Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Achterbuurtschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Achterbuurtschool

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(vervolg)

De algemene opinie is, dat wij van 't standpunt moeten uitgaan dat zwakzinnigen na hun inrichtingstijd niet mogen huwen. De mannen en vrouwen moeten gescheiden leven en werken onder goede leiding en toezicht. Maar ge gevoelt, op deze weg liggen veel voetangels en klemmen. Gods Woord moet ook in deze richtsnoer zijn. We kunnen ook spreken van een morele degeneratie. In ons vorige artikel spraken we over 't ouderlijk gezag, het gezag, dat volgens Gods Woord de grondslag is voor alle opvoeding. Is het gezag in deze tijd schaars, in de achterbuurt kunnen wij zo goed als niet meer van gezag spreken. En waar het nog is, daar is het verkeerd. Ik bedoel de dictatuur. De achterbuurtleuze is , , vrijheid" om maar niet van bandeloosheid te spreken. In deze opvoeding moet het echter nooit zijn gezag of vrijheid, maar gezag en vrijheid. Ér moet een verhouding zijn van gezag en vrijheid. Er bestaat geen bloem zonder stengel, geen vis zonder water. Als opvoeders moeten wij altijd bedenken dat het kind dat wij opvoeden een zondig kind is. Daarom kan het kind niet zonder gezag. Het is een aanklacht tegen ons gehele volk, dat de tucht en het gezag „zoek" zijn. Wij willen u nu in gedachten meenemen naar de achterbuurt, met zijn smalle, donkere stegen en sloppen, waar de zon bijna nooit komen kan. Waar grote gezinnen op één kam'.sr wonen, soms drie of vier hoog, langs een smerige trap. De vrouwen zitten op de drempel, de kindertjes met hun bleke gezichtjes spelen tot 's avonds laat op straat, terwijl vader een , , kaartje" legt. Wij zouden zo door kunnen gaan, maar ik geloof niet dat dit de plaats is om daar verder over uit te wijden. Als wij dit zo lezen is het dan wonder dat de jeugd moreel degenereert? Als oorzaak van de morele degeneratie wil ik noemen het gjezm, het gezin en nogmaals het gezin. Wij willen nu enkele typen van gezinnen bespreken. Wij noemen eerst het verwaarloosde gezin. Het voornaamste kenmerk is het verzorgingstekort. Er is geen orde en regelmaat. De zindelijkheid laat veel te wensen over. De maatschappelijke positie van deze gezinnen ontneemt alle stevigheid naar buiten. Ouders en kinderen leven volkomen naast en langs elkaar. Het kenmerk van het kind is de souvereiniteit van het ogenblik, In deze gezinnen groeien de straatboefjes op. Dan noemen wij nog het moderne grote stads gezin. Hier is het; leve de vrijheiid. Uithuizigheid is aan de orde van de dag. De opvoeding van hun vaak enig kind wordt toevertrouwd aan een derde. Het grote gezin vinden zij niet modern. Stelregel is dat overal de klok hetzelfde tikt. Het huwelijk wordt even gemakkelijk gesloten als verbroken. Deze levensopvatting heeft tot gevolg, dat er psychasthene en neurasthene kinderen komen (hyper gevoelig en prikkelbaar). Tenslotte noemen wij onze z, g, christelijke gezinnen. Waar is de liefde? Waar vinden wij nog de vreze des Heeren? Waar gaan de ouders met hun kinderen in het gebed? Het wordt zo schaars gevonden. De lauwe Laodicensische gezinsverhouding wordt ook bij ons gevonden. Dat ons volk, ook wat betreft het gezinsleven; mocht terug keren tot de oude paden, tot roem en lof van des Heeren Naam, Dan gaan we niet degenereren, maar regenereren. Hebben wij nu gesproken over de degeneratie van de achterbuurt-jeugd, met als oorzaak het gezinsleven, de volgende keer gaan de schooldeuren voor het achterbuurtkind open,

O,

Br,

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 1947

De Saambinder | 4 Pagina's

De Achterbuurtschool

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 1947

De Saambinder | 4 Pagina's