Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe kan ik christen zijn op mijn reformatorische werkvloer?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe kan ik christen zijn op mijn reformatorische werkvloer?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een noodkreet vanaf een 'reformatorische werkvloer', Een van jullie worstelt niet zozeer met de vraag hoe je een Christen kunt zijn in een goddeloze omgeving. Dat zou een begrijpelijke vraag zijn. Het gaat echt er om een veel ingrijpender vraag; „Hoe kan ik christen zijn op mijn reformatorische werkvloer? "

Iemand schreef dat op de reformatorische school waarop hij gezeten heeft er de mogelijkheid was om met medeleerlingen en leraren over het geloof te praten. „Er worden uitvoerige discussies geuoerd ouer dominees en er worden allerlei categorieën gemaakt binnen feerfeuerbanden... Zelf zie ik graag een dominee als iemand die het Woord van God doorgeeft en ben ik van mening dat je juist daar waar zoveel christenen bij elkaar lüerken over het geloof moet kunnen praten. M'n collega's begrijpen dat niet... Het maakt me verdrietig dat daar waar zoveel reformatorische mensen samen zijn, er zo'n sfeer moet zijn."

Niets anders...?
Ik moet je eerlijk zeggen dat, hoewel ik weet dat het gebeurt, het me verdriet doet dat een van jullie aanloopt tegen een 'muur van godsdienst' (met een kleine g dus!!). Want het mag duidelijk zijn dat dergelijke gesprekken niets meer met Gods dienst te maken hebben. Er wordt dan op dezelfde manier over dominees gesproken als in een ander bedrijf een 'elftal' of iets dergelijks voorzien wordt van allerlei commentaar. Heb je weleens naar oorzaken gevraagd? Het is al een heel oud middel dat gebruikt wordt om de boodschap van Gods Woord te ontkrachten. Dan wordt de overgang gemaakt van de preek naar de prediker. Zo was het zelfs bij de Heere Jezus. „Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria..." (Mark. 6:1-4). De boodschap op Pinksteren? Dronkenmanstaal! En Paulus' preken? In de eerste plaats spreekt er duidelijk uit dat het besef verdwenen is dat een predikant een dienaar des Woords is. Ik vond het mooi zoals je het zelf omschreef: „iemand die het Woord van God doorgeeft". Een 'Boodschappenjongen', die wel heel nauwkeurig erop toe te zien heeft dat hij niets toevoegt of weglaat!! De uitholling van het 'ambt' begint niet pas bij jullie generatie. Helaas! 's Zondagsmorgens bij de koffie hoorde je nooit anders als...? Iets over de dominee? Vervolgens is het misschien wel zo dat er ook werkelijk over niets anders gesproken kan worden! Als de boodschap afgeketst is op het harde zondaarshart. Als de vijandschap gecamoufleerd wordt met allerlei opmerkingen, die zo rechtzinnig klinken als een klok, maar die uiting zijn van het zichzelf handhaven tegenover God. Dat ga je 's maandags toch niet zomaar zeggen tegen een collega: ,Joh, ik heb me gisteren u;eer verhard onder de prediking." Waar het Woord van de prediking ons hart raakt, dan valt de persoon van de prediker weg. Al wil ik er meteen bij zeggen dat er best een bijzondere band kan zijn met een van Zijn dienaren, omdat God die wilde gebruiken in jouw leven om Zijn stem te doen horen. Heb je zo een geestelijke ...,. 'vader'?

Anders!
Een prachtig voorbeeld van hoe het anders kan, lees je in Handelingen 18. Daar gaat het over 'dominee' Apollos. Er zit een ouder echtpaar in de kerk en die 'missen' nogal wat in zijn prediking! En wat doen ze dan? Zeggen ze uit de kerk tegen ieder die het maar horen wil: „'t Was weer niet zoveel, hè"? Nee! Ze spreken met hem onder vier ogen en leggen hem vanuit het Woord (!) enkele zaken 'bescheidenlijker', dat wil zeggen 'duidelijker' uit.

Wat moet je doen?
Pas op voor de duivel van de hoogmoed: „Ik doe er niet aan mee...". Spreek zelf maar op een eenvoudige manier over wat je geraakt heeft uit de prediking. Heb medelijden met een reformatorische collega die er blijk van geeft dat hij nog nooit door de knieën ging voor God en boog onder Zijn Woord. Al werd het door Bileam gebracht..., een 'onbekeerde dominee'. Jouw brief moge jou, mij en allen die dit lezen uitdrijven tot de troon der genade om Gods werk in zondaarsharten. Dan zal het 'voorwerp' van het geloof, de Heere Jezus Christus, het onderwerp van gesprek zijn

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 2000

Terdege | 104 Pagina's

Hoe kan ik christen zijn op mijn reformatorische werkvloer?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 2000

Terdege | 104 Pagina's