Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mag een ongelovige wèl scheiden en een gelovige alleen om overspel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mag een ongelovige wèl scheiden en een gelovige alleen om overspel?

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het kan soms lijken dat bijbelteksten elkaar tegenspreken.Dat vindt een meisje van twee teksten over echtscheiding.Maar het gaat daar over twee verschillendegevallen, verklaart ds. Mulder. Ds. Van Vlastuin legt uitwaarom vrouwen en meisjes in de kerk iets op hethoofd dragen. Dat is niet zomaar traditie.P.S. Nog steeds geldt: Geen vragen insturen!

Ik ben een meisje van bijna 18 jaar. Pas las ik een artikel waar men schreef over het huwelijk en de scheiding. Volgens dit artikel zijn er twee redenen tot scheiden. 1. overspel 2. godsdienstige motieven. Iedereen weet dat de eerste reden een geoorloofde reden tot scheiden is. De tweede reden heeft bij mij vragen opgeroepen. 1 Kor. 7:15 „Maar indien de ongelovige scheidt, dat hij schelde." Hier wordt dus bedoeld de ongelovige van de gelovige. Maar dan staat er in Matth. 19:9 „Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij en een andere trouwt, die doet overspel." Matth. 5:32 „Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet." Deze twee tekstgedeeltes laten toch heel duidelijk zien dat er maar één reden is, nl. overspel! Zijn deze twee teksten dan niet in strijd met 1 Kor. 7:15? Overspel is inderdaad een geoorloofde reden tot echtscheiding. Niet een plicht tot echtscheiding. Wanneer de beledigde partij vergeven kan en ook verder kan gaan dan is dit uiteraard goed. Onder de joden werd met echtscheiding lichtvaardig omgegaan. Men mocht een vrouw een scheidbrief geven ook om andere redenen dan hoererij. Hiertegen waarschuwt de Heere Jezus in Matth. 5 en in Matth. 19. Het gaat hier dus over het lichtvaardig uit elkaar  gaan zonder dat er sprake is van gaan zonder dat er sprake is van hoererij. Zulke echtscheidingen worden door de Heere Jezus scherp veroordeeld.

Andere situatie
In 1 Kor. 7 brengt de apostel Paulus echter een heel andere situatie ter sprake. (De Heere Jezus heeft Zich over een dergelijke vraag kennelijk niet hoeven uitspreken, omdat die niet aan Hem werd voorgelegd.) Paulus krijgt deze vraag wel. En hij geeft, geïnspireerd door de Heilige Geest, antwoord. Dat antwoord is dus waarheid en is niet strijdig met wat de Heere Jezus gezegd heeft. Het gaat over een heel ander geval. Namelijk dat iemand christen is geworden en de echtgenoot/ echtgenote blijft heiden. Dat zal wel de achtergrond zijn die we ons voor moeten stellen. Het is immers in een zendingssituatie. En nu wil de ongelovige niet langer gehuwd blijven. Het scheiden gaat dus uit van de ongelovige. Het mag niet uitgaan van de gelovige. Van de kant van de gelovige moet het huwelijk voortgezet worden. Dat kan best moeilijk zijn. Maar dat kruis zal gedragen moeten worden. En dan mag van de Heere kracht gevraagd worden om te dragen. Dat kan wel eens een heel moeilijke weg zijn. Maar toch is het waar: beter met de Heere een moeilijke weg, dan tegen de Heere een (voor onze menselijke begrippen) gemakkelijker weg. Wanneer een kruis gedragen mag worden achter de Heere aan, zal dat ook aan Hem verbinden. En Hij kan het wel eens goed maken met Zichzelf

"Niet dienstbaar"

Waar Paulus echter op doelt, is dat de ongelovige de scheiding doorzet. In een zodanig geval wordt de gelovige niet „dienstbaar gemaakt". Er zijn uitleggers die menen dat in zo'n geval de verlatene niet hertrouwen mag, althans niet zolang de andere partij niet hertrouwt of op andere wijze door overspel het 'huwelijk' ongedaan maakt. Calvijn is echter van oordeel dat een tweede huwelijk wel toegestaan is. Het is een scheiding tussen kerk en wereld en de eis om ongetrouwd te blijven is er dan niet meer. Ook vele anderen volgende de lijn van Calvijn (o.a. de Westminster Confessie.) In de kanttekening bij de Statenvertaling lezen we bij deze tekst: „Wanneer de ongelovige de band des huwelijks verbreekt alleen uit haat vanwege het geloof, dan is de gelovige niet gehouden de band des huwelijks verder te houden of ongetrouwd te blijven." Dit lijkt mij een duidelijk en betrouwbaar antwoord.

 Waarom dragen vrouwen en meisjes in de kerk een hoofddeksel?

lIk zit met een praktisch probleem. Bij ons in de kerk (en in bijna alle andere reformatorische kerken) is het de gewoonte en min of meer een verplichting dat een vrouw of meisje iets op het hoofd draagt. Ah je iemand vraagt naar het "waarom "krijgje als antwoord „dat het zo hoort" of „dat het hier de gewoonte is." U begrijpt wel dat ik dat niet als argument wil gebruiken tegen mijn "minder reformatorische" kennissen, die zich afvragen waarom we dat doen. Ooit heb ik eens gelezen dat het „om der engelen wil" was, maar het fijne weet ik er niet meer van. Wilt u het misschien eens uitleggen?

Je vraagt je af waarom vrouwen in reformatorische kerken een hoofddeksel op hebben. Het antwoord kan heel kort zijn; in gehoorzaamheid aan het Woord van God. Wat staat er dan over deze dingen in de Bijbel? Laten we samen eens lezen in 1 Kor. 11. Zo lezen we in het 4e en 5e vers: „ledere man die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd; maar iedere vrouw die bidt of profeteert met ongedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden zou zijn." Je moet deze verzen lezen in het tekstverband. Paulus wil aan de gemeente van Korinthe duidelijk maken dat Christus het hoofd van de man is, en de man het hoofd van de vrouw. Als een man beweert dat hij het hoofd van de vrouw is en zelf Christus niet als zijn Hoofd erkent, kan hij beter zwijgen. Als een man een hoofddeksel draagt in de eredienst is dat oneerbiedig. Een vrouw heeft in de eredienst juist wel een hoofddeksel, omdat zij daarmee tot uitdrukking brengt dat de man haar hoofd is. Wat was er aan de hand in de gemeente van Korinthe? Je begrijpt wel dat Paulus dit niet zomaar schrijft. In Korinthe was een soort van emancipatiebeweging ontstaan. Vrouwen kwamen in het geweer tegen de plaats die de Bijbel aangeeft. Ook in de christelijke gemeente van toen drong dat al door... Hiertegen komt Paulus op. Nadrukkelijk wijst hij op de bijbelse verhouding tussen man en vrouw. Als hij dat dan gaat toepassen op de vrouwen in de christelijke gemeente, zegt hij dat dat o.a. uitkomt in de hoofdtooi van de vrouw.

Geen gewoonte
We kunnen beslist niet stellen dat Paulus wilde dat de christelijke vrouwen zich aan het straatbeeld van die tijd zouden aanpassen. Sommige mensen denken dat Paulus slechts schreef wat toen de gewoonte was. Dat is allerminst waar. Paulus schrijft juist tegen de gewoonte van die periode in. Tegen de emancipatie in wijst hij man en vrouw op hun onderlinge positie en het gedrag dat daar in de gemeente uit voortvloeit. We kunnen ook niet stellen dat dit toen gold en dat het nu niet meer zou gelden. Sommige mensen willen ons dat doen geloven. Verschillende inzettingen uit het Oude Testament gelden nu niet meer, maar alles wat Paulus in het Nieuwe Testament schrijft over de ambten, de orde, de gemeente, de belijdenis, enz. is ook in 1992 actueel. Paulus schrijft wel tijdbetrokken, maar niet tijdgebonden. De Bijbel is niet de neerslag van de mening van de gelovigen van toen, maar het Woord van de eeuwige en onveranderlijke God! De Bijbel is geen produkt van een achterhaalde mannencultuur.

Teruggetrokken
Door het hoofddeksel brengt de vrouw haar vrouwelijke teruggetrokkenheid tot uiting. Dit siert haar. Toen deden de vrouwen dat door een palla (een sluier) over het hoofd te doen. Als een man dat zou doen, staat hij voor spot. Paulus werkt dit verschil tussen man en vrouw ook nog op een andere manier uit in dit hoofdstuk. Hij wijst ook op de haardracht. Het hoort bij de vrouw dat zij lang haar heeft. Zij is tot schande als zij dat niet heeft. Daarbij dienen wij te bedenken dat in het Oosten vrouwen die overspel bedreven hadden, kaalgeschoren werden... Zo min als een vrouw haar haar afsnijdt, zo min dient zij zonder hoofddeksel de eredienst bij te wonen. Het gaat dus over de verhouding man en vrouw. In dit verband begrijpen wij het 1 Ie vers van dit hoofdstuk ook beter: „Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil." Het woord "macht" betekent zoiets als gezag, bevoegdheid, zeggenschap. Dit duidt op het gezag van de man over de vrouw. Een vrouw moet niet haar eigen hoofd volgen als zij wil bidden of profeteren, maar zich laten leiden door de man. Vandaar dat wij geen vrouwelijke ambtsdragers in onze gemeente kennen. „Om der engelen wil" duidt erop dat we in de gemeente in de tegenwoordigheid van God zijn. Een vrouw heeft niet slechts te maken met mannen, maar ook met engelen. Deze gedienstige geesten slaan ons overal gade. Als een vrouw zich laat zien, dient zij ervoor te zorgen dat zij uitkomt als de heerlijkheid van de man. Niet zelfstandig en geëmancipeerd. Dat is tegen de schepping, dus onnatuurlijk. Dat is niet christelijk, dus zondig.

Openbare eredienst
Ik hoop dat het tot dusver duidelijk is waar het over gaat. Laat ik het kort samenvatten: man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Dit onderscheid komt ook in de christelijke gemeente tot uitdrukking, o.a. door de haardracht en het ohoofddeksel. Juist in onze tijd van toenemende vrouwenemancipatie moeten christenen alert zijn op alles wat hun geest kan besmeuren. Ook in de kleine dingen komt uit of we naar Gods Woord willen leven of niet. Natuurlijk dragen onze vrouwen en meisjes geen palla meer. Een palla droeg je over het hoofd, terwijl hoeden en petten meer op het hoofd gedragen worden. Dit neemt echter niet weg dat we toch proberen met onze eigentijdse hoofddeksels tot uitdrukking te brengen dat er verschil is tussen man en vrouw en dat we de Heere gehoorzaam gehoorzaam willen zijn en niet met de geest van onze tijd wensen mee te gaan. Voor alle duidelijkheid wil ik ook nog uitdrukkelijk zeggen dat het hier niet gaat over de verborgen omgang met de Heere. Als meisje kun je natuurlijk best tot de Heere bidden als je alleen in je slaapkamer bent of op de fiets zit, zonder een hoofddeksel. Het gaat hier over de openbare eredienst. Daarin laten vrouwen uitkomen dat zij God eren door hun/de man te eren.

Haar als deksel?

Nog een vraag die kan opkomen wil ik beantwoorden. Kun je niet zeggen dat het lange haar tot een deksel gegeven is en dat daarom een hoofddeksel niet meer nodig is (vgl. vers 15)? Uit de grondtekst blijkt dat het hier om een ander woord "dekken" gaat. Dus het gaat duidelijk over een ander iets. Het dekken van het hoofd met haar is iets anders dan het hoofddeksel op het hoofd, inclusief het haar. Om alle misverstanden te voorkomen wil ik er ook nog op wijzen, dat het verschil tussen begenadigden iets anders is dan het verschil in genade. In de genade is er geen verschil tussen man en vrouw. Een vrouw staat niet verder bij de Zaligmaker vandaan. In de Schrift zien we hoe veel vrouwen de Heere vreesden. In de omgeving van de Heiland komen we veel vrouwen tegen. Denk aan Hanna, aan Mirjam, aan Debora, aan de vrouwen die de apostelen moeten verblijden met het evangelie. Denk aan Priscilla, aan Dorkas en ga maar door. Van ganser harte hoop ik dat jij ook de Heere zoekt en Hem kent en je verlustigt in de Heere en zo ervaart dat Zijn geboden niet zwaar zijn. Ds. W.van Vlastuin

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 mei 1992

Terdege | 72 Pagina's

Mag een ongelovige wèl scheiden en een gelovige alleen om overspel?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 mei 1992

Terdege | 72 Pagina's