+ Meer informatie

Ford koopt productie personenauto's Volvo

Aandeelhouders moeten nog instemmen

4 minuten leestijd

NEW YORK - Ford neemt de personenwagenproductie van het Zweedse Volvo over voor 50 miljard kroon (zo'n 12 miljard gulden). Daarmee troeft Ford de Italiaanse concurrent Fiat af. Fiat bood weliswaar meer, maar wilde ook de vrachtwagenproductie van Volvo overnemen.

Volvo-personenwagens blijft een zelfstandig opererende afdeling binnen het Ford-concern, zoals dat ook het geval is met het Britse Jaguar, dat 10 jaar geleden door Ford werd overgenomen.

Marktanalisten spreken van een "logische zet" van Ford op het internationale schaakbord van de autobranche. Daar werden na de fusie van het Amerikaanse Chrysler met het Duitse Daimler-Benz vorig jaar meer internationale fusies voorspeld.

Veiligheid

"Het is een verstandige manoeuvre van Ford. In de eerste plaats versterkt het bedrijf in Europa zijn positie tegenover aartsrivaal General Motors, dat het vorig jaar in Europa beter deed dan Ford. Bovendien wil Ford het imago versterken dat het bedrijf uit is op veiligheid en daarvoor is de aankoop van Volvo zeer geëigend", aldus analist Joe Phillippi van het financieel instituut Lehman Brothers in New York.

Ook andere analisten vinden Volvo goed bij Ford passen. In Europa kan het Amerikaanse bedrijf zijn marktaandeel van 10,1 procent uitbreiden met de 1,6 procent die Volvo heeft. Ford voegt door de overneming een naam toe aan zijn activiteiten, die op autogebied al Mercury, Lincoln, Aston Martin en Jaguar omvatten. Ook heeft het nog een belang van 33 procent in Mazda.

Ford heeft geen problemen om de overname van Volvo te financieren want de kasreserves van het bedrijf bedragen momenteel 24 miljard dollar (45,6 miljard gulden).

Begin van de maand werd bekend dat Volvo een Amerikaanse bank had gevraagd uit te kijken naar een overnemer. Daarbij liet het Zweedse bedrijf nog in het midden of het om het hele bedrijf zou gaan of alleen om de afdeling personenwagens. Volvo klaagt al geruime tijd over de hoge ontwikkelingskosten van nieuwe modellen. In de sector van kleine en grote vrachtwagens ligt de verhouding tussen ontwikkelingskosten, omzet en winst gunstiger. Daarom wilde het bedrijf eigenlijk niet van die sector af.

Volvo nam 2 weken geleden nog 12,85 procent van de aandelen over van Scania, de Zweedse concurrent in de vrachtwagensector.

Het is niet de eerste keer dat Volvo verwikkeld is in een overname. In 1993 was een overeenkomst rond met het Franse Renault, waarmee Volvo al jaren samenwerkte. Die samenwerking had de goedkeuring van de aandeelhouders, maar een fusie met Renault ging hun net te ver. Zij vreesden voor verlies van de zeggenschap over het bedrijf en vooral voor verlies van werkgelegenheid. De fusie werd vervolgens afgekeurd. Ook nu moeten de aandeel- houders nog instemmen met de verkoop.

Met de overname van Volvo-cars, dat vorig jaar krap 400.000 auto's produceerde, waarvan een kwart in de Verenigde Staten werd verkocht, blijft Ford nog steeds nummer twee van de wereld na General Motors. Ford produceert jaarlijks zeven miljoen auto's.

De laatste weken deden er al de nodige geruchten de ronde over de overneming van de Volvo-personenwagens. Volkswagen zou ook in de markt zijn geweest, evenals Fiat. Kortgeleden viel ook de naam van General Motors.

Onzekere tijden

Vakbond De Unie vindt bij monde van voorzitter J. Teuwen dat "er door de overname onzekere tijden aanbreken" voor NedCar in Born, waar Volvo met het Japanse Mitsubishi personenwagens produceert. Ford heeft met Aken en Genk drie vestigingen binnen een straal van honderd kilometer en er is al sprake van overcapaciteit in de autoindustrie, aldus Teuwen. Verder is het volgens hem de vraag of Ford wel met Mitsubishi verder wil, gezien het belang in Mazda.

Ook is er onzekerheid voor de ontwerp- en ontwikkelingsafdeling in Helmond, waar driehonderd mensen werken. Bovendien worden de toeleveranciers van NedCar bedreigd, want Ford heeft die zelf ook. De Nederlandse overheid heeft een belang van 33 procent in NedCar. Op de voorgenomen verkoop van de Volvo-personenwagens rageerde het ministerie van Economische Zaken nogal laconiek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.