+ Meer informatie

Van Willemsen en Jan Zwart

Veel repeterende akkoorden bij Egbert Woelderink

5 minuten leestijd

Nu de dagen korter worden, de avonden langer en de weersomstandigheden het verblijf buitenshuis hoe langer hoe minder aanmoedigen, is voor velen de tijd van het actief musiceren weer aangebroken. De uitgeverswereld speelt daar al jaren op in door juist in deze tijd van het jaar met nieuwe uitgaven te komen. 1995 vormt daarop geen uitzondering.

Muziekuitgeverij Willemsen, alweer een tijdje geleden overgegaan in handen van uitgeverij XYZ en daarom nu gevestigd in Huizen, kwam de laatste tijd met een flinke hoeveelheid nieuwe muziek op de proppen. Drie bundeltjes kregen we ter bespreking aangeboden en wel de nummers 1004, 1007 en 1008.

In de eerste uitgave geeft de Hasseltse organist Egbert Woelderink zijn visie weer op Psalm 68:16 "Gij Koninkrijken, zingt Gods lof". Woelderink kreeg destijds bekendheid door zijn lp's met improvisaties. Daarnaast was ook zijn manier van samenzangbegeleiding nogal eens onderwerp van gesprek. Hoewel zijn wijze van muciseren met name door vakorganisten niet hoog werd aangeslagen, geniet hij bij de doorsnee kerkganger een behoorlijke reputatie.

Hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor deze uitgave van Psalm 68. Aan de ene kant zal het stuk door veel (amateur-)organisten met plezier worden gespeeld, terwijl er aan de andere kant (niet onterechte) kritiek zal komen op zowel het herhalende karakter van het stuk alsook op de repeterende akkoorden in de linkerhand. De intenties van de componist zijn ongetwijfeld zuiver, en het is me ook bekend dat de ene organist zijn emoties op een geheel andere wijze uit dan de andere. Ik ben me er evenzeer van bewust dat de grenzen niet altijd even gemakkelijk en zeker niet objectief te trekken zijn, maar voor mij persoonlijk worden ze met kunstgrepen als dit soort repeterende akkoorden al gauw overschreden. Maar men oordele zelf. De prijs bedraag ƒ 12,50 voor 8 pagina's muziek.

Van Suijdam

Willem van Suijdam, de laatste tijd behoorlijk actief met het uitgeven van nieuwe bladmuziek, schreef in nummer 1007 twee "Choral Preludes for Organ", "'k Heb geloofd en daarom zing ik" en "Jesu meine Freude" ("Heugelijke tijding"), waarvan de eerste me niet, maar de tweede me juist wel bekoort. Met name het aria-achtige karakter van de laatste bewerking spreekt me aan. De bundel (12 pagina's) gaat over de toonbank voor ƒ 14,95.

De laatste uitgave van Willemsen is een bewerking van "Vaste rots van mijn behoud", de eersteling van Jacques van der Baan. Het werk is opgedragen aan zijn leraar Willem Hendrik Zwart. Van der Baan schrijft in een romantisch klankidioom en weet het bekende gezang sfeervol vast te leggen. Wel is op sommige punten duidelijk meer aandacht voor de stemvoering nodig, maar dat leerproces moet menig componist/liedbewerker ondergaan. We wachten af wat er nog komen gaat. Zeven pagina's muziek voor ƒ 8,40.

Ambitus

Ook uitgeverij "Jan Zwart" zit niet stil. Maar liefst vier nieuwe bundels werden in de Ambitus-serie op de markt gebracht. Met bijzonder veel plezier heb ik de delen 28 en 29 doorgespeeld. Deel 28 is een leuke passacaglia van de Londense organist John E. West, die niet al te moeilijk te spelen is, maar wel een zeer meeslepend karakter heeft. Zeven pagina's romantische muziek voor ƒ 14,90.

Nummer 29 bevat twee tamelijk bekende stukken van de Franse componist Alexandre Guilmant, namelijk het verset opus 19 nr. 5 en de melodie Pour l' orgue opus 17 nr. 4. Met name het verset blijft een leuk muziekje dat het altijd weer goed doet. Een bundel romantiek van dezelfde omvang en met dezelfde prijs als de voorgaande.

Leen Schippers, altijd vaste klant bij Willemsen geweest, heeft het nu eens bij "Jan Zwart" geprobeerd (Ambitus 30). En de uitgever heeft zijn beste beentje voorgezet om ervoor te zorgen dat dit niet de laatste uitgave is die Schippers bij hem doet. In een bundel met een prachtige omslag geeft de bekende auteur van koraalbewerkingen zijn gedachten prijs over de Psalmen 30, 39, 45, 68, 119, 136, 145 en 149. Schippers schrijft zoals we dat van hem gewend zijn: zowel voor de speler als voor de luisteraar niet moeilijk te behappen. Sommige bewerkingen hadden wat mij betreft verder uitgewerkt mogen worden (Psalm 119 - voorspel B, Psalm 145 - con moto). Maar goed, de liefhebbers van Schippers' muziek kunnen weer even vooruit.

Jubileum

Ambitus 25 werd door de uitgever aangemerkt als een jubileumuitgave. Dat we even op deze uitgave moesten wachten, zal ongetwijfeld gekomen zijn doordat diverse auteurs een bijdrage toezegden. We komen diverse bekende en minder bekende namen tegen, zoals Willem Hendrik Zwart (heruitgave Psalm 99), Sander van Marion ("Jezus, ga ons voor") en Martin Zonnenberg (Psalm 101). De gemeenschappelijke factor in deze uitgave is het klankidioom: alle auteurs voelen zich aangetrokken tot de romantiek.

Het kaliber van de bijdragen verschilt nogal. Goed werk tref ik aan bij ondere meer Van Westenbrugge (Psalm 17:1), terwijl ik de bewerking van Sebastiaan Schippers ("Mijn Verlosser hangt aan 't kruis") echt beneden niveau vond. Schippers maakt gebruik van een tegenmelodie die ik eerder gehoord heb (maar zeker niet in de kerk!), en die ook qua toonsoort niet correspondeert met het bewerkte gezang. Hier zijn grenzen overschreden. Mijlenver. Maar liefst 36 pagina's muziek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.