Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN TOESPRAAK VAN LUTHER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN TOESPRAAK VAN LUTHER

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eens liet hij twaalfduizend christenen tegelijk ombrengen en dacht op deze wijze alle anderen af te schrikken. Maar allengs werd zijn grote rijk zo ontvolkt, dat men boeren noch ambachtslieden meer overhield. Toen spraken wijze mannen tot hem: "Met wreedheid wint gij niets. Van tweeën een: óf u moet het Evangelie vrij laten verkondigen, öf u moet u getroosten, dat uw land woest en ledig wordt". Toen Diocletianus zag, dat hij met al zijn moorden en worgen niets vorderde, werd hij bang dat een straf uit de hemel over hem komen zou en daar hij vreesde voor zijn eigen leven, legde hij de kroon neer en werd tuinier. Zo verloor hij zijn rijk en tevens werden de verdrukte christenen in vrijheid gesteld.

Zo geloof ik ook, sprak Luther, dat onze keizer Karei V al zijn landen zal verliezen, als hij iets tegen het Evangelie onderneemt. Dr. John Pommer heeft mij eens verteld, dat op het raadhuis te Lúbeck een oude kroniek ligt, waarin deze profetie wordt gedaan: "Omstreeks het jaar 1550 zal in Duitsland een grote godsdienstoorlog uitbarsten, en omdat de keizer zich daarmee zal willen bemoeien, zal hij alles wat hij heeft, verliezen" (hetgeen letterlijk gebeurd is!).

Verachting van het Woord

Waar Gods Woord wordt veracht, gaat de ware godsdienst verloren. Zo zal het met Duitsland gaan, dat nu Gods Woord durft te verwerpen. Nog schijnt het heldere licht van het Evangelie, maar er zal een grote duisternis volgen. Het Evangelie zal niet meer van de preekstoel verkondigd worden. Spoedig daarna zal het oordeel zijn.

Over de zekerheid van het Woord

Vóór alles, zei Luther, moeten wij weten, of onze leer naar Gods Woord is; want als wij dat weten, kunnen wij staat maken op haar en behoeven wij niet bang te zijn, dat de duivel ons haar kan ontroven. En ook de wereld vermag niets tegen de zuivere leer. Ik voor mij dank er God voor, dat ik in mijn hart vast overtuigd ben, dat mijn leer overeenstemt met Gods Woord en daarom heb ik ook alle andere geloof, hoe het zich ook noemt, uit mijn hart verbannen. Wel vecht de satan mij soms aan met de bijtende vraag: Denkt gij dan alleen het Woord Gods recht te verstaan? Begrijpen al die anderen er niets van? Al wat sinds jaren in de kerk werd geloofd en verkondigd, dat werpt gij öm als totaal verkeerd en gij komt met een nieuwe leer.

In zulk een strijd moet men vast in zijn schoenen staan en ten volle overtuigd zijn, dat wat men leert, Gods eigen Woord en de eeuwige waarheid is en al wat die waarheid weerspreekt is van de duivel. Dat alleen geeft kracht, om te betuigen: Bij deze waarheid blijf ik, ook al zou de hele wereld tegen mij opstaan. Want God kan niet liegen; daar is Zijn Woord, dat niet dwalen kan en dat zelfs niet door de poorten der hel overwonnen kan worden en daarbij heeft God mij deze troost gegeven, zeggende: "Ik zal u toehoorders geven, die uw getuigenis zullen aannemen. Ik zal voor u zorgen en over u waken, blijf gij slechts trouw aan Mijn Woord".

Men moet zeker zijn, dat zijn leer de eeuwige waarheid is, maar dan ook niet vragen naar het oordeel der mensen. En ons geloof moet vast zijn in Christus, om vrede te geven.

Petrus zegt: "Wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is". Wilt gij zalig worden, dan moet Gods Woord voor u zó vast zijn, dat al spraken alle mensen anders en al wilden zelfs de engelen u aan het twijfelen brengen, gij nochtans staande blijft en zegt: Toch weet ik dat Woord waar is. Gods En eens sprak hij: Ik begeer alleen Gods Woord en verlang noch wondertekenen noch gezichten, ja ik zou ook geen engel vertrouwen, die mij iets ander leerde, want zéker is het Woord en het heeft nooit gefaald.

Uit: "Keur uit de tafelgesprekken" van dr.Maarten Luther.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1994

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

EEN TOESPRAAK VAN LUTHER

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1994

In de Rechte Straat | 40 Pagina's