+ Meer informatie

Protesten tegen chloortransport naar de Botlek

1 minuut leestijd

De gemeente Vlaardingen en de Zuidhollandse Milieufederatie eisen dat de chloortransporten van Akzo Hengelo naar de Botlek aan banden worden gelegd.

Gisteren voerden ze hierover een rechtszaak bij de Raad van State in Den Haag. Akzo Botlek laat jaarlijks 90.000 ton chloor per trein aanvoeren vanuit de vestiging in Hengelo, omdat de eigen chemische fabriek niet voldoende kan produceren.

Vlaardingen en de Milieufederatie, die de transporten gevaarlijk vinden, willen dat Akzo beperkingen krijgt opgelegd. Ze denken dat dit mogelijk is omdat Akzo Botlek van de provincie Zuid-Holland een vergunning heeft gekregen voor uitbreiding van de chloorproduktie met 100.000 ton per jaar. Het chemisch bedrijf zou daardoor het chloor uit Hengelo niet meer nodig hebben.

De gemeente Vlaardingen en de Milieufederatie verwijten de provincie Zuid-Holland dat deze de uitbreiding niet heeft gekoppeld aan beperking van de transporten. Ze hopen dat de Raad van State dit alsnog zal doen.

De provincie vindt harde eisen voor het beperken van de transporten niet nodig. Ze verwacht dat dit vanzelf zal gebeuren wanneer de chloorproduktie in de Botlek wordt opgevoerd. De provincie wordt gesteund door een adviseur van de Raad van State, die deze kwestie heeft onderzocht.

De Raad van State doet over enkele weken uitspraak.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.