Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Barend en Johanna

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barend en Johanna

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Johanna: De Heere bereikte dus hiermee meer dan een doelstelling. Maar deden die wonderen de vijandschap der tegenstanders niet verminderen? Of nam die tegenstand er juist door toe, althans bij sommigen?

Barend: We lezen: En de menigte werd verdeeld en sommigen waren met de Joden en sommigen met de apostelen. Gelijk de Heere Christus niet op aarde gekomen was om vrede te brengen, maar het zwaard, zo was het ook-hier, dat juist door het evangelie des vredes, verdeeldheid ontstond. Gods Woord verwekte onrust en verstoring als een tweesnijdend scherp zwaard, dat verdeelt.

Johanna: Was er in de Griekse en Romeinse wereld wel eens meer verdeeldheid over de godsdienst? Of liet men ieder meer vrij in zijn denken zonder een diepgaande tweespalt te verwekken?

Barend: In den regel kwamen scherpe conflicten en tegenstellingen weinig voor, maar hier in Iconium werd het anders door de laster van de Joden, die het middel der publieke opinie, zo licht bewogen als de golven der zee, ter hand genomen hadden.

Johanna: Zij hoopten daardoor te bereiken, dat de apostelen uit de stad werden verbannen. Zijn er zo in de loop der tijden niet hele families en huisgezinnen totaal vaneengescheurd?

Barend: Inderdaad zijn er families uiteengevallen door de listige omleidingen des duivels, en dat onder een schijn van godsdienst. En de lichtgelovigheid en de lichtbewogenheid der publieke opinie werkt dat alles in de hand. Maar de afval van de waarheid bij de grote massa is het einddoel des duivels.

Johanna: Zo werden dus te Iconium twee partijen gemaakt, beide met vele aanhangers, de één was met de apostelen en de andere tegen hen. Waarom werd hier Barnabas ook een apostel genaamd? Hij had zijn roeping tot apostel toch niet rechtstreeks van Christus ontvangen, hetgeen toch het kenmerk was van het apostelschap?

Barend: Al was hij niet op buitengewone wijze rechtstreeks van Christus Zelf tot apostel geroepen gelijk Paulus, hij was toch wel door bijzondere aanwijzing des Heiligen Geestes tot de dienst onder de heidenen afgezonderd, gelijk we reeds gezien hebben te Antiochië in Syrië.

Johanna: Er kwam dan strijd, waar tevoren vrede was, maar het was een valse vrede. En is een heilige oorlog niet beter dan een valse vrede? Is onrust over de godsdienst niet beter, dan de stilte van het kerkhof?

Barend: Op een kerkhof heerst de stilte van de dood, en waar genade valt, daar komt de strijd. Dat is persoonlijk zo, maar dat is ook gemeentelijk zo. Het is beter gesmaad en vervolgd te worden van de wereld, dan in vrede met haar te leven, vanwege de gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis. Het is zeer gevaarlijk, zich met de wereld te verbroederen.

Johanna: De strijd der geesten leidde tot een oploop in de straten der stad, waar niet alleen het gewone volk, maar ook de oversten der Joden en de magistraten der stad aan deelnamen. Want zo lezen we. En als er een oploop geschiedde, beide van heidenen en Joden met hun oversten, om hun smaadheid aan te doen en ze te stenigen, zijn zij, alles overlegd hebbende, gevlucht naar de steden van Lycaonië, namelijk Lystre en Derbe en het omliggende land. De Joden schenen het met hun laster maar weer lelijk gewonnen te hebben, wat was dat toch wel ontmoedigend voor de apostelen?

Barend: Zo was dus de prediking der apostelen voor velen te Antiochië en te Iconium tot rijke zegen geweest, maar daar tegenover was de vijandschap der ongehoorzame Joden zeer hoog gestegen en tot uitbarsting gekomen.

Johanna: Eigenaardig was het, want wat Joden verwierpen, werd door heidenen met blijdschap aangenomen. De natuurlijke takken werden afgebroken en takken van de wilde olijfboom werden ingeplant. Was dat niet het oordeel der verharding over Israël?

Barend: Ja, de middelmuur des afscheidsels gebroken zijnde, het onreine rein verklaard zijnde, gelijk de Heere gesproken had tot Petrus op het dak te Joppe, werd de verkondiging van het heilig evangelie een oorzaak van grote blijdschap, die al den volke wezen zou, zoals de engel des Heeren gezegd had tot de. herders in de velden van Bethlehem, in de nacht van de geboorte van de Zaligmaker.

Johanna: Datzelfde Woord Gods, wat de heidenen prezen boven het licht, de kracht en de rijkdom van het heidendom omdat zij haar kracht mochten ervaren in de ziel, was de Joden een gruwelijke ergernis.

Barend: Alleen de uitverkorenen hebben het verkregen en de anderen zijn verhard geworden. Er geloofden er zovelen als er verordineerd waren ten eeuwigen leven. Zij geloofden dus uit kracht der verkiezing waar zij van de Vader verkoren, door de Zoon uit des Vaders hand aanvaard, door de Heilige Geest verlost van de heerschappij der zonde en des doods, zo dat zij zelf het Woord Gods begonnen te verbreiden.

Johanna: En de Joden, wie eeuwenlang de woorden Gods waren toebetrouwd, verwekten met hun leugenachtige verdachtmakingen bij de ongelovige heidenen verbittering, zo echt naar het voorbeeld van de oude giftige slang uit het Paradijs, vindt u niet?

Barend: Ja, en ondanks al die tegenwerking, in het verborgen en in het openbaar, zijn de apostelen lang te Iconium gebleven, sprekende met grote vrijmoedigheid, ondanks dat zij de bui zagen groeien. De Heere bevestigde Zijn Woord door tekenen en wonderen, en een grote menigte geloofde, beide van Joden en Grieken.

Johanna: Ik heb wel eens horen zeggen, dat hier in Iconium eigenlijk de gemeenten van Galatië begonnen te ontstaan, is dat zo?

Barend: Ja, en ook hier was het, dat de wettische leraren de gemeenten wilden brengen onder het juk van Mozes, zeggende dat de heidenen die geloofden, die het evangelie van vrije genade dus hadden aangenomen, moesten besneden worden naar de wet van Mozes, want dat zij anders onmogelijk konden zalig worden.

Barneveld

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 1955

De Saambinder | 4 Pagina's

Barend en Johanna

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 1955

De Saambinder | 4 Pagina's