+ Meer informatie

Kleine lettertjes

2 minuten leestijd

Een van de belangrijkste bepalingen in de nieuwe wet is dat het artikel dat een winkelier bij een bepaalde aankoop ten geschenke wil geven, tot het normale assortiment moet behoren, gedurende de actie en in de drie maanden die daaraan voorafgaan. Dus geen badhanddoeken in een groentezaak, om maar iets te noemen. Sinds de nieuwe wet in werking is kan de leverancier zijn fantasie├źn niet meer ongestraft uitleven. Bovendien moet het cadeau ook los verkoopbaar zijn: de klant hoeft dus niet per se het artikel te kopen waarbij het geschenk wordt aangeboden. Dat is in het voordeel van de consument, alleen is het jammer dat er zo weinig gebruik van'wordt gemaakt. Prof. mr. A. Komen toonde op het Verecla-symposium' aan hoe de leverancier het zichzelf zo aangenaam mogelijk kan maken: iets te koop aanbieden is volgens onze wet namelijk niet hetzelfde als iets leveren. De slimme fabrikant zet dus in kleine lettertjes onderaan de advertentie dat men voor het cadeau-artikel niet per se een bepaalde aankoop hoeft te doen; het is ook te verkrijgen door een brieQe te schrijven (waar bijna iedere Nederlander een gloeiende hekel aan heeft) of het geschenk persoonlijk af te halen bij ons hoofdkantoor. En dat staat dan, volgens Komen, in plaatsen als Vianen of bij de Brienenoordbrug....

Met andere woorden: de meeste consumenten zijn niet bekend met de gunstige voorwaarden, of ze willen er geen moeite voor doen: dus toch eerst vijf pakken koffie halen om een kop- en schotel in het bezit te krijgen...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.