Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RUITER OP HET WITTE PAARD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RUITER OP HET WITTE PAARD

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 6 : 1 en 2

„En ik zag, toen het Lam één van de zegelen geopend had, en ik hoorde een van de vier dieren zeggen, als een stem van een donderslag: Kom en ziet! En ik zag en ziet, een wit paard, en Die daarop zat had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende en opdat Hij overwonne".

De opening van het eerste zegel

In hoofdstuk 5:1-5 ziet Johannes het hoek met de zeven zegelen. Christus alleen is waardig ze te openen. Nu ziet Johannes dat Christus het eerste zegel opent.

Hij hoort dan de stem van één van de vier dieren als een donderslag zeggen: Kom en zie". Deze vier dieren vertegenwoordigen de schepping. Ze worden genoemd in het vorige hoofdstuk: penbaring 5 : 6 - 8.

Nu roept het eerste dier met een stem als een donderslag, want in de hele wereld moet het worden gehoord! Deze sterke stem roept: „Kom en zie!" Als wij ergens op moeten letten, dan is het op de daden des Heeren. Die zijn altijd groot en sterk. Met deze stem als een donderslag wil de Heere ons wakker schudden opdat wij meer zouden letten op de daden van God in de wereld en in de harten van Gods kinderen.

Deze stem als een donderslag vinden wij alleen bij het eerste zegel, omdat de inhoud van dit eerste zegel de hoofdzaak bevat, waardoor al het andere wordt beheerst. De verbreking van het eerste zegel is beslissend voor de andere zegels die verbroken zullen worden.

Wat Johannes te zien krijgt is indrukwekkend. „En ik zag en ziet, een wit paard".

De Bijbel brengt een paard altijd in verband met de oorlog (vergelijk Ps. 20, Ps. 33) en ook dit paard doet ons denken aan strijd. De kleur wit wijst op de overwinning. Een romeinse veldheer maakte na een overwinning op een wit paard een triomftocht.

De boog

Bovenop dat witte paard ziet Johannes de Heere Jezus Christus met een boog in Zijn hand. Een zwaard; wordt altijd gebruikt in de strijd van man tegen man, maar met een boog treft men uit de verte.

Zo ziet Johannes Christus niet met een zwaard maar met een boog, omdat Zijn menselijke natuur in de hemel is en Hij daarom de strijd uit de verte voert maar toch als een goed geoefend man zijn doel uitmuntend weet te treffen. Beide, zwaard en pijl zijn tekenen van het Woord van God. Gods Woord is scherp als een pijl, die doorwondt, De Heere weet met deze pijlen de weg naar ons hart te vinden.

Hij weet er wonden mee toe te brengen die alleen door Zijn hand kunnen worden geheeld. Zo kan het gebeuren dat je in de kerk zit en dat het Woord in je ziel zinkt door de bearbeiding van de Heilige Geest, zodat je geen rust meer hebt voordat je de zaligheid in de Heere Jezus gevonden hebt. Dan is dat een pijl uit de boog van deze schutter, die met nooit falende zekerheid de weg naar je hart weet te vinden.

Wat een zegen om door die pijlen van Christus door Zijn Woord en prediking getrof-

fen te worden. Die wonden zijn wel pijnlijk, maar ten leven! Omdat deze pijlen gedoopt zijn in het bloed van Christus zijn deze pijlen niet ten dode maar ten leven. Wanneer je eenmaal door deze pijlen getroffen bent, begeer je dat Christus je steeds weer treft met Zijn pijlen om de oude mens te doden.

Deze boog hanteert de Heere Jezus nog steeds en Hij zendt Zijn pijlen uit.

Hij stuurt het witte paard van Zijn Evangelie waar Hij wil, want Hij rijdt er zelf op. Als Zijn Woord gepreekt wordt dan vliegen Zijn pijlen naar zondaarsharten zodat ze als overwonnenen aan Zijn voeten komen.

Maar vergeet nooit dat de uitwerking van die pijlen twee-ledig is; als zij niet treffen ten leven dan treffen zij ten dode, want wanneer wij deze roepstemmen naast ons neerleggen zullen al die pijlen eenmaal je hart treffen in eeuvdge wroeging.

De kroon

Johannes ziet bij de verbreking van dit eerste zegel nog meer: „en Hem is een kroon gegeven". De Heere Jezus draagt een zegekrans. Deze zegekrans wordt hier door Christus al gedragen bij het begin van Zijn strijd. Dat wil zeggen dat Christus bij voorbaat al overwinnaar is. De Heere Jezus zal zeker winnen want: „Hij ging uit overwinnende en opdat Hij overwonne".

In deze zegswijze wordt de doorgaande overwinning van Christus getekend. Christus overwint altijd door. Al is het hart nog zo. hard en omkorst met ongeloof. Al is onze ziel nog zo vervuld met vijandschap, wereldzin of wettische vroomheid: Zijn pijlen dringen er door heen. Ieder die door Zijn pijlen getroffen wordt, komt als een overwonnene aan Zijn voeten met de smeekbede: „Gena o. God!"

Dit is de inhoud van het eerste zegel: de overwinning is voor Christus en Zijn Evangelie zal triomferen in deze wereld. Christus heeft overwonnen de dood, het graf, de satan, de zonde, de hel. En sedert eeuwen is Christus bezig de wereld te overwinnen door Zijn Woord en Heilige Geest waardoor Hij harten vernieuwt en een volk formeert tot Zijn dienst.

Dit was een grote bemoediging voor Johannes die in een tijd van grote vervolging leefde, maar ook voor ons in deze tijd van ontkerstening.

Dit eerste zegel houdt ook verband met de laatste dingen. De Heere Jezus heeft gezegd dat het Evangelie des Koninkrijks in de gehele wereld gepredikt moet worden en dan zal het einde komen.

Er zullen vreselijke dingen komen in de laatste dagen maar de prediking gaat voorop en Hij gaat uit overwinnende en opdat Hij overwinne!

GESPREKSVRAGEN

1. Geef met eigen woorden weer v^J-at er in Openbaring 5 plaats vond.

2. Welke paarden worden er in Openbaring 6 genoemd?

3. Waarop duiden de boog en de kroon van de Ruiter?

4. Welke tweeledige werking kan de prediking van het Woord hebben?

5. Wie of wat zal de Ruiter overwinnen?

6. Wat heeft het ons te zeggen dat de Ruiter de overwinningskroon al bezit als Hij uitgaat om te overwinnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 1980

Daniel | 28 Pagina's

DE RUITER OP HET WITTE PAARD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 1980

Daniel | 28 Pagina's