Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sluiswachters van de Roggebotsluis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sluiswachters van de Roggebotsluis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over de marifoon melden zich twee zeiljachten. De een sleept de ander mee: motorpech. Sluiswachter Lammert Steendam tuurt naar de opritten van de brug. Collega Koemans volgt de manoeuvres van de jachten. Huitema bedient het paneel en even later gaan de sluitbomen van de sluisbrug naar beneden. Via de luidsprekers meldt hij de wachtende schepen dat de twee jachten voorrang krijgen. Langzaam varen ze de sluis binnen. Even later stroomt de sluis vol met de andere plezierjachten. Via een druk op de knop worden de sluisdeuren gesloten. Enkele minuten later worden de deuren aan de andere kant geopend. Het licht springt op groen en de schepen varen de sluiskolk uit. Een dagelijkse routine voor de sluiswachters van de Roggebotsluis in het Veluwemeer bij Dronten.
„Dit is mijn zesde jaar als sluiswachter en al die zes jaar heb ik plezier in mijn werk gehad", vertelt Koemans. Huitema knikt. Ook hij heeft plezier in zijn werk. Op de vraag wat hen aantrekt in het werk antwoordt Koemans: „De vrijheid, de zelfstandigheid, de regelmatige waardering die je krijgt van mensen." Huitema noemt naast de vrijheid ook nog de eigen verantwoordelijkheid voor hoe de sluis eruitziet en voor je specifieke schutwerkzaamheden, waar je op aangesproken kunt worden.

Techniek
Een groot paneel geeft systematisch aan wat er gebeurt. Van de invaarlichten via de sluisdeuren en waterschuiven tot de uitvaartlichten. „Het vereist goed opletten. Het lijkt een rustige baan maar dat is schijn", vindt Huitema. Neem de derde week van de bouwvak. Het noorden is op weg naar huis en het zuiden naar zijn bestemming. Dan ligt van tien tot vijf elke keer de sluis mudvol." De mannen zien heel wat voorbijkomen. Koemans: „Er zijn vaste klanten en incidentele. Schepen die we regelmatig zien, zijn de zandvaarders voor de betoncentrale in Harderwijk. Een fuikenvisser uit Elburg zien we regelmatig. Ook zien we in juli en augustus vier dagen in de week passagiersschepen die Elburg-Urk vice versa varen.

Opleiding
Beide sluiswachters zijn afkomstig van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders. Sinds 1 januari '92 is die samen met de dienst Zuiderzeewerken opgegaan in Rijkswaterstaat directie Flevoland. Via een interne vacature werden ze sluiswachter. Beiden volgen een Nautop-vervolgopleiding. Jongeren die sluiswachter willen worden, kunnen via een mbo-opleiding solliciteren. Via een nautische vervolgopleiding kunnen ze zich verdiepen in het vak. De sluis is dagelijks geopend van zeven tot zeven. Ook op zondag. Koemans: „Op zaterdag en zondag wordt er gewerkt. Wie daar moeite mee heeft, moet niet solliciteren. Maar misschien is er over te praten bij een sollicitatie."


Hou dit in de gaten.
Wat is dat toch jammer! Sluiswachter, zo'n prachtig beroep, de liefde voor het werk spreekt uit het hele artikel. Maar wel een beroep waarbij zondagswerk in het geding is, terwijl bij geen van de voorbeelden van scheepsverkeer uit het artikel van "noodzakelijke" vaart sprake is. Als de overheid, of Rijkswaterstaat, hierin haar verantwoordelijkheid zou nemen, wat zou dat de zondagsrust ten goede komen. Dan zou het normaal zijn om op zondag stil te liggen, met je plezierjacht, maar ook als binnenschipper. Een stuk rust, geen oneigenlijke concurrentie. Toch kan ook iemand die de zondagsrust wil handhaven wel solliciteren. Maar er zullen vanaf het begin goede afspraken gemaakt moeten worden. Eigenlijk is dat ook zoals het hoort. Je werkgever heeft er recht op te weten hoe je hierover denkt. Trouwens, officieel is het nog steeds zo dat iemand niet mag worden afgewezen in verband met zijn levensovertuiging. Als dat toch gebeurt, worden wij daarover graag geïnformeerd. Minister Melkert heeft ons uitgenodigd om bij dergelijke problemen aan de bel te trekken. En dat zullen we dan ook zeker doen.
P. Schalk, directeur RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 augustus 1997

Terdege | 84 Pagina's

Sluiswachters van de Roggebotsluis

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 augustus 1997

Terdege | 84 Pagina's