Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

New Age

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

New Age

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Cursussen

Een ouderling uit Capelle aan den IJssel nam eens deel aan zo'n managementcursus. Hij vertelt: "De cursusleider was een Indisch type. De cursus had hele spirituele trekjes. 'Ga ontspannen, put kracht uit jezelf', zei hij. Hij gaf constant opdrachten, terwijl wij met de ogen gesloten moesten zitten. De ander moest je kracht en energie ervaren. Ook werd een voorbeeld aangehaald van Bosjesmannen. Zij leven in harmonie met de natuur. Ze laten niets achter, behalve hun voetafdrukken. Mijn tegenwerping dat zij in een betoverde wereld vol angst leven, werd verworpen. De nadruk lag op hun harmonie met de natuur. Elke andere gedachte brak in op de harmonie die in de cursus heerste. Mijn tegenwerping verstoorde deze harmonie. Niet alleen oosterse goeroes hangen deze ideeën aan, ook gerenommeerde managementgoeroes als Peter Senge van de Amerikaanse Harvard-universiteit. Uiteindelijk gaat het om de norm van de meerderheid en om de ontplooiing van jezelf en dat alles zonder God."

 

Wetenschap

In de wetenschap kom je ook door New Age geïnspireerde ideeën tegen. Toen ik zelf studeerde in Leiden, ging het op een gegeven moment over de Gaia-hypothese. De hele wereld werd als een groot samenhangend organisme beschouwd en van hieruit wordt dan een nieuw wetenschappelijk model over de planeet aarde opgebouwd. Lucht, de oceaan, landoppervlakken, begroeiing enzovoort vormen een complex samenhangend systeem, waardoor leven op aarde mogelijk is. Dit systeem is in evenwicht en verandert dynamisch door te reageren op veranderingen in de omgeving. Je kunt het afdoen als een alternatief en wellicht inspirerend wetenschappelijk model, maar het blijven gedachtegangen die niet uitgaan van een Schepper Die de aarde en de mens in Zijn voorzienigheid onderhoudt en bestuurt.

 

Gezondheidszorg

Naast de New Age gezondheidstak met allerlei natuurgeneeswijzen (niet alle natuurgeneeswijzen zijn overigens beïnvloed), magische en spirituele praktijken, kom je het ook tegen in de reguliere geneeskunde. Een holistische benadering wil zeggen dat de mens als geheel wordt behandeld, ook al ligt hij alleen voor zijn nier in het ziekenhuis. Wellicht houdt deze klacht verband met andere zaken? Op zichzelf een juiste en aantrekkelijke benadering, maar het New Age-holisme staat wel haaks op het Bijbelse holisme. De individuele mens (microkosmos) staat in verband met het heelal (macrokosmos) en wordt erdoor beïnvloed. Het gaat uit van je eigen helende energie. De Bijbel leert echter dat de mens met lichaam en ziel in verbinding staat met een persoonlijke God in plaats van een onpersoonlijke kosmos.

 

Muziek

Er is speciale New Age muziek. Sommige componisten geven aan dat zij hun muziek schrijven om het contact met het hogere en de harmonie met de natuur te bereiken. Het is vaak hele rustige, harmonische muziek met liefelijke klanken, waarin licht akoestische instrumenten worden gebruikt. Deze muziek is vaak opgebouwd uit veel diepe, lage tonen die door je heengaan en veel verfijnd klinkende boventonen. Met synthesizers worden allerlei geluidseffecten bereikt en soms natuurgeluiden erdoorheen gemengd. Het lijkt alles heel onschuldige muziek. Muziek is echter niet waardenvrij. De doelstelling van veel van deze muziek is gericht op het in trance raken, het ervaren van de energiestromen, het in contact komen met het heelal, de oerbron ervan en de natuur, bijvoorbeeld de oceaan, de wind, bloemen en planten.

 

In de kerk

Ook in de kerk komt begrip voor New Age gedachten voor. Hans Stolp, Aleid Schilder en nog enkele anderen introduceerden het Nieuwetijdsdenken in de kerken. Ze staan open voor reïncarnatiegedachten, esoterisch-gnostische stromingen in de vroegchristelijke kerk, verlichte ervaringen en paranormale contacten. Ze leggen ook de nadruk op het christuslicht dat in iedereen woont. Jezus wordt in verband gebracht met een christusbewustzijn. Er zijn helaas kerken die zich laten beïnvloeden. In 1998 werd het congres 'Tussen Vis en Waterman gehouden'. In het RD van 3 februari 1998 was ondermeer het volgende te lezen: 'Aan de andere kant zou de kerk ook van het Nieuwetijdsdenken kunnen leren'. Vooral het ruimte geven aan ervaring wordt genoemd. 'Mensen willen zelf vorm geven aan hun geloof en aan hun leven en willen niet door de kerk voorgeschreven krijgen wat ze moeten geloven en doen. Iets anders wat de kerk kan leren, is aandacht voor innerlijke groei en bewustwording. Er is vooral behoefte aan concrete vormen en eenvoudige oefeningen om aan het innerlijke leven toe te komen.' Zeer herkenbare gedachtegangen, die wellicht ook in ons kerkverband niet geheel vreemd zijn.

 

Gnostiek

De apostel Johannes had in zijn dagen met de gnostici te maken. Die mensen zochten het licht in zichzelf. De brief 1 Johannes is er een reactie op. We moeten daarom niet denken dat dit buiten ons, buiten onze kerk(en) zal blijven. Tegelijk stelt New Age ons en onze gemeenten een opdracht. New Age krijgt ondermeer ingang door de behoefte aan religiositeit in de mensen om ons heen. Het geeft er een invulling aan. Hoe is dat met ons, met onze kerk? Laten wij iets zien in onze dagelijkse omgeving wat het betekent om Christus te kennen? Of ken je Hem nog niet? Hebben wij nog een woord voor deze wereld, die snakt naar zingeving?

We hebben geen strijd tegen vlees en bloed - New Age is geen organisatie - maar ondermeer tegen geestelijke boosheden in de lucht. Daarom, neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven. (Efeze 6 : 13).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2000

Daniel | 37 Pagina's

New Age

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2000

Daniel | 37 Pagina's