+ Meer informatie

Voorzichtig

1 minuut leestijd

Dat de EEG met de nodige voorzichtigheid met het onderwijs omgaat, is zeer begrijpelijk. Elke lidstaat heeft een geheel eigen onderwijsgeschiedenis. Zo kent ons land een tachtigjarige schoolstrijd, waarin de vrijheid van onderwijs en het beginsel van de financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs als grondbeginselen zijn verworven.

In Frankrijk is de situatie anders. Elke Franse regering die probeert het rooms-katholiek onderwijs aan te pakken, vraagt om moeilijkheden. Onderwijs heeft dan ook een eigen betekenis voor een lidstaat, omdat het sterk bepaald is door politieke en culturele aspecten. Nu is het niet zo dat in het EEGVerdrag niets over het onderwijs staat. Het Verdrag spreekt in artikel 128 namelijk wel over „algemene beginselen op het terrein van de beroepsopleidingen". De oprichters van de EEG hadden de arbeidsmarkt voor ogen toen de redactie van dat artikel werd vastgesteld. Zij hebben in de formulering „algemene beginselen" een noemer gevonden die het mogelijk moest maken een gemeenschappelijk beleid voor de verschillende beroepsopleidingen in de lidstaten te bewerkstelligen. Meer onderhnge samenwerking en afstemming zou de toegankelijkheid van het onderwijs vergroten, de kwaliteit van het beroepsonderwijs verbeteren en uiteindelijk een bijdrage kunnen leveren aan het beter functioneren van de arbeidsmarkt van de EEG.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.