+ Meer informatie

Remweg wordt vaak zwaar onderschat

AUTO Bij dubbele snelheid viermaal zo lang

5 minuten leestijd

De afstand die een auto nodig heeft om van een bepaalde snelheid tot stilstand te komen, de remweg, wordt door de meeste automobilisten zwaar onderschat. Natuurlijk weet riedereen wel dat bij een hogere snelheid een langere remweg -nodig is. Maar dat bij het verdubbelen van de snelheid de remweg niet dubbel zo groot wordt, maar vierdubbel, zal voor de meesten een verrassing zijn.

REFORMATORISCH DAGBLAD pagina 11

Het Duitse autotijdschrift groot de remweg bij verschillende „,Mot, die Auto-Zeitschrift" snelheden is. Hieruit bleek dat heeft onlangs onderzocht hoe een auto met een goede reminstallatie op een droge weg ongeveer 2,3 seconden nodig heeft om vanaf een snelheid van 50 km/u tot stilstand te komen. De afstand die de auto in die 2,3 seconden aflegt bedraagt 16 meter. Bij een snelheid van 100 km/u heeft de auto de dubbele tijd nodig om tot stilstand te komen, namelijk 4,6 seconden. De afstand die de auto in die tijd aflegt is dan echter verviervoudigd tot 64 meter. Bij 200 km/u is de remtijd 9,2 seconden, de afstand echter 256 meter.

Reactietijd

Bij de tijd, die de auto nodig heeft om tot stilstand te komen, moet dan nog de reactietijd opgeteld worden. Wanneer een mens een gevaar herkent, duurt het altijd een fractie van een seconde voordat hij werkelijk de rem intrapt. En bovendien is er bij plotseling gevaar altijd een bepaalde ,,schriktijd"; dat wil zeggen dat de bestuurder heel even verstijfd van schrik blijft zitten zonder iets te doen. Het Duitse autoblad stelde voor deze reactie- en schriktijd gemiddeld 0,8 seconden vast; voor sommige personen was dat echter 1,5 a 2 seconden.

Naast de menselijke reactietijd moet ook met een bepaalde technische reactietijd van de remmen rekening worden gehouden. Vanaf het moment dat men het rempedaal intrapt, totdat de remschijven bij de wielen werkelijk in actie komen, gaan er ongeveer 0,1 tot 0,2 seconden voorbij. De gezamenlijke reactietijd bedraagt daardoor ongeveer één volle seconde. Tijdens deze seconde rijdt Bij een snelheid van 200 kmlu heeft men een remweg nodig van maar liefst 256 meter. de auto met volle snelheid op het gevaar af.

Voorbeeld

Het Duitse autoblad laat zien wat voor verschil in remweg het kan betekenen, wanneer men bijvoorbeeld 130 km/u of 150 km/u rijdt. Bij een (verzonnen) voorbeeld wordt er vanuitgegaan dat er op de autosnelweg plotseling een ongeluk gebeurt, waardoor een vrachtwagen dwars op de weg komt te staan. Op een afstand van 150 meter voor de gevaarlijke plek bemerken de bestuurders van twee auto's de hindernis. De ene auto (auto 1) rijdt op dat moment 130 km/u, de andere (auto 2) 150 km/u. De bestuurders remmen uit volle kracht. Voordat de remmen beginnen te werken, gaat echter eerst de reactietijd van één seconde voorbij. In het geval van auto 1 heeft dat tot gevolg dat er reeds 36 meter van de 150 ongeremd zijn afgelegd. Dan beginnen de remmen te werken en bij een redelijk goede auto is de vertraging dan ongeveer 6 m/s2, wat betekent dat er elke seconde 21,6 km/u wordt weggeremd. Onder deze omstandigheden heeft auto 1 een remweg van 109 meter nodig. Samen met de 36 meter uit de reactieseconde betekent dat een remweg van 145 meter; auto 1 komt op precies 5 meter voor de vrachtwagen tot stilstand.

De tweede auto heeft met 150 km/u slechts een 15 procent hogere snelheid. Iedereen zal dus de conclusie trekken dat auto 2 een iets langere remweg nodig zal hebben, waardoor hij de vrachtwagen misschien nog net zal raken. Maar men zou denken dat op het moment van de botsing de snelheid van auto 2 niet zo hoog meer zal zijn, hoogstens zo'n 20 km/u. Uit berekeningen van het autotijdschrift blijkt echter heel iets anders.

Botsing

Bij een snelheid van 150 km/u worden er tijdens de seconde reactietijd 42 meter ongeremd afgelegd. Dat auto 2 in botsing zal komen staat nu reeds vast, want auto 2 heeft tijdens de reactieseconde al 6 meter meer afgelegd dan auto 1, die nog net op 5 meter afstand tot stilstand kon komen. Dan begint de remweg. Bij een vertraging van 6 m/s2 is dat een afstand van 145 meter. Samen met de 42 meter van de reactieseconde is dat een afstand van 187 meter. Dus: botsing. Maar hoe zwaar zal deze botsing zijn? De snelheid waarmee auto 2 in botsing zal komen met de vrachtwagen zal, ondanks de slechts 15 procent hogere snelheid, iedereen versteld doen staan; deze bedraagt namelijk 75 km/u. Dat is het gevolg van het feit dat bij dubbele snelheid de remweg viermaal zo groot wordt. Want om van 150 km/u tot stilstand te komen heeft men een vier maal zo grote remweg nodig als vanaf 75 km/u. Voordat de auto vanaf 150 km/u tot een snelheid van 75 km/u is afgeremd, zijn er dus al 108 meter van de totale remweg van 145 meter voorbij. Samen met de 42 meter uit de reactieseconde is dat de afstand die auto 2 nog van de vrachtwagen verwijderd was. Met als gevolg een botsing met een snelheid van 75 km/u.

Wanneer de bestuurder van auto 2 geen autogordel om heeft gehad, zal hij bij het ongeluk zwaar gewond zijn geraakt of het misschien niet hebben overleefd. Want een botsing met een snelheid van 75 km/u komt overeen met een val vanaf de achtste verdieping van een torenflat. DONDERDAG 21MEI1981

Hoge snelheid betekent groter risico; met het verdubbelen van de snelheid verviervoudigt de remweg.

Uit deze voorbeelden blijkt wat voor enorm verschil het maakt wanneer men 20 km harder of langzamer rijdt. Wanneer auto 2 in plaats van 150 km/u 130 had gereden, was hij nog vlak voor de vrachtwagen tot stilstand gekomen. Had hij 110 km/u gereden, dan was er slechts een totale remweg van 109 meter nodig geweest en was hij op een veilige afstand van 41 meter voor de hindernis tot stilstand gekomen.

Dus iedere 10 km meer of minder kunnen in het uiterste geval menselijkerwijs gesproken een verschil van leven of dood betekenen. Het risico neemt vooral bij hoge snelheden buiten verhouding toe. Daarom beveelt het Duitse autoblad aan om bij alle mogelijk gevaarlijke plaatsen, zoals hij wegwerkzaamheden of na een waarschuwingsbord voor overstekend wild, onmiddellijk wat gas terug te nemen. Reeds een vermindering van de snelheid met 20 km/u maakt de eventuele remweg aanzienlijk korter.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.