+ Meer informatie

Ondersteboven

6 minuten leestijd

Mode (I)

In Engeland blijkt het al de gewoonste zaak van de wereld te zijn: jongeren die zich tooien met New-Age-kleding en dito sieraden. Het is volgens het vakblad Textilia van 1 maart de nieuwste Britse modetrend. Op de foto's in het blad zijn jongeren te zien met kleding waarop allerlei religieuze en mystieke symbolen zijn aangebracht.  Een' nieuw Brits merk heeft volgens het blad zelfs witte hemden ontworpen „met als blikvanger gaas-inzetten met ingeweven Jezusafbeelding". Op een foto tonen twee jongens de rugzijde van hun jack die helemaal gevuld wordt met een dergelijke afbeelding. Over de herkomst van de symbolen wordt door de kledingontwerpers open kaart gespeeld. De kop boven het artikel in Textilia luidt dan ook: 'New Age' breekt aan...  Groothandel Coincidence in Amsterdam is een van de Nederlandse importeurs van deze Engelse modekleding. Ook heeft dit bedrijf een drukkerij in Kesteren waar de kleding van de New-Agesymbolen wordt voorzien. „In Engeland slaat deze mode enorm aan", vertelt mevrouw M. Schuitenberg van Coincidence. „In dè toonaangevende Corónationstreet in Londen zie je het volop".

Waait deze trend ook over naar Nederland? 

„Wij hebben het nu twee maanden in huis en we hebben er al aardig wat van verkocht. De winkeliers schrikken nog een beetje terug van de prijzen. Het spul is vrij duur vanwege het arbeidsintensieve drukprocédé. Een opgelegd kruis (crucifix) komt op minstens vier gulden aan materiaal. De T-shirts kosten in de winkel al gauw 70 tot 80 gulden".

Mode (II)

De nieuwe modetrend verbaast J. L. van Baaren van de stichting Moria niet. Hij houdt zich al lang met New Age bezig en ook al heeft hij een aanvechtbare theorie over een nieuwe wereldregering ontwikkeld, zijn feitenkennis is imponerend. Om nog meer kennis op te doen, volgt Van Baaren een managementcursus die doortrokken is van New-Age-gedachten. „Het centrale motief is de regenboog, de zeven kleuren van New Age. De cursus zit razendknap in elkaar en wordt gegeven door hoogst intelligente figuren".  New Age duikt volgens Van Baaren op allerlei terreinen op. „Je ziet het zelfs in kerken opkomen. Dat het ook in de kledingbranche zou gebeuren, had ik al eerder gehoord".

Past de afbeelding van de Zoon van God ook in New Age? 

„Nee, helemaal niet. Maar New Age is niet een eenduidige beweging. Veel is aan oosterse mystiek ontleend en in een westers jasje gegoten. New Age is een veelkoppig monster en heeft geen eenhoofdige leiding maar wel één grote inspirator: de duivel".

Gebelgd (I)

Dat het 06-circus voor de PTT een melkkoe is (misschien zelfs wel een turbo-melkkoe), is algemeen bekend. Maar dat de PTT tegenwoordig in haar enthousiasme een overzicht van 06-lijnen in haar gidsen opneemt, zoals lezers ons melden, gaat wel wat erg ver.

Het afdrukken van die overzichten in de regionale gidsen, die huis-aan-huis verspreid worden, gebeurt al vanaf oktober vorig jaar. Dat zegt PTTwoordvoerder Lenderink. Hij vraagt begrip voor de 'service' van zijn baas. „Het aantal 06-lijnen is al gestegen tot duizend. Door exploitanten van die lijnen is ons toen gevraagd om een overzicht van die nummers uit te geven als service voor het publiek. We hebben de belangstelling daarvoor gepeild en die bleek erg groot te zijn. Ook de exploitanten van sekslijnen wilden in het overzicht worden opgenomen. Die konden wij niet weigeren. Als dienstverlenend bedrijf bemoeien wij ons niet met de inhoud van 06-nummers. We kijken' bij de posterijen ook niet of iemand foto's van blote dames verstuurt".

Maar als verschillende kranten de advertenties voor sekslijnen weigeren, kan de PTT toch niet doen of haar neus bloedt?


Een gepikeerde Lenderink: „Dat doen we ook niet maar het is onze plicht om communicatie mogelijk te maken zonder onderscheid te maken naar inhoud. Een krant heeft de vrijheid om 06-lijnen te weigeren, wij niet".

Maar niemand verplicht de PTT toch om een overzicht van 06-nummers in de gidsen op te nemen?



„Dat is waar, maar een van de argumenten was dat het publiek bij 06-nummers meteen aan seks denkt terwijl het maar om een heel klein aantal gaat. Oké, ze worden het meest gedraaid, maar op duizend nummers stellen ze niets voor. Ons is gevraagd: Kunnen jullie dat het publiek niet duidelijk maken? Dat is ook een kant van de zaak. Na lang dubben is toen voor deze opzet gekozen".

Waarbij de drempelverlaging richting de sekslijnen op de koop toe is genomen?

„Persoonlijk heb ik natuurlijk wel een mening over bepaalde 06-lijnen, maar als PTT laten wij ons daar niet over uit omdat wij daar niets mee te maken hebben".

De PTT heeft ook geen boodschap aan de bezwaren van mensen met opgroeiende kinderen?



„Ja maar dan moeten zij ons daar wel van op de hoogte brengen. Als dat er veel zijn, zullen we ons nog eens achter de oren moeten krabben omdat we het dan kennelijk niet goed gedaan hebben". (Het adres is: Directie PTT Telecom, Postbus 30.000,2595 AK Den Haag).




Gebelgd (II)



De Stichting Anonieme Bellers (SAB) heeft al met de PTT over de 06-overzichten in de nieuwe gidsen in de clinch gelegen. De SAB is een organisatie die zich vooral bekommert om het verschijnsel telefoonverslaving dat met de 06-rage zijn intree heeft gedaan. Volgens medewerkster Petra Bout melden zich bij de stichting iedere week wel weer twee drie nieuwe slachtoffers.



Wat de SAB steekt is dat de PTT op deze wijze reclame maakt, hoewel ze weet dat er zoiets bestaat als 06-verslaving. „Die overzichten werken drempelverlagend", zegt Petra Bout. „Het is alsof de PTT wil zeggen: Hier zijn de 06-nummers, bel ze maar".





Waar de SAB nog het meest gebelgd over is, is dat de PTT in de gidsen onvermeld laat dat mensen een blokkade kunnen laten aanbrengen zodat ze geen betaalde 06-lijnen meer kunnen bellen. „Wij adviseren mensen die onze hulp inroepen meestal om meteen zo'n blokkade aan te vragen. Ook voor ouders die niet willen dat hun kindéren die nummers draaien, kan het handig zijn. Maar de PTT rept er met geen woord over. Ach ja, ze verdienen natuurlijk een hoop geld aan die 06nummers. Dat verklaart veel", aldus Petra Bout.







Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.