Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belangrijk voor de eindtijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belangrijk voor de eindtijd

Meditatie: Lukas 17:32

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus heeft Zijn discipelen en kinderen van vroeger en nu als een wijs Vader en Leermeester voorbereid op de dingen die komen zullen in de tijd voor Zijn wederkomst. In dat kader spreekt Hij: Gedenkt aan de vrouw van Lot. Daarom mag ons dit woord wel in hoge mate interesseren. Want aan zoveel is te merken dat we vandaag in die tijd leven.

‘Gedenkt aan de vrouw van Lot.’

Zullen we ons niet vergissen in het adres van deze woorden? Ze zijn niet gericht aan Sodom en Gomorra. Niet aan die steden in ons land waar de zonde en de vuiligheid schaamteloos worden uitgeleefd. Nee, de Heere Jezus spreekt hier tot kerkelijke en heel actief meelevende mensen. Farizeeën waren toch mensen die er echt wat aan deden. Maar Farizeeër willen we niet zijn. Liever discipel van de Heere Jezus. Echter, volgens vers 22 is dit woord juist ook gericht tot de discipelen.

Sodom toch verlaten
Wat was de vrouw van Lot al een eind op weg. En ze reisde mee met een rechtvaardige man. Dat was Lot volgens 2 Petrus 2:8. Ze heeft Sodom toch maar verlaten. De Heere had immers laten zeggen: ‘Behoud u om uws levens wil, zie niet achter u om en sta niet op deze vlakte, behoud u naar het gebergte heen.’ Merendeels heeft ze dit woord gehoorzaamd. Ze heeft eigenlijk alleen maar omgekeken. Maar ze gaat toch met Gods volk mee. Dat deden haar schoonzonen niet. Zij wel, en ze neemt afscheid van de wereld. Het lijkt wel wat op de ware bekering.
Maar is er ook het sterven van de oude mens? Want de vrouw van Lot kijkt op zeker moment achterom. Daaruit blijkt hoe springlevend de oude natuur nog is. Haar hart lag nog in Sodom. Dat komt vaak uit in gedeeltelijke gehoorzaamheid aan Gods Woord, om nog wat ruimte te hebben tot omzien. Wél zalig willen worden, maar niet heilig. Wat erg als dat zo is, terwijl we wel optrekken met Gods volk. En dat kracht uit de hemel ons aangreep, zoals bij Lots vrouw, die zelfs bij de hand gegrepen werd, vers 16.
Wat meent de Heere het ernstig als Hij ook tot ons zegt: Zie niet achter u om! Als we belijden: ‘U zoekt mijn hart, Heere’, dan hoort daarbij: ‘Mijn oog blijft op U staren’. Gedenkt aan de vrouw van Lot. Laat dat ons voor de Heere brengen met het gebed: Heere, door mijn Doop ben ik verplicht mijn oude natuur te doden, de wereld te verlaten en in een nieuw godzalig leven te wandelen. 'Doe mij toch met vaste schreden de weg ter zaligheid betreden.'

Plaats van behoud
In de tekst horen we tegelijk ook deze stevige aansporing: 'wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Wees getrouw tot de dood.'
In het plaatsje Zoar zou Lots gezin veilig zijn voor het oordeel over Sodom. Waar zijn wij geborgen? Alleen bij Christus! Wees met niets minder dan met Hem gerust. Wie nog tussen Sodom en Zoar loopt: haast u. Het moet dichter naar Zoar toe en verder van Sodom af! En zie niet achterom. We zouden ons dood kunnen kijken aan de wereld die voorbijgaat! Meer nog: let niet alleen op de verschrikkelijke straf. Lots gezin moest zich helemaal richten op de plaats van behoud. Daarom, bent u nog buiten Christus? Zie op Hem! Hij is uw heil alleen. Zelfs al vallen de stukken van het vuur van het oordeel naast u neer, zie alleen op Hem.U zegt: ik ben er nog lang niet. Tussen Sodom en Zoar word ik al goddelozer en groter zondaar. Inderdaad. Maar zo naderen we. Hij moet wassen, wij minder worden. Niets uit ons, en alles uit Hem. Zo gaat het naar Jeruzalem.

Zoutend zout
'Gedenkt aan de vrouw van Lot.' Als u daar goed aan denkt, ziet u hoeveel moeite de Heere doet om een mens te redden van het verderf. Wat een barmhartigheid en liefde ligt er in deze waarschuwing om het verlorene te behouden. Hij wil van het verderf uw en jou leven verschonen.

Ten slotte, ons slotlied kan niet zijn: we zagen nooit om, maar alleen: 'door U door U alleen om ’t eeuwig welbehagen'. De vrouw van Lot werd een zoutpilaar. Weest u en jij een zoutend zout. Zout dat tegengif is tegen het verderf van de zonde en de smakeloosheid van de wereld. Zie niet om. Zie op Jezus.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Belangrijk voor de eindtijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's