens op Gen. 5 : 3, waar Seth het beeld of de gelijkenis van Adam wordt genoemd; voorts op de spreekvójze, dat de nakomelingen in de lendenen der vaders begrepen v/aren en uit hunne heup voortgekomen zijn. Gen. 46 : 26 en Hebr. 7 : 9, 10. Voorts beroept het zich ook daarop, dat de schepping na den 6en dag ophield; dat zoo de overerving der zonde niet in strijd met Gods liefde en rechtvaardigheid zou zijn; dat de naar Gods beeld ge schapen mensch nu ook het vermogen moet hebben om op zijne wijze scheppend op te kunnen treden; en dat de menschelijke natuur van Christus dan alleen volledig kon zijn als Hij ook de ziel uit Maria ontvangen heeft. Daarentegen beroept het creatianisme zich op de schepping van de ziel van Adam, Gen. 2 : 7 en op de Schriftuitspraken als Pred. 12 : 7: En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is, en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft; Zach. 12 : 2. ... en des menschen geest in zijn binnenste formeert; en Hebr. 12 : 9: Voorts, vn] hebben de vaders onzes vleesches wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven. Hier wordt dus de tegenstelling gemaakt tusschen de vaders onzes vleesches en den Vader der geesten, waarmede te vergelijken Is Num, 16 : 22 en 27 : 16, waar de Heere genoemd wordt; God der geesten van alle vleesch. Verder geldt hier ook als krachtig bewijs, de geestelijke, eenvoudige, ondeelbare en onsterfelijke natuur van de ziel.

De argumenten van het creatianisme zijn ongetwijfeld sterker dan die van het traducianisme. Zoo toch wordt onder meer het beste de erfzonde verklaard. Deze is namelijk niet physisch, maar ethisch van aard. En nu verklaart juist het creatianisme, dat Adam zijn nageslacht vertegenwoordigde als Hoofd in het werkverbond en dat in het verbreken van het werkverbond door Adam de diepste grond ligt van de erfzonde. Het traducianisme komt zoo d ep niet. Het legt allen nadruk op de verhouding van Adams nakroost tot hem als Stamvader van het menschelijk geslacht en ziet in de natuurlijke afstamming van Adam de oorzaak van de zedelijke verdorvenheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 december 1946

De Saambinder | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 december 1946

De Saambinder | 4 Pagina's