Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Ik wens dat ge welvaart'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Ik wens dat ge welvaart'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geliefde, voor alle dingen wens ik. dat gij welvaart en gezond zijl. gelijk uw ziel welvaart 3 Joh:9

De apostel Johannes schrijft een brief aan een vriend, aan de geliefde Gajus. F.n aan het begin van deze breief schrijft Johannes een wens op. Hij wenst Gajus in alles het goede toe. welvaart en gezondheid.

Zo wensen ook wij elkaar alle goeds toe bij het begin van het nieuwe jaar. De beste wensen, veel heil en zegen, een gelukkig nieuwjaar. Ook wij wensen elkaar welvaart cn gezondheid toe. Welvaart in je werk. op school, onder vrienden, in je familiekring. Gezondheid - wat een ontzettend belangrijk iets.

Wie zou ons deze welvaart en deze gezondheid moeten geven? Niet wijzelf kunnen dat. Hoe we ook ons best doen. en dat is onze plicht. Maar toch: aan de zegen des Heeren is alles gelegen. En gezondheid - hoe zuinig we er ook op zijn: hoe snel kan het anders zijn als de Heere het niet verhoedt.

Hoe zullen onze wensen vervuld worden? We kunnen elkaar veel toewensen, maar niets geven. Hoe moeten we dan welvaart en gezondheid ontvangen? Inderdaad, alleen de Heere kan deze dingen geven. Laat ons gebed dan tot Hem zijn. Ook voor de dingen van het natuurlijke leven. Hij alleen kan het geven. Zonder Hem kunnen we immers niets.

Twee dingen wil ik hierbij graag opmerken. Wij mogen Hem bidden voor alle geestelijke en tijdelijke nooddruft, zegt onze catechismus. Maar niet als iemand die er min of meer recht op heeft. Wij hebben al onze rechten verspeeld door onze afval van God in het paradijs, en onze zonden van heel 1992 bewijzen dal. Geloof je daar iels van: alle rechten verspeeld? Dan bidden we anders, bedelen doen wc dan als een onwaardige. Daarom moet ons bidden om welvaart en gezondheid eigenlijk altijd uitlopen op 'Uw wil geschiede'. Want de Heere is er vrij in om iets tc geven of iets niet te geven. Dat is gauw opgeschreven, maar dat aanvaarden is een hele les. Een les van Gods Geest. Daarom mogen we ons ook nooit verheffen met hetgeen we ontvangen. We moeten wel erbij vragen: ..Leer mij mijn leven, de gaven die U mij geeft, in Uw dienst besteden". Mijn tweede opmerking is deze. Er staat: bid en werk. Dat betekent dat als je bidt om Gods zegen over je werk en je je best niet doet. er iets niet klopt. Als je de Heere vraagt om Zijn bescherming en je gedraagt je roekeloos in het verkeer dan is je gebed een vloek.

Johannes schrijft achter deze wens: 'gelijk uw ziel welvaart'. Zou dat ook van ons gezegd kunnen worden? Van nature niet. Dan vaart onze ziel niet wel. Want buiten God en Zijn bekerende genade is er geen echte geestelijke welvaart. Dan leven we voor onszelf: werelds of keurig in het kerkelijk spoor. Dan hebben we geen welvaart, maar een eeuwige ondergang te verwachten.

Daarom is voor ons allemaal allereerst nodig het wonder van wedergeboorte. Laat dat onze eerste wens. onze eerste bede zijn: Heere. bekeer Gij mij. Dan zullen we de zonde gaan verlaten en met droefheid naar God vervuld worden. Want iemand die iels van de liefde Gods in zijn hart ontvangt, die komt er achter dat hij buiten God leeft. En in dat Godsgemis kan hij het niet uithouden. Hij gaat de Heere zoeken en de wereld vaarwel zeggen. Hij gaat zichzelf ook in zijn godsdienstige leven wantrouwen. Want ons hart is zo arglistig en bedoelt eigenlijk altijd zichzelf. Daarom wordt dan zo vaak gebeden: ..Doorgrond me en ken mijn

hart. o Heere".

Welvaart van de ziel is dat je de Heere kennen mag in Zijn Zoon Jezus Christus. Dat je door het geloof tot Hem mag vluchten met al je zonden en ook met al je zorgen. Dat je door de genade van dc Heilige Geest je geheel cn al aan Elem mag toebetrouwen. rustend op Zijn ontferming in Christus. Dat kan omdat het Kind van Bethlchcm gekomen is om verlorenen te zoeken. En dat welbehagen Gods gaal door Zijn hand aelukki» nou steeds voort, ook in 1993.

Deze welvaart der ziel wensen wij elkaar allereerst loe voor 1993. En vervolgens ook welvaart en gezondheid. ..Zoekt eerst het Koninkrijk Gods cn Zijn gerechtigheid cn al deze dingen zullen u toegeworpen worden". Dat geve de Heere in genade aan ons allen.

Capelle aan den IJssel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 januari 1993

Daniel | 32 Pagina's

'Ik wens dat ge welvaart'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 januari 1993

Daniel | 32 Pagina's