+ Meer informatie

Defensie koopt tanken transportvKegtuigen

Fokker valt bij order buiten de boot

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Om de capaciteit voor luchttransport te vergroten wil staatssecretaris Van Voorst tot Voorst van defensie vijf of zes middelgrote transportvliegtuigen en twee gebruikte DC-lO's van McDonnell-Douglas voor het bijtanken van F-16-jachtvliegtuigen in de lucht aanschaffen. Bij de middelgrote vliegtuigen zal worden gekozen tussen de Spaanse Casa CN-235M en de Italiaanse Alenia G-222.

Dat heeft de staatssecretaris vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Hij gaat niet in op een voorstel van Fokker voor de levering van Fokker-lOO-toestellen. Dat past niet binnen het beschikbare budget en de vliegtuigen voldoen niet aan de eisen van Defensie wat betreft variatie in transportvermogen, aldus de bewindsman. In luchtmachtkringen was bij het bezien van de mogelijkheden van het begin af duidelijk dat Fokker nauwelijks enige kans maakte op de order.

Verbetering

De huidige capaciteit aan luchttransport bestaat uit twaalf dertig jaar oude Fokker F-27-vliegtuigen, waarvan drie voor personenvervoer. Verbetering van deze transportcapaciteit is een van de speerpunten uit de Defensienota 1991. Behalve aan de tankvliegtuigen en de middelgrote vliegtuigen heeft de Nederlandse krijgsmacht volgens deze nota behoefte aan 20 tot 25 transporthelikopters en een aantal kleinere civiele Volgens transportvliegtuigen. Deze laatste twee categorie├źn komen in de brief van de staatssecretaris niet aan de orde.

Daarin spreekt hij ook niet over investeringsbedragen, maar volgens de Defensienota zou voor de aanschaf van de tankvliegtuigen, de middelgrote en de kleine vliegtuigen een bedrag van 583 miljoen gulden nodig zijn.

Het belang van luchttransport is in de nieuwe veiligheidssituatie toegenomen, omdat bij eventuele crises over grotere afstanden dan voorheen moet worden opgetreden. Ook met jachtvliegtuigen zal het mogelijk moeten zijn over grotere afstand in Europa te opereren, aldus de bewindsman. Ook bij de NAVO heeft uitbreiding van de capaciteit voor luchttransport een hoge prioriteit.

De behoefte aan eigen transportvliegtuigen is volgens Van Voorst tot Voorst zodanig dat hetzij het F-16squadron dat deel uitmakt van de ACE Mobile Force (de 'brandwacht' van de NAVO), hetzij het operationele deel van een luchtmobiel infanteriebataljon (rond 600 man), hetzij het operationele deel van een bataljon mariniers (ook rond 600 man) gelijktijdig kan worden verplaatst. Voor de verplaatsing van snel inzetbare eenheden zijn vrij grote vliegtuigen nodig. De daarop volgende logistieke ondersteuning en bevoorrading kan met kleinere vliegtuigen worden gedaan.

Transport

De middelgrote vliegtuigen moeten voorts in staat zijn op primitieve banen met een beperkte lengte te starten en te landen en zij moeten kunnen laden en lossen zonder de beladingsfaciliteiten van vliegvelden. Ook moeten zij geschikt zijn voor troepenen gewondentransport. Uit vijf mogelijke kandidaten heeft Defensie de Casa CN-235M en de Alenia G-222 geselecteerd.

Omdat de F-16-jachtvliegtuigen van de luchtmacht in de toekomst ook op de zuidflank van het NAVOgebied kunnen worden ingezet is het noodzakelijk dat zij in de lucht kunnen bijtanken. Zij zijn daarvoor al uitgerust. Door het gebruik van tankervliegtuigen kunnen daarnaast langere oefen vluchten worden gemaakt, waardoor het aantal starts en landingen met 15 procent omlaag kan, aldus de staatssecretaris. Omdat het meest boven de Noordzee wordt geoefend zullen de F-16*s zich minder uren in het luchtruim boven Nederland b'evinden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.