Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Napraten over de preek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Napraten over de preek

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebben jullie gehoord, dat... Over wie hebt u het? Over niemand.' Ik bedoel de boodschap tan de preek: 'Ue Heere Jezus en Zijn Woord verworpen in de plaats, waar Hij was opgegroeid, deen plaats in Sazareth!' En is er bij jullie plaats voor de Heere Jezus? Nou, pa. nu is het wel weer genoeg, we hebben al een preek gehad. We hebben geen behoefte aan herhaling! Preken doe je in de kerk en niet onder de koffie.

Napraten over...

Geen interesse en toch blijft het niet stil. Er wordt nagepraat. Luister maar mee...! Het gaat over de dominee en over de preek. Het schijnt dus best wel de moeite waard te zijn. Maar luister eens goed... Hoe gebeurt het?

Napraten gebeurt er genoeg. Gespreksstof te over. Meestal kunnen we daar zelfs niet mee wachten, totdat we thuis zijn. Soms beginnen we direkt al na het woordje 'amen'. De preek is al terzijde geschoven. We hebben iets gehoord of iemand gezien. waarover zo snel mogelijk 'nagepraat' moet worden. Dat heeft voorrang!

Hebben we dan de boodschap niet gehoord? Dat is niet zomaar iets! Het zijn dc woorden Gods! De dominees zijn Gods mond en hand. Dat moeten we bedenken als wc over de preek praten of niet praten. Het is geen mening, die ingeruild kan worden voor een andere, die beter is. Het staat niet ter diskussie. ALZO SPREEKT DE HEERE!

Napraten

Natuurlijk wordt er nagepraat. Over de lengte van de preek. Hoe de dominee het had moeten doen en wat we allemaal gemist hebben. Of het was veel te moeilijk. Ofvul zelf maar in! Zo wordt dc hele preek in een keer van tafel geveegd. En het zaad van het Woord is weggepikt, voordat het wortel kan schieten.

Misschien praten jullie soms ook al mee. als er beoordelend en veroordelend over de gehouden of gelezen preek wordt gesproken. Misschien weten jullie precies waaraan een preek moet voldoen. Zoals de beste stuurlui aan wal staan, zo zitten de beste dominees altijd nog in dc kerkbanken. Aan dit napraten hebben we niets. Het raakt ons ten diepste niet! Ons hart staat er buiten.

Soms is het letterlijk napraten in de zin van imitatie. We willen dan bij anderen een goede indruk maken en voor goed gereformeerd doorgaan. Vergeet niet. dat dit 'geeste-• loos' is en zonde voor God. Het gaat er niet om. wat voor cijfer de predikant van ons krijgt. Niet wij beoordelen de preek, maar de preek oordeelt ons. Het is nodig dat wij ons door de prediking aangesproken voelen en ons leven aan het Woord toetsen. En als dat werkelijk zo is. dan willen we wel napraten, maar dan over het Woord en wat dat Woord betekent in hel leven van een zondaar.

Napraten en voorleven

Al durf je dat misschien niet te bekennen en al zul je mei je vragen niet vooraan staan, toch kan het zijn dat je graag in gesprek wilt komen met de ander over de prediking. Dat moei je vooral thuis in het gezin (kunnen) doen. Wat je thuis hebt geleerd, werkt in het leven door. Dat vergeet je nooii meer! De gezinnen vormen de 'kerkjcs-in-hel-klein'. Wat men thuis leert, komt tot

uitdrukking in de gemeente. Woorden wekken, maar voorbeelden strekken! De beste preek is hel leven van een godvrezende vader en/of moeder! Dat laat onuitwisbare sporen na. Dat is te merken: op catechisatie en op de vereniging en niet te vergeten op huisbezoek.

Helaas wordt er veel gepraat buiten het gezin. Met 'vreemden' gaat het wel. maar thuis zwijgen we. terwijl het daar juist het gemakkelijkste zou moeten gaan. Je hoort soms dat vaders als ambtsdragers de gemeente ingaan en daar in gesprek zijn met jongeren over de eeuwige dingen, terwijl ze er thuis zelden of nooit over praten.

Daar ligt toch hun eerste ve ra n t woo rdel i j k heid. Kinderen moeten niet 'bepreekt' worden, maar laat een stuk ernst en bewogenheid voelen. Echt napraten en voorleven geef! een wezenlijke verbondenheid. Laten we met elkaar Gods Woord lezen en bespreken. Laten wc bidden om en danken voor Gods leiding in ons persoonlijk leven, in ons gezinsleven en in de gemeente. Laat de kinderen horen en zien. dat de leiding van God in ons leven niet slechts woorden zijn.

Praat met elkaar. Er zijn zoveel mogelijkheden, die wc kunnen en moeten benutten. Bereid samen de zondag voor. dat is een goede zaterdagavondbesteding. Vooral ook als er bijzondere diensten zijn. Een goede voorbereiding brengt ook gemakkelijker tot een nagesprek. Lees in verband mei de tweede dienst met elkaar de te behandelen zondag. Laat de vreze des Heeren ook op dit gebied 'beleefd' worden door en met onze kinderen. Napraten en voorleven. dat legt onder inwachting van dc zegen des Heeren een goede basis! Laat dat de sfeer in onze gezinnen bepalen, zodat in de plaats van de vaders de zonen en in plaats van de moeders de dochters zullen zijn. Dat zou ook ccn geweldige 'uitstraling' in onze omgeving kunnen geven. Opdat anderen voor Christus en Zijn dienst gewonnen worden!

En dan denk ik als voorbeeld aan reflektors. In felle bundels van koplampen zie je steeds lampjes gaan branden. Als je niet beter weet. zou je denken, dat ze bij nadering van een auto steeds waarschuwend worden aangestoken. Ogenblikkelijk na het voorbijgaan zijn ze weer gedoofd. Ze branden bij dc gratie van het licht, dat op hen schijnt. Dat is een prachtig beeld om te laten zien. dat we in ons leven zelf nooit een licht kunnen zijn. maar alleen maar kunnen weerkaatsen. Alleen als het Licht van de Heere Jezus op ons schijnt, mogen we als ouders en kinderen iets weerkaatsen van Zijn Licht. Niets uit ons. maar alles uit Hem!

Napraten moet ook geleerd worden

Het is geen vrome wens. maar we moeten ons voor een gesprek wel de tijd gunnen. Het vraagt wel onze inzet, want anders gaat het bij voorbaat niet. En wie geen tijd heeft voor Gods Woord, heeft ook geen tijd voor God Zelf.

Er wordt niet voor niets aan pasgetrouwden een huwelijksbijbel gegeven, met andere woorden Gods Woord is het kompas voor ons leven. Op zo'n kompas moeten we regelmatig kijken om de richting van ons leven te bepalen. Het lezen van zo'n kompas moet niet slechts routine worden. Het lezen van het Woord vraagt om tijd voor verklaring, uitleg en bespreking. Lees de kanttekeningen er eens op na of pak een goede bijbelverkla-

ring. Dat geldt voor elke dag. maar met name ook voor het gesprek op de zondag. Laat bijbellezen, bidden en het luisteren naar de preek geen sleur worden, waardoor aan de wezenlijke betekenis wordt voorbijgegaan.

Bidt met elkaar! Lees met elkaar! En praat met elkaar! Het gezin als bolwerk en basis moet daarvoor een leerschool zijn.

Wat kan het van grote betekenis zijn als we thuis horen wat het leven met God inhoudt. Als je daar niet vroeg mee te maken krijgt, dan levert dat een stuk vervreemding op. Waar dat wel met vallen en opstaan in de praktijk gebracht wordt, versterkt dat de onderlinge band. Probeer daarbij open voor elkaar te staan, zonder te wegen en te veroordelen. Juist na de preek is daar een goede gelegenheid voor. Wat heb je onthouden van de preek? Aan de hand van degekozen punten is het heel goed mogelijk om een preek kort samen te vatten. Praat met elkaar over dingen uit de preek die je aangesproken hebben of psalmen die je getroffen hebben. Je zult verrast zijn over de verschillende reakties op een preek. Je zult op deze wijze elkaar beter en anders leren kennen. Bedenk ook wat in de preek niet zo in jouw straatje paste. Ook dat kan tot nadenken zetten en ons veel te zeggen hebben. Probeer ook met elkaar lijnen te trekken naar het dagelijks leven! Ons leven moet van dag tot dag een leven met de Heere zijn. Zonder Mij kunt gij niets doen!

Stel dit napraten niet uit. Begin er aan. niet als iets dat zo nodig moet. maar als iets dat van levensbelang is en waarbij het gebed om de leiding van dc Heilige Geest onmisbaar is.

Waarbij vooral ook het gebed om de toepassing zo nodig is. zodat het gehoorde en besprokene ons niet leeg zal laten of betweterig zal maken, maar tot ons geestelijk welzijn zal zijn. Want de omgang met het Woord is tot ons oordeel of lot ons voordeel. Eén van tweeën!

Napraten moet ook kunnen

Een preek moet genoeg aanknopingspunten bieden voor het gesprek. Aan dc ene kant moeten we niet te gauw zeggen, dat de preek te moeilijk was. maar aan de andere kant dienen predikanten rekening tc houden mei de jeugd en de kinderen. Ze moeten de momenten die er zijn uitbuiten. Zeker de jongeren mogen niet vergeten worden, want zij zijn de toekomst van de kerk en velen van hen staan er open voor. Daar moet alle zorg aan besteed worden. Vergeet hen niet!

Ook in het kiezen van onze preken voor dc lccsdiensten moet aan onze jongeren gedacht worden. Zorg voor een begrijpelijke preek! Een preek, waarin ook iets voor onze kinderen bij is. Het is zo belangrlijk. dat in de prediking handreiking gedaan wordt voor de gesprekken na de preek. Laat de preek de start van het gesprek zijn. dat in onze gezinnen voortgang kan hebben Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij onze ambtsdragers!

Ook op de huisbezoeken moet er zo'n sfeer zijn. dat kinderen en jongeren ook in alle openheid van hart tot hart gaan spreken en daarbij de gehoorde preken kunnen betrekken. We zorgen er zo gauw voor. dat er een gespannen sfeer komt. waardoor het huisbezoek zo moeilijk wordt of mislukt en ieder met z'n vragen blijft zitten. Laat ieder zich echt thuis voelen tijdens het huisbezoek, zodat in een ontspannen sfeer - jong en oud - deel kunnen nemen aan de gesprekken. Zo kunnen er tijdens een huisbezoek of na de dienst kontakten worden gelegd, die niet vergeten worden. Kontakten die gestalte krijgen in het napraten over de preek.

Napraten zonder woorden

Moet je nu altijd napraten? Is dat cchi wel nodig? Dat kan ook een benauwd keurslijf worden. Probeer het van tijd lot tijd wel! Ja. zo vaak mogelijk!

Er zijn ook keren, dat je napraat zonder woorden. Het Woord is diep ingeslagen en heeft geen nagesprek meer nodig. Laatst las ik dat in een 'in memoriam" van een predikant. Na het "amen" was het stil. maar niet spannend stil. maar indrukwekkend stil. Elk woord zou afbreuk gedaan hebben aan de preek, omdat het een lofzegging was op dc heerlijkheid van God cn Zijn Woord en Zijn dienst. Napraten zonder woorden, zoals ook eenmaal alle gesprekken zullen verstommen. omdat ze het Lam zullen zien van aangezicht tot Aa ngezicht.

Moerkapelle C. L. M. van Noort

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1992

Daniel | 32 Pagina's

Napraten over de preek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1992

Daniel | 32 Pagina's