Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Wat Hij bidt, wordt verhoord"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Wat Hij bidt, wordt verhoord"

Voorbede is een persoonlijke zaak

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien ken je de uitdrukking wel: 'het gebed is de ademtocht van de ziel'. Hiermee wordt bedoeld dat het bidden is als ademen. Als er geen adem is, is er ook geen leven. Zo is er als er geen gebed is, geen geestelijk leven. Nu hoop ik dat je iedere dag bidt. Als we iedere dag dezelfde woorden en zinnen bidden, begrijp jij best dat zo'n gebed heel veel zegt over jou hart.

Het kan ook zijn dat wat jij bidt alleen maar is: 'Heere geef mij...'. Al is het natuurlijk goed datje bidt, toch zegt zo'n sleurgebed heel veel over jou hart. Er blijkt geen ernst uit. Wie kan dan bidden? Het is goed als uitje gebed een schuldbesef blijkt. Niet omdat dit zo hoort, maar omdat ik door mijn gedachten, woorden en daden de Heere heb onteerd. Als dit werkelijkheid is zul je de Heere ook kunnen dankzeggen voor wat Hij je heeft willen geven. En waarop je door je ongerechtigheid geen recht had. Als dit bij jou leeft, zie je niet alleen maar op watje mist en watje misschien verdrietig maakt.

Toch hoort het vragen om bepaalde dingen ook tot het gebed. En waaraan denken we dan het eerst? Een goede toekomst? Gezondheid? Wensen die je koestert? Natuurlijk, daar mogen we om vragen. Je kijkt dan alleen naar je zelf. In het bidden mag het ook over anderen gaan. De zorgen, de ziekten, het verdriet watje naaste heeft. Als dit in het gebed wordt gevraagd, dan komen we bij het woord 'voorbede'.

Persoonlijke zaak

Er zullen niet veel weken voorbij gaan of er wordt op zondag in de kerk bekend gemaakt dat de voorbede zal worden gedaan voor mensen in rouw, zij die ziek zijn, degenen die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. De ouderling of de dominee draagt de zorgen en noden op in het gebed tot de Heere. We zullen zo dadelijk zien dat dit niet alleen een wekelijkse gewoonte is om met anderen mee te leven, maar dat de Heere dit in Zijn Woord heeft bevolen.

Toch is het doen van 'voorbede' ook een persoonlijke zaak. Zoals het woord voorbede het al zegt, het is een bidden voor... Waarvoor vraag je wellicht af? Verschillende zaken komen we in de Bijbel tegen. Abraham vraagt in Genesis 18 of de Heere Zijn kinderen wil bewaren (vers 23) van het oordeel dat Hij over Sodom zal geven omdat de stad zeer goddeloos is (vers 20). Daarnaast blijkt uit de voorbede van Abraham dat hij ook spreekt over alle inwoners van de stad. Niet om daarmee de gruwelijke zonden goed te praten. Maar veelmeer met het besef dat als de Heere met het oordeel komt, het voor de onbekeerde inwoners eeuwigheid is. Het gewicht van onbekeerde zielen liet Abraham niet onbewogen. In Exodus 17 wordt de strijd getekend van Israël tegen de aartsvijand Amalek. Mozes heeft als bidder zijn staf in de hand. Deze staf heft hij omhoog. Als zijn armen moe worden van de staf omhoog te houden, is echter Amalek aan de winnende hand. Aaron en Hur houden dan Mozes' armen omhoog. Hier zien we Mozes' gebed voor het volk. Vanzelfsprekend een gebd of Israël mag overwinnen in de strijd tegen Amalek. Daarnaast ook om Gods leiding door de woestijn naar het beloofde land.

In 2 Koningen 6:17 wordt beschreven hoe Elisa bidt en de Heere vraagt de ogen van zijn dienaar te openen. Zijn knecht ziet de overmacht van de vijand. Doch de Heere opende zijn ogen.

Bewogen

Job bidt en offert (hoofdstuk 1) voor zijn kinderen omdat hij bang is dat ze tegen de Heere - bewust of onbewust - hebben gezondigd. Hij bidt om vergeving van hun zonden: daarom

bracht hij een offer. Hij is niet alleen bewogen over hun lichaam, maar het meest over hun ziel. Zo mogen ouders in bewogenheid voor kinderen of kleinkinderen bidden. En zo mogen kinderen voor hun ouders bidden. In hetzelfde bijbelboek verwijfde Heere Jobs vrienden dat ze niet recht over Hem hebben gesproken (42:7) en dat ze Job moeten vragen te offeren ter verzoening voor hun zonden. Hij zal dan voor hen bidden en de Heere zal het gebed verhoren (vers 8). Job bidt voor hen die hem het leven in zijn smarten verdriet, zwaarder maakten. Hij strijd niet voor eigen eer, maar bidt voor hen.

Johannes spreekt in 1 Johannes 5:17 over het opdragen van hen die in zonden vallen. Waarom? Omdat ze niet in de zonden zouden blijven. Daardoor zouden ze schade lijden aan hun ziel. Ook hier gaat het dus om bewogenheid met de ander.

We hebben een aantal voorbeelden bekeken. Er zijn er natuurlijk nog veel meer te noemen. Maar voor alle voorbeelden geldt: Telkens vormde bewogenheid de bron van de voorbede. De voorbede richtte zich op het heil van de Heere. Verzoening van zonden. Het ging over zowel de onbekeerde naaste als Gods kinderen. Maar ook voor het eigen leven.

Stem van de gemeente

Vanzelfsprekend worden noden en zorgen ook 's zondags in de gemeente gebeden. De stem van de gemeente is dan de ouderling of de dominee. Over een gebed van de gemeente schrijft Paulus in 2 Korinthe 1:10 en 11. De voorbede van de Korinthiërs heeft hem bewaard uit doodsgevaar. Daardoor werd niet alleen Paulus gespaard, maar kon Gods Woord verkondigd blijven worden.

In 1 Timotheüs 2:1 en 2 schrijft de apostel over de inhoud van het gebed. Het wordt gedaan voor allen, Speciaal wordt in deze tekst genoemd degenen die in hoogheid zijn gezeten. Hun beslissingen hebben grote gevolgen. Mag het dan zo zijn, zo bedoelt de tekst, dat de kerk daardoor een stil en gerust leven mag leiden. Zonder haat en tegenstand waardoor de prediking van Gods Woord niet belemmerd zal worden. Zo mogen we bidden voor koningin Beatrix en geheel het koninklijke huis. Maar ook voor de regering in Den Haag, in de provincie en in de gemeente waar je woont. Bidden om de vervulling van de wens uit het vers Uw Koninkrijk koom toch o Heer'. Ai, werp de troon des satans neer, onder andere het werk van zending en evangelisatie.

Voorbidder

Als wij bidden, zien we graag snel de vervulling. Maar de Heere doet wat Hem behaagt. We mogen Hem om alles vragen: bovenal om eigen bekering. Maar verhoring geschiedt niet om ons gebed, maar ondanks ons gebed. In gebeden liggen geen verdiensten. Ze worden gesproken door onreine lippen en gebeden vanuit zondige harten. Daarnaast blikken wij vanuit de aarde omhoog tot een heilig en rechtvaardig God, Die met zonden geen gemeenschap kan hebben.

Wat een onuitsprekelijke gave, dat er Eén is die volmaakt bidt. De Heere Jezus Christus bad volmaakt, zonder enig gebrek. Alleen Zijn gebed kan het onvolmaakte van onze gebeden zuiveren. Alleen Hij weet wat goed is. Wat is het wijs dat Hij niet al onze gebeden verhoord, maaralleen die strekken tot Zijn eer en tot wat goed voor ons is. Wat is goed? Voor jou nog steeds van je oog ziet en je oor hoort? Het goede is dat wat redt van het verderf en wat blijft tot in de eeuwigheid. O, als dat toch van onze gebeden zou moeten afhangen. We zouden als een prooi blijven in de klauwen van satan. Ook Petrus. Maar dan bidt Hij: Simon, Simon, zie, de satan heeft u zeer begeerd om te ziften als de tarwe. Maar Ik heb voor u gebeden, dat u geloof niet ophoude.

Hij bidt voor vergeters en verlaters van Hem. Hij bidt als Hogepriester, Die Zichzelf als een rantsoen wilde geven voor Zijn volk. Hoe teer heeft Hij gebeden voordat Hij gevangen werd genomen. Dat meest tere gebed kun je lezen in Johannes 17. Wat Hij bad, wordt verhoord. Zijn gebed gaat nog door in de hemel. Hij bidt aan de rechterhand Gods voor Zijn volk hier op aarde. Maar ook voor hen die nog moeten worden toegebracht. Zo mogen wij allen bidden om de vervulling van wat antwoord 123 van de Heidelberger Catechismus zegt:

" Regeer ons alzo door Uw Woord en Uw Geest, dat wij ons hoe langer hoe meer aan U onderwerpen. Bewaar en vermeerder Uw Kerk. Verstoor de werken des duivels en alle heerschappij welke tegen U verheft, mitsgaders alle boze raadslagen, die tegen Uw heilig Woord bedacht worden. Totdat de volkomenheid Uws Rijks kome waarin Gij alles zult zijn in allen." Dan zal geen voorbede meer nodig zijn, want zal een eeuwige dankdag aanbreken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2003

Daniel | 1 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2003

Daniel | 1 Pagina's