+ Meer informatie

Er zijn grenzen aan toename luchtvaartfusies

1 minuut leestijd

AMSTERDAM - De schaalvergroting die momenteel plaatsvindt in de burgerluchtvaart is niet oneindig. De grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld zullen niet zo groot worden dat er uiteindelijk nog maar enkele "global carriers" zullen overblijven.

Die verwachting sprak predident-directeur van de KLM, mr. J. F. A. de Soet, gisteren uit tijdens een rede voor de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel in Amsterdam.

Volgens De Soet zijn de luchtvaartpolitieke barrières te groot voor het ontstaan van enkele luchtvaartmaatschappijen die mondiaal gezien absoluut de boventoon zouden gaan voeren.

Er zullen wèl grote luchtvaartmaatschappijen, zogenaamde megacarriers, ontstaan door „strategische allianties", ofwel samenwerkingsverbanden tussen grote luchtvaartmaatschappijen. Die ontwikkeling is al aan de gang.

Volgens De Soet zal de concurrentie in de burgerluchtvaart veel harder worden. Hij vindt dat er in Nederland onvoldoende besef leeft voor de kwetsbaarheid van Nederlands internationale concurrentiepositie.

Niet alleen vanuit de Verenigde Staten komt geduchte concurren'tie. „Het echte gevaar komt uit het Oosten", aldus De Soet die daarmee doelt op de luchtvaartmaatschappijen uit de landen rond de Stille Oceaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.