Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heilige Geest doet ons delen in het heil

In „De Wekker" van 7 mei schreef ds. J. van Amstel (chr. geref. predikant te Ede) enkele overwegingen over het toeëigenend werk van de Heilige Geest. Het is goed in deze tijd na Pinksteren over deze zaken na te denken en ook onszelf te onderzoeken of wij hieraan ook persoonlijk kennis hebben.

„Het werk van de Heilige Geest is een werk , , van binnen". Voor ons onzichtbaar, niet te doorgronden, verborgen in het hart van de mens. Dat is Zijn , , geheim", zonder ook maar enige geheim­ zinnigheid. Want de Geest werkt zo, dat het duide-| lijk wordt dat Hij aan het werk is. Je gaat het merken, zien, opmerken dat Hij aan het werk is én blijft.

De Heilige Geest opent onze ogen ervoor wat we , , in Christus" hebben, voor wat , , in Hem" is. Hij opent onze ogen er tegelijk voor wat wij missen, zodat wij wat we missen gaan zoeken en het grote waarde voor ons krijgt om dit te zoeken. Hij , , be-j deelt" ons met , , arm-makende genade", zodat wej werkelijk arme zondaars worden én almeer wor-! den. Mensen die alles missen. En of je nu jong bent of oud, dat maakt geen verschil, al werkt de Heilige Geest dit op onderscheiden wijze en niet bij ieder in gelijke mate. Overal waar de Geest werkt komen er arme zondaars, maar bij hen komt er dan echt ruimte voor een rijke Christus. In Hem gaan ze alle schatten zien en begeren, er intens naar verlangen en daarom het heil des Heeren met al wat in hen is zoeken.

De Heilige Geest (Die overtuigt van zonde, zoals Jezus zegt in Johannes 16:9), laat zien dat we vergeving van zonden nodig hebben. We worden er hoe langer hoe meer van overtuigd. En zo maakt Hij de vergeving begeerlijk en noodzakelijk. Hij dringt er ons als het ware door naar Christus, om dit heil te ontvangen, om te mogen delen in het heil. We krijgen deel aan onze doop, aan de beloften die ons daarin en daarbij gegeven zijn en leren pleiten op deze beloften: bij U is vergeving.

Zo bidden we met David: HEERE, doe zoals Gij gesproken hebt. Hier liggen de , , werkzaamheden" van het geloof. Hier treffen we de „oefeningen" van het geloof aan om het heil deelachtig te worden.

Zo komen zondaren tot Christus, omdat ze het niet (meer) laten kunnen. Ze worden gedrongen door Zijn eigen Woord, dat de Heilige Geest in hun hart toepast: komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Op een voor ons niet doorzichtig te maken wijze werkt de Heilige Geest en werkt Hij naar Christus toe. Hij neemt het uit Christus en verkondigt het ons.

De Geest werkt door

We hebben gezien dat de Heilige Geest ons toeeigent hetgeen wij in Christus hebben, nl. de afwassing van onze zonden én de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Met andere woorden: de Geest blijft niet staan bij de vergeving van onze zonden. De Geest werkt door. Hij wil van ons nieuwe mensen maken en werkt ook de vernieuwing van ons leven uit in ons.

En weer kunnen we ons afvragen op welke wijze de Heilige Geest dit doet. Opnieuw dienen we te zeggen dat Hij ons erbij bepaalt wat wij missen en er ons zo aan ontdekt. We gaan doorzien dat bij ons alles , , oud" is. De oude mens staat als het ware in ons op met alle opstandigheid die dit meebrengt. Dat geeft strijd in ons leven. We willen het oude niet meer. We zien uit naar het nieuwe, naar het echte leven. We gaan er naar verlangen, er intens om bidden, het zoeken. We gaan Paulus in Romeinen 7 begrijpen wanneer hij klaagt dat hij het goede niet doet, terwijl hij het wel wil, omdat zijn wil is omgebogen. Maar wat ontdekt hij? Het kwade, dat hij niet wil, dat doet hij. Zo zucht hij: wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? En meteen laat hij er juichend op volgen: Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus.

We gaan, door het werk van de Heilige Geest, het nieuwe leven zoeken in Christus, in de gemeenschap met Christus. We ontdekken dat we bij Hem moeten zijn om het uit Hem te ontvangen. Het is de Heilige Geest eigen om ons leven te vernieuwen, door ons almeer uit Christus te , , bedienen". Jezus zei immers tot Zijn discipelen: Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. De Heilige Geest schenkt geloof én vermeerdert het geloof.

Want dit is wel overduidelijk uit heel de Schrift dat de Geest middellijk werkt. De Geest werkt het geloof in het Woord, in de beloften, in Christus. Hij leert ons geloven en almeer geloven. Hij leert ons door het geloof alleen te leven. Hij werkt dit geloof en geloven door de Schriftlezing, door de prediking en overal waar het Woord aan het woord komt. Door de verkondiging van het evangelie werkt de Heilige Geest vergeving en vernieuwing. In de weg van de gelovige omhelzing van het Woord, in de weg van het aannemen van het Woord, van het gelovig vertrouwen op het Woord. Belijdend: ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!

Voortdurend

Nu dienen we ons er voor te wachten dat we het toeëigenend werk van de Heilige Geest niet tot één keer en tot één moment beperken. Dan zouden we tekort doen aan het rijke en voortdurende werk van de Heilige Geest. Want we blijven ons leven lang afhankelijk van het toepassende werk van de Heilige Geest. Hij eigent niet slechts aan het begin van het geestelijke leven het heil toe. Hij doet dit heel het geestelijke leven, jaar in jaar uit. Beter gezegd: dag aan dag. Want elke dag zijn we afhankelijk van Zijn werk. Niet alleen op zondag, wanneer we met de gemeente samenkomen onder de bediening van het evangelie en als we dan bidden om het werk, met name om dit werk van de Heilige Geest. Elke dag zijn we geheel afhankelijk van het toeëigenend werk van de Heilige Geest. Zodat we steeds meer ons heil in Christus zoeken en almeer uit Hem leven. Zó zeker gaan weten dat ons leven vernieuwd wordt van dag tot dag, zoals we ook almeer verstaan dat we (helaas) voortdurend vergeving van onze zonden nodig hebben en dagelijks bidden: vergeef ons onze schulden. Vergeving en vernieuwing worden ons deel door het werk van de Heilige Geest.

We kunnen dit werk tegenstaan. We kunnen de Geest bedroeven en uitblussen. We kunnen de Geest smarten aandoen. Dat is van onze kant allemaal mogelijk en vaak al te zeer werkelijkheid. Maar de Geest werkt door. Hij eigent niet slechts één keer of een enkele keer toe, alsof het alleen maar , , een toeleidende weg" is. Het werk van de Heilige Geest is veel heerlijker, veel breder, veel dieper, veel rijker, veel meer omvattend.

De Heilige Geest werkt ononderbroken, past voortdurend toe. Tot het laatste moment in het leven van een kind van God. Gelukkig houdt Hij er nooit mee op. Waar zou je anders blijven?

„Hoe langer hoe meer” is een uitdrukking die we telkens tegenkomen in de belijdenis van de kerk. Daarmee heeft de kerk willen onderstrepen het blijvende en almeer openbaar wordende werk van de Heilige Geest.

Hij verkondigt wat in Christus is zó, dat we dit heil metterdaad ontvangen, want Hij leert ons Christus en al Zijn weldaden aannemen door een waar geloof. Hij leert ons , , be-amen", amenzeggen op Gods Woord, op Gods beloften, die in Christus Jezus ja en amen zijn.

De Geest spreekt en de gelovige hoort. De Geest doet steeds meer Zijn spreken verstaan. Het heil wordt ons zo , , verkondigd" dat we geen kant meer op kunnen. Heer, waar dan heen? Tot U alleen. Zó werkt de Heilige Geest het heil uit. Zo komt dit heil vanuit Christus in ons. Zo worden we het heil deelachtig. We gaan verstaan: schenken en deelachtig maken zijn beide het werk van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet delen in het heil. Het heil in Christus en het heil uit Christus.

Wat ligt er een uitnemende troost in het werk van de Heilige Geest.

Christus zegt: Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Zo gaat Zijn werk door!"

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 1993

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 1993

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's