Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Studeren aan de Geref. Sociale Akademie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studeren aan de Geref. Sociale Akademie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sociaal werk

Sociaal werk is het in opdracht van een gemeenschap op toegepaste wijze helpen in-en het voorkomen van maatschappelijke nood. Het sociaal werk is een maatschappelijke dienstverlening, dat wil zeggen dat zij er op gericht is het individueel, sociaal, maatschappelijk en cultureel welzijn te bevorderen. Deze dienstverlening richt zich vooral op mensen of groepen mensen, die door bepaalde psychische of sociale omstandigheden op de één of andere wijze bedreigd of aangetast worden.

Er worden momenteel bij het Sociaal Pedagogisch Onderwijs (SPO) vier studierichtingen onderscheiden, namelijk Maatschappelijk Werk, Sociaal Kultureel Werk, Orthopedagogisch Inrichtingswerk en Personeelswerk.

In 1973 is opgericht de stichting ter bevordering van Gereformeerd Sociaal Pedagogisch Onderwijs, die zich ten doel stelde zo spoedig mogelijk te komen tot de oprichting van de Sociale Akademie op gereformeerde grondslag. Het initiatief was uit de nood geboren. Er was dringend behoefte aan deskundig opgeleide maatschappelijke werkers en vormingsleiders die hun werk niet willen verrichten met het doel de maatschappelijke orde om te buigen in neo-marxistische zin, maar mens en maatschappij willen helpen en kritisch en deskundig begeleiden. Dit uitgaande van de Heilige Schrift als de gezaghebbende openbaring van Gods wege, in de lijn van de gereformeerde reformatie.

Naamgeving

Zo is de sociale akademie te Ede een akademie op gereformeerde grondslag, die het sociaal werk uit een gereformeerd christelijk oogpunt wil benaderen. Dit moet ook uit de naam blijken die momenteel is: De Vijverberg. In de naamgeving is gezocht naar een relatie met Groen van Prinsterer. Het was in 1976 100 jaar geleden dat hij stierf en ter gelegenheid daarvan heeft men in 1976 op de sociale akademie te Ede voor de naam "De Vijverberg" gekozen.

Het huis van Groen stond in Den Haag aan de zogeheten Korte Vijverberg. Het echtpaar Groen van Prinsterer bezocht van daaruit herhaaldelijk achterbuurten in Den Haag om de mensen op te zoeken in hun moeilijke omstandigheden. (Ook sociaal werk). Via de naam tracht de sociale akademie te Ede een verbinding m e t Q r o e n tot uit. drukking te brengen.

Het hoofdwerk van Groen "Ongeloof en Revolutie" is ook vandaag aktueel. Juist een instituut als de GSA, dat zich bezig houdt met de vragen in de maatschappij, heeft telkens weer oriëntering nodig op mensen als Groen van Prinsterer die met profetische scherpte hun tijd en de komende doorschouwden.

Vakken gegeven op de Gereformeerde Sociale Akademie

De GSA is een akademie, die de maatschappelijke problemen vanuit gereformeerd beginsel wil benaderen. Dit blijkt ook uit de vakken die er gegeven worden. We kunnen er o.a. aantreffen: godsdienst, ethiek, Bijbelse anthropologie en wijsbegeerte. Verder zijn voor de uitoefening van het beroep ook erg belangrijk: oriëntatie, theorie en methoden Maatschappelijk werk en Cultureel werk en gesprekstechniek.

Nadere omschrijving van deze vakken

Bij het Maatschappelijk Werk gaat het om hulpverlening op velerlei gebied. De hulpverlening door de maatschappelijke werkers of werksters is gericht op personen die in moeilijke sociale omstandigheden verkeren. De moeilijkheden kunnen van materiële (financiële) aard zijn, maar vooral betreffen ze de onderlinge menselijke verhoudingen. Het gaat dan om gezinsmoeilijkheden die te maken hebben met de aanpassing in de leef-en werkomgeving van betrokkemen met criminaliteit en dergelijke.

Verder heeft dit werk te maken met mensen, die in de huidige samenleving vaak in de knel komen, de bejaarden, de geestelijk of lichamelijk gehandicapten, de vereenzaamden.

Bij het sociaal-cultureel werk gaat het om de vorming van mensen in groepsverband. Het terrein hier is ook zeer wijd en telkens doen zich nieuwe mogelijkheden voor. Waar ook maar groepen worden gevormd die zich ten doel stellen het vermeerderen van kennis, de verdieping van inzicht in een bepaalde problematiek, de verrijking van expressiemogelijkheden, daar kan een sociaal-cultureel werker worden aangetrokken om aan dergelijke groepen leiding te geven.

De studierichting van sociaal-cultureel werk is daarom gericht op functies van leiders of liedsters in buurthuizen en clubhuizen, leiders voor vorming van de bedrijfsjeugd, jeugdwerkleiders, medewerkers aan vormingscentra. Het cultureel werk richt zich op de verschillende sociale lagen, het richt zich op de problematiek van stad en platteland, op uiteenlopende groepen: kinderen, jongeren en volwassenen.

Ook het inrichtings-en personeelswerk is de laatste jaren sterk in opkomst. De werker (personeelschef) tracht dan het bedrijf zo goed mogelijk te laten functioneren. Onze moderne maatschappij stelt steeds hogere eisen aan het algemeen personeelsbeleid, het regelen van de arbeidsvoorwaarden, de communicatie tussen werkgevers en werknemers.

Bij het inrichtingswerk gaat het om het werk in kindertehuizen, opvoedingsinrichtingen, ten behoeve van mensen die niet in hun eigen omgeving kunnen blijven, mensen die moeten worden geholpen om de juiste verhouding te (her)vinden tot hun omgeving en dergelijke. Het bovenstaande is een korte omschrijving van de werkzaamheden waar de GSA voor opleidt.

Het Gereformeerd zijn op de GSA

Gereformeerd zijn dat wil zeggen levend volgens de gereformeerde belijdenis. In naam onderschrijft de GSA ook de Bijbel en de drie formulieren van enigheid. Wanneer iemand van Christelijke huize

voor het sociaal werk kiest, gaat hij veelal naar de GSA, waar men de problemen van uit christelijk oogpunt wil bezien. Dit is de theorie.

Laten we nu de praktijk nader bekijken in de situatie zoals hij op school heerst.

In de eerste plaats treffen we er onbijbelse opvattingen aan, die voortkomen uit een algemene verzoeningsleer. Bij de ethiek nl. wordt geleerd dat de mens vrij is om te kiezen voor God. Uit dit kiezen beblijkt de genade van God gegeven aan de mens.

Bekijken we de boekenlijst van 1976-'77 voor de GSA, dan maakt deze wel melding van een Bijbel, maar die van het NBG. Ook wordt bij het openen en sluiten van de dag, dat hier in plaats van door de leraren door de leerlingen gebeurt (!), veel "Groot Nieuws voor U" gebruikt. De Statenvertaling is er bijna niet te vinden.

Wat het geestelijk klimaat op deze school betreft, moeten we helaas ook enige kritische opmerkingen maken. Er zijn genoeg mensen te vinden die zich uitgeven voor bekeerd, terwijl dit uit hun levensstijl niet blijkt. Bovendien moeten vele leerlingen niets meer van de Drie Formulieren van Enigheid hebben, alhoewel ze toch door de school in haar grondslag erkend worden.

Eerbied voor de Bijbel is er ook weinig meer, gezien het feit dat op een ouderbijeenkomst op min of meer ritmische wijze stukken uit de Openbaringen van Johannes worden gezongen.

Ook wat het uiterlijke betreft is het op de GSA droevig gesteld. Het verschil tussen man en vrouw is in kleding zowel als in haardracht nauwelijks meer waar te nemen.

Deze enkele opgesomde feiten moeten ons toch wel doen afvragen wat er op de GSA onder gereformeerd wordt verstaan.

Is het gereformeerd-zijn daar zozeer meegesleept met de huidige godsdienstige vernieuwingen dat het niet meer nodig is om de Statenvertaling te handhaven, en dit in de levenswandel tot uitdrukking te laten komen?

Kortom: Verdient deze school in Ede de naam Gereformeerde Sociale Akademie nog wel? Zou de naam Neo-gereformeerde Sociale Akademie niet beter met de werkelijkheid overeenkomen? !

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1977

Criterium | 36 Pagina's

Studeren aan de Geref. Sociale Akademie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1977

Criterium | 36 Pagina's