Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus’ nederige geboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus’ nederige geboorte

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een geboorte is een wonder dat met niets anders te vergelijken is. Ook al heeft een ouder het meerdere keren meegemaakt, hier raak je nooit aan gewend. Toch is de geboorte van een gewoon kind nog niet zo wonderlijk als de geboorte van de Middelaar.

De vernedering van de Middelaar is al begonnen met Zijn geboorte. De Schrift spreekt over Zijn geboorte als ‘een komen’ in deze wereld.
Zo kunnen wij onze geboorte nooit noemen. Wij hebben zelf de hand niet gehad in onze geboorte. Niemand van ons heeft gezegd: ‘ik kom’. Maar de Middelaar sprak al in de eeuwigheid: Zie, Ik kom. Hij was er al voordat Hij geboren werd.
Hij wilde komen en daarom werd Hij geboren. Dat is niet te bevatten. Hij kwam geheel vrijwillig.
Wat heeft Hem toch bewogen? De eeuwige liefde tot Zijn Vader en de eeuwige liefde tot Zijn volk.
De geboorte was op zichzelf geen vernedering. Ook na Zijn verhoging is de Middelaar nog steeds mens gebleven. De menswording staat Zijn verhoging blijkbaar niet in de weg.

Menselijke natuur
Wat maakt Zijn geboorte tot de eerste trap van Zijn vernedering?
Vaak denken we dan alleen aan de nederige omstandigheden. Hij werd immers geboren uit een geringe moeder, onder de meest arme omstandigheden. Niemand van ons werd gelegd in een kribbe, maar de Middelaar wel. Toch ligt de aard van Zijn vernedering nog veel dieper. De Middelaar heeft niet de volmaakte menselijke natuur aangenomen, zoals Adam die had voor de val. Nu in de verhoging heeft de Middelaar wel de verheerlijkte menselijke natuur. Maar met Zijn geboorte nam Hij de gebroken menselijke natuur aan van na de val. Die natuur was al de gevolgen van de zonde onderworpen. Hij heeft gehongerd en gedorst. Hij heeft geleden en gestreden. Hij was bedroefd en vermoeid. Paulus schrijft aan de Filippenzen dat Christus Zichzelf vernietigd heeft, de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, Zijn broeders in alles gelijk geworden uitgenomen de zonde. Het kerstfeest wordt zo geromantiseerd, maar dat is onterecht. De geboorte van de Middelaar heeft met Gods recht te maken.
Met het aannemen van de menselijke natuur begon voor de Middelaar de lijdensweg. Dat maakte Zijn komst tot een diepe vernedering.

Nut
Kon dat niet anders? Had de Vader Zijn Zoon deze vernedering niet kunnen besparen? De Middelaar heeft de straf op de zonde voor Zijn kinderen moeten dragen. Niet alleen vanaf de geboorte, maar zelfs voor de geboorte. Vanaf het uur van onze ontvangenis zijn wij voorwerpen van Gods toorn. Als de Middelaar het eerste deel van ons leven had overgeslagen, was er geen zaligheid mogelijk geweest.
Dan had er geen kindje zalig kunnen worden, dat het levenslicht nooit heeft gezien. Door Zijn komst kunnen zelfs ongeboren kinderen behouden worden.
Wat is het nut van Zijn nederige geboorte? De Heidelbergse Catechismus omschrijft het zo duidelijk: ‘Dat Hij onze Middelaar is, en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid, mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt’. Als alleen de dadelijke zonde verzoend moest worden had de Middelaar de nederige geboorte wel bespaard kunnen blijven. Maar er is ook erfzonde, die weggenomen moet worden. Wat is het nodig dat we met David leren: ’t Is niet alleen dit kwaad dat roept om straf, nee, ben in ongerechtigheid geboren, mijn zonde maakt mij ’t voorwerp van Uw toorn, reeds van het uur van mijn ontvang’nis af’. Nooit zal de nederige geboorte van Christus echt waarde voor ons krijgen als de Heilige Geest ons dat niet leert. Vraag je om die ontdekking? Als wij de erfzonde niet kennen denken we altijd nog dat we onszelf wel verbeteren kunnen.
Maar wij doen zonde, omdat wij zonde zijn. Degenen die dat leren zullen door een Ander verlost moeten worden. Ken je die Adventsverwachting?
Hoe kun je weten of Christus ook voor jou zich zo diep wilde vernederen? Dat kan de Heere ons alleen Zelf leren. Laat je dat niet door een mens aanpraten. Bij de komst van de Middelaar in de wereld heeft de Vader van de Middelaar het geboortebericht persoonlijk laten brengen aan hen die de Vertroosting Israëls verwachten. De herders mochten het bijvoorbeeld horen: dat U heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus de Heere in de stad Davids. Geboren voor u, dat houdt heel wat in. Ten diepste ligt daar ook achter: geleden voor u, gestorven
voor u, opgestaan voor u. Ja, Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. Daarom kunnen we niet zeggen dat de Middelaar Zich voor alle mensen vernederd heeft. Wat ik wel mag doen is met de herders alom bekend maken wat van dit Kindeke gezegd is. En dat is een heerlijk werk.. Ben jij als de inwoners van Bethlehem?
Bij hen was geen plaats voor de geboorte van de Middelaar. Ben je als de Overpriesters en Schriftgeleerden? Dan heb je genoeg aan een historisch geloof. Of heb je al leren uitzien naar Zijn geboorte in je hart? Dan kun je met de Wijzen uit het Oosten niet tevreden zijn tot je het Kindeke zelf hebt gezien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2011

Daniel | 36 Pagina's

Christus’ nederige geboorte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2011

Daniel | 36 Pagina's