Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HEERLIJK VAKANTIE!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HEERLIJK VAKANTIE!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrij van school, vrij van de studie, vrij van werk van alle dag. het

Er zijn al plannen gemaakt. Binnenkort is het clan zover

De vraag wordt nogal eens gesteld: waar gij jij heen met vakantie?

Uit de antwoorden blijkt dat er vele mogelijkheden zijn. Met je ouders mee naar een rustig plaatsje ergens in Nederland of ver daar buiten. Met een jongerenreis naar Schotland of met een jeugdkamp naar Roden of naar het buitenland.

Namen als Cudemirdum, Sprang, Forbach, Latschau, Bad Goisern en vul maar verder in, wekken voor de aanstaande deelnemers aan zo'n kamp bepaalde verwachtingen.

Sommigen gaan alleen of met enkele vrienden op pad. Zomaar wat zwerven. Ze willen vrij zijn. Vrij zijn dat soms wel betekent: vrij van thuis en de thuis geldende normen. Doen en laten wat je zelf wilt. Soms lijkt het wel of die aanstaande vakantie het één en het al is. 'k Bedoel dan niet alleen die jongeren die er zelfstandig op uit trekken. Ook in de gezinnen bemerk je dat wel.

Er bestaat niets anders meer dan het toverwoord „vakantie". Vreemd die drang naar vrijheid. Wij mensen van de 20e eeuw beschikken immers over heel wat meer vrijheid en vrije tijd dan de mensen vroeger. Het verlangen naar vrije tijd, naar momenten van ontspanning beperkt zich al lang niet meer tot de rust van de avond of de zondag. We hebben onze vrije zaterdag, we spreken al over het vrije week-end. We hebben onze snipperdagen en een' vakantie van twee, drie of meer weken zijn een begrip geworden dat niet meer uit onze samenleving weg te denken valt.

Vrij zijn van....

Vakantie betekent letterlijk „vrij zijn van". Zo beleven we het, denk ik, vooral! We zijn in onze vakantie vrij van de sleur van ons werk, vrij van de spanningen die werk en studie met zich meebrengen. Vrij van de telefoon, de typemachine, het huishouden, het schoolwerk, vrij van het gehaaste werkritme van iedere dag. Daaraan een poosje onttrokken te zijn, er helemaal uit te zijn, is voor velen zowel een noodzaak als een ontspanning. Tijden van ontspanning blijken ncdig om de vermoeidheid van de inspanning te boven te komen.

Vrij zijn van je werk. Recreatie. Ontspanning.

Is dat bijbels gezien wel te verantwoorden? De mens is immers geroepen tot arbeiden! God gaf hem cle opdracht om hot paradijs te bebouwen en te beheren.

We moeten daarbij echter niet vergeten dat God ook voorzag in momenten van rust. Hij formeerde de nacht tot rust van mens en dier. Ook de gave van de sabbath,

de rustdag getuigt van Zijn zorg voor het schepsel. De Heere wilde dat de mens rustte van al zijn arbeid. Ook van de Heere Jezus weten we dat Hij gelegenheid gaf en nam t, ot heilzame ontspanning.

Daarbij moeten we wel bedenken dat „rust" in de bijbel nog iets anders betekent dan ons begrip „vrije tijd". Dat het iets anders is dan uitblazen.

Rust is in de bijbel steeds „heilige tijd", zoals de sabbath: God heiligde deze. Rust staat in het teken van de omgang met God. Genieten van Gods weldaden. Innerlijk vrij zijn van de dienstbaarheid. Zo komen we ook vrij te staan ten opzichte van ons werk. Niet in de arbeid wordt, zoals Marx leert, de mens geboren. God schiep de mens tot Zijn eer. En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie het was zeer goed. Na de zondeval wordt het anders. De mens beantwoordt niet meer aan het doel cm God te loven. De arbeid, ook een middel waardoor God verheerlijkt werd, keert, zich tegen de mens. Arbeid wordt voortaan moeizaam bezig-zijn.

In onze tijd wil men clat. zo niet meer zien. Uitvoerig gaat Dr. Okke Jager hierop in in zijn zojuist verschenen boek „Bevrijde tijd".

Wat wij vakantie noemen is vrucht van het moderne kuituurpatroon. Dat neemt echter niet weg, dat al onze tijden, — ook onze vakantietijd, — in Gods hand zijn, van Gods hand komen en naar Zijn woord gevuld moeten worden. Vakantie is niet zomaar „vrij zijn", een reis of een kampeertocht maken, maar een gave van God.

Einde1ik echt vrij!

Denk je echt vrij te zijn als je zelf kunt doen en laten wat je wilt? Als je je bijbeltje thuis laat of ongeopend in je koffer kunt laten? Echt vrij als je nu eens wel een café kunt binnen gaan? Echt vrij als je tijdens cle vakantie nergens aan denkt dan aan het lichamelijke? „Ja", zeg je misschien, „heerlijk veertien dagen niets doen, in de zon liggen!". Ben je dan echt vrij? Of misschien slaaf van je eigen begeerten, van de drank, de sex slaaf van de zonde?

Echt vrij zijn is toch iets anders! De bijbel zegt: „Indien de Zoon U zal vrijgemaakt hebben, zo zult ge waarlijk vrij zijn."

Dat is een vrijheid die oneindig meer geeft dan de vrijheid van de vakantietijd. Bestaat de enige verantwoorde vorm van vakantie houden dan in het bezig zijn met Gods Woord en onze zaligheid? De vakantietijd beantwoordt dan het best aan z'n doel wanneer we ons mogen ontspannen cm nieuwe krachten te ontvangen voor de taak die God ons heeft gegeven, én daarbij de Heere niet vergeten. Juist in onze vakantie is er extra tijd om de Heere te zoeken. Hoe vaak worden we door studie en werk niet zodanig in beslag genomen dat er voor de Heere maar nauwelijks tijd overblijft? Ook tijdens de vakantie blijft de vraag: „Hce zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? " Juist in de vakantie wil cle Heere ook clcor de natuur nog tot ons spreken. De natuur vertelt ons op haar wijze van de kracht, de wijsheid en de trouw van haar Schepper. Daarbij geeft de Heere ons Zijn woord dat ons vertelt over de noodzaak van de herschepping en ons oproept tot bekering. Vakantie kan ons weer nieuwe kracht schenken. Ze lost echter niet alles op.

Verdriet, twijfel en zorgen gaan met ons mee, waar we ook heen gaan. De diepste last van ons bestaan, de onvrede met God, wordt door de fijnste vakantie niet van onze schouders gehaald.

Micschien ga jij wel met een zomerkamp mee. Fijn als je samen met anderen je vakantie wilt doorbrengen in eigen sfeer. In een sfeer waar, als het goed is, met Gods Woord rekening wordt gehouden, 'k Hoop dat het een fijn kamp wordt waaraan je later onvergetelijke herinneringen overhoudt.

Fijn dat er zovelen bereid zijn gevonden om leiding te geven aan ons kampwerk. Een verantwoordelijke taak. Als we in biddend opzien tot cle Heere dit werk mogen doen zal Hij ons niet beschamen.

Voor ons allen blijft, waar we ook heen gaan, dat alleen de Heere vrij maakt van de macht van de zonde. Hij roept ons ook voordat we op vakantie gaan toe: Ken Mij in al uw wegen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1975

Daniel | 20 Pagina's

HEERLIJK VAKANTIE!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1975

Daniel | 20 Pagina's