Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET DIEPSTE WOORD. THEOLOGIE NA GOLGOTHA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET DIEPSTE WOORD. THEOLOGIE NA GOLGOTHA

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

G. G. de Kruijf, HET DIEPSTE WOORD. THEOLOGIE NA GOLGOTHA, 104 blz., ƒ19, 50. Ten Have, Baam, 1984.

Dit bescheiden boekje heeft een diepe achtergrond en wijde strekking. Het is ontstaan uit radiolezingen, gehouden voor de microfoon van de N.C.R.V. en uit kringwerk in de Hervormde gemeente van Rotterdam-Kralingen. Het hoofdstuk over Job werd reeds eerder gepubliceerd.

Bij het lezen vallen twee dingen direct op: De fraaie, originele formulering van bekende dogmatische probleemstellingen, én de doorzichtigheid van het betoog, ook in moeilijke zaken. Het kan zijn dat deze twee dingen eikaars keerzijde zijn.

De titel geloofsmotieven voor de beschrijving van de houding van Jodendom, heidendom en christendom lijkt me niet zo geslaagd. Ik denk dat er voor de beschrijving van de motieven meer komt kijken. De drieslag is van Miskotte. Het is een vondst om veiligheid en heiligheid te kiezen als typering voor heidendom en Jodendom, terwijl in christendom de verzoening centraal staat. Ethiek krijgt dan het karakter van dankbaarheid en voorzienigheid het karakter van een belofte. Deze stellingen worden nader uitgewerkt. De schrijver neemt het op voor Zondag 10. De bespreking van moderne concepties over de verzoening geschiedt kritisch, met waardering voor intenties. Soms zou ik deze intenties meer geconfronteerd willen zien met de feitelijke afwijzing van de bijbelse verzoeningsleer. Dan krijgen waarderende woorden een andere klank.

In de breedte van de gemeenschappelijke discussie wil de schrijver de diepte van de klassieke verzoeningsleer vasthouden. De formulering dat Golgotha grond en grens is van de leer over de (al-, on-of over-)macht van God (de slotzin van het boekje op blz. 97) herinnert mij teveel aan Barth, dan dat ik haar zo kan onderschrijven. Onze kennis van God ontvangen wij niet buiten Christus om.

Het is echter iets anders om de deugden van God door het gebeuren op Golgotha te laten bepalen. Bavinck en Calvijn waren breder dan dit christocentrisme, dat veel weg heeft van christomonisme.

Het is boeiend te zien hoe de auteur tracht het klassieke en het - soms verwarrende - hedendaagse met elkaar te verbinden. Hij zal stellig meer van zich laten horen. Wat mij betreft klinken Calvijn en Bavinck in de toekomst substantiëler door.

A.

W.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1985

Theologia Reformata | 81 Pagina's

HET DIEPSTE WOORD. THEOLOGIE NA GOLGOTHA

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1985

Theologia Reformata | 81 Pagina's