Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekennieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekennieuws

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stevig in je schoenen

”Stevig in je schoenen” is een handzaam en leerzaam boekje over christen-zijn in een postmoderne samenleving. Een thema dat de laatste tijd veel aandacht krijgt. Bedoeld voor doorgaande bezinning. En dan niet zozeer als apologetisch handvat, maar als richtlijn voor persoonlijk handelen.

De schrijver legt in het eerste en theoretische deel het niet gemakkelijke begrip ”postmodernisme” helder uit. Hij wijst, als het gaat over secularisatie, niet alleen naar de omgeving of de naaste, maar sluit onze gezindte en zichzelf erbij in. Een open en eerlijk spiegelen, een noodzakelijke zelfreflectie is nodig! Waardevol om te lezen dat het ‘stevig in je schoenen staan’ geen eigen verdienste is, maar verkregen wordt vanuit ontvangen wedergeboorte, hartvernieuwende genade en een leven uit Christus.

Nijsink gebruikt mooie beelden, bijvoorbeeld wanneer hij de tijd waarin wij leven vergelijkt bij een herfstbos. Of als hij Augustinus vergelijkt bij een prisma, omdat hij het licht dat voor hem straalde bundelde en verder uitzond. In hoofdstuk 4, ”Geloven in een postmoderne tijd”, stelt de schrijver dat de werkelijkheid van het postmodernisme een fragment is, een vluchtig, toevallig en onsamenhangend iets: ‘Alles is een moment!’

Het levensgevoel van de postmodernist wordt gekenmerkt door twee zaken: beleving en een waarheid die relatief is. Hoe moeten we deze facetten bezien vanuit bevindelijke gereformeerde zijde? In dit boek wordt deze vraag mede vanuit Johannes 17:3 en Romeinen 12:2 beantwoord en uitgewerkt. Waar gaat het primair om, wat staat voorop: ervaring of waarheid? Kenmerkend voor onze tijd is het gezegde: ‘Wáár is datgene wat goed voelt en bij je past’.

Wanneer de begrippen authentiek en consumeren worden besproken, vraagt Nijsink in hoeverre wij authentiek zijn en/of door het consumentisme beïnvloed zijn. Mooi wordt verwoord op welke wijze een mens weer zijn ware identiteit vindt (blz. 77). Om goed te participeren in de huidige samenleving is kennis van de westerse cultuur van eminent belang.

Dat de schrijver historicus is, blijkt duidelijk. Het belang van het lezen van ‘boeken der ouden’ wordt warm aanbevolen. Met enige regelmaat plaatst de schrijver een persoonlijke spits. Zo ook als het gaat om het werk van de Heilige Geest. Dit is van het allergrootste belang!

Nog een enkele opmerking. Qua niveau zullen jongeren met een wat hogere opleiding dit werkje gemakkelijker lezen dan doeners. Ik noem als voorbeeld woorden als agnost, neoliberalisme, hedonistische paradox, spiritualiteit en deconstructie van de grote verhalen. Ook vereist het lezen wel enige bekendheid met cultuurhistorische en filosofische stromingen uit voorgaande eeuwen. Het is goed dat begrippen af en toe in een kader kort worden samengevat. Rest mij dit boek van harte aan te bevelen!

A. Karens, Barneveld


”Stevig in je schoenen”, Dirk-Jan Nijsink; uitg. De Banier, Apeldoorn, 2015; ISBN 9789462780750; 110 blz.; € 9,95.


Hosea – Maleachi” in de serie: Studiebijbel Oude Testament

Na 33 jaar is de klus geklaard. Het laatste deel van de Studiebijbel is verschenen. In 1986 verscheen als eerste deel het commentaar op Matthéüs. In 2003 kon de serie over het Nieuwe Testament worden afgerond. In datzelfde jaar kwam het eerste deel over het Oude Testament uit. Al met al is het een prestatie van formaat dat er elk jaar een nieuw deel verscheen, zodat na 12 jaar de hele serie over het Oude Testament is afgerond. Overigens spreken de samenstellers niet over een prestatie die ze hebben geleverd. Bescheiden schrijft ds. J.C. Bette, voorzitter van het Centrum voor Bijbelonderzoek, dat de Heere de dank toekomt dat het project tot een einde kwam. Elke Bijbelverklaring heeft een eigen karakter. Het karakter van de Studiebijbel is vooral dat het nadruk legt op de historische uitleg van de Bijbel. Dat wil zeggen dat er veel aandacht is voor de historische achtergronden en verbanden. Daarmee krijgt de gebruiker een schat aan informatie. Het geeft de verklaring in zekere zin ook een zakelijk karakter. Dat betekent ook dat de geestelijke uitleg van de Bijbeltekst veel minder nadruk krijgt. Ook nu valt het bijvoorbeeld op dat de Studiebijbel niet altijd overtuigend heenwijst naar de vervulling van de profetie in Christus. Regelmatig gebeurt dat tamelijk summier, zoals bijvoorbeeld bij Micha 5:1 en Zach. 4:6-8. Naar mijn overtuiging had dat wel royaler gekund. De reden achter deze keuze heb ik niet kunnen ontdekken, maar opvallend is het wel. En, eerlijk gezegd ervaar ik het ook als een gemis. Over de profeten sprak Christus immers Zelf: Die zijn het die van Mij getuigen. Na Zijn opstanding opende Hij de Schriften en onderwees Hij de dis cipelen en de Emmaüsgangers over de vervulling van de profetie in Hem. Gelukkig staat hiertegenover een opstel dat gewijd is aan de Messiasverwachting in het Oude Testament. Christus, de beloofde Verlosser, wordt hierin getekend als de fundamentele verbinding tussen het Oude en het Nieuwe Testament. En zo is het. In dit artikel wordt een tekst als Micha 5:1 wel, maar Zacharia 4 weer niet genoemd. Ook andere opstellen maken dit deel van de Studiebijbel waardevol. Zo staat er een bijdrage in over God en het kwaad in de Bijbel. Daarin wordt nadruk gelegd op de rechtvaardigheid van God, Die het kwaad zendt om de zonde te straffen, maar ook moeiten kan zenden om Zijn volk te beproeven. In de Psalmen is het kwaad juist vaak een aanvechting voor de dichter. Helder is ook het opstel over de dag des HEEREN, een uitdrukking die vaak in de profeten voorkomt. Uit het artikel blijkt dat deze dag doorgaans ziet op Gods gericht, maar dat het tegelijkertijd wijst op de genadige verlossing van Gods volk. Die verlossing wordt door de Heere beloofd aan het ‘overblijfsel’, een kenmerkende uitdrukking in de profetieën, waarover het laatste artikel in dit deel gaat. De Heere werkt door het afgesnedene heen, zo deed Hij het in het volk van Israël, zo doet Hij het nog. Dat alles zal eindigen waar dit deel van de Studiebijbel mee eindigt, namelijk de woorden uit Romeinen 11: ‘Want uit Hem, en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid’.

ds. J.M.D. de Heer, Middelburg


”Hosea – Maleachi” in de serie: Studiebijbel Oude Testament, M.J. Paul, G. van den Brink, J.C. Bette (red.); uitg. Centrum voor Bijbelonderzoek, Veenendaal; 867 blz.; ISBN 978 90 77 651 31 5; € 65,-; bij intekening op de hele serie € 58,50

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2016

De Saambinder | 20 Pagina's

Boekennieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2016

De Saambinder | 20 Pagina's