Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verzegelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verzegelen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

Drie betekenissen

In het Nieuwe Testament komt het woord verzegelen voor in verschillende betekenissen.

a. in een letterlijke daadwerkelijke betekenis b. in een overdrachtelijke betekenis, dit is in een niet-letterlijke betekenis maar in een figuurlijke en oneigenlijke betekenis

c. in een geestelijke betekenis, ziende op het werk van de Heilige Geest. Dit is het belangrijkste, namelijk de verzegeling door de Heilige Geest.

Wat betreft de letterlijke betekenis: ij de begrafenis van de Heere Jezus lezen we van een verzegelde steen (Matth. 27 : 66). De overpriesters en de farizeeën hadden Pilatus, de stadhouder, verzocht het graf te bewaken en tevens om de zware steen voor het graf te verzegelen. Dit kon geschieden door bijvoorbeeld een draad of koord over de steen te spannen en daaraan het keizerlijke zegel te bevestigen. Zo kon ook de wacht geen toegang verlenen tot het graf, zonder dat het te constateren viel.

Wat betreft het gebruik van verzegelen in een overdrachtelijke betekenis, geef ik de tekst door: Als ik dan dit volbracht en hun deze vrucht verzegeld zal hebben, zo zal ik door ulieder stad naar Spanje afkomen" (Rom. 15 : 28). De gemeenten in Macedonië en Achaje hebben gecollecteerd voor de gemeente van Jeruzalem die ontstaan was na Pinksteren, maar spoedig financieel tot een hulpbehoevende gemeente was geworden. De collecten in Macedonië en Achaje zijn overgedragen aan de apostel en Paulus heeft voor zijn bezoek aan Rome deze collecten afgedragen te Jeruzalem. Door de prediking van Petrus op Pinksteren werden velen gedoopt en op die dag drieduizend zielen toegedaan, mensen die gekomen waren uit vele delen van de toen bekende wereld (Hand. 2:9-11). Velen bleven nu in Jeruzalem wonen en voegden zich bij de nieuwe christelijke gemeente. Van het leven in deze eerste gemeente kunnen we lezen in Hand. 2 : 42 - 47: En prezen God en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden."

Was er in deze gemeente te Jeruzalem een hoog geestelijk leven, ook wat de onderlinge betoning van liefde en mededeelzaamheid betrof, lang is deze situatie niet gebleven. Vele gemeenteleden hadden geen werkkring voor hun dagelijks brood, zodat deze nieuwe gemeente vrij spoedig financieel in moeilijkheden kwam, zodat ze door andere ontstane gemeenten in Klein-Azië en Griekenland moest worden gesteund.

Wanneer Paulus nu de collecte van Macedonië en Achaje overdraagt te Jeruzalem, dan ziet de apostel deze collecte als vrucht van de prediking van het Evangelie onder de heidenen en van het toebehoren door genade aan Christus. Deze collecte is voor de apostel een zegel op zijn arbeid onder de heidenen. De apostel "verzegelt" nu deze vrucht (Rom. 15 : 28). Hij draagt er grote zorg voor dat de inhoud overgedragen wordt aan degenen voor wie deze bedoeld is. Paulus heeft de collecten "verzegeld", dit is welbewaard en veilig overgebracht. Maar voor de apostel is deze overdracht van het geld ook de verzegeling, de bevestiging van de éénheid van de joods-christelijke gemeente en van de heiden-christelijke gemeente tot de nieuwe christelijke gemeente die uit alle geslachten, talen en natiën zal ontstaan.

Nog een andere tekst wil ik noemen, namelijk 1 Korinthe 9 : 2, waar Paulus schrijft over "het zegel van zijn apostelschap". Onder het zegel is te verstaan datgene dat aan een document wordt aangebracht en aan een bepaald stuk hangt om de echtheid te waarborgen. Zo ziet de apostel over het zegel van zijn apostelschap de bevestiging dat hij waarlijk een apostel is, door Christus Zelf daartoe geroepen en door Christus Jezus Zelf daartoe aangesteld. Mogen er zijn die zijn apostelschap in twijfel trekken (en die waren er bij voorbeeld in Galatië), de gemeente van Korinthe kan dit niet. Het ontstaan van deze gemeente is het onomstotelijk bewijs van de echtheid van zijn ambt. Door de prediking van de apostel samen met Silas en Timotheüs was deze gemeente van Korinthe gesticht. Hoewel dit aanvankelijk niet zonder tegenslag ging, had de Heere de apostel bemoedigd door een gezicht in de nacht: Zijt niet bevreesd, maar spreek en zwijg niet." En het resultaat was: En velen van de Korinthiërs hem horende, geloofden en werden gedoopt." (Hand. 18 : 8). Door zijn dienst was deze gemeente voor Paulus nu een bewijs van zijn roeping en hij mocht er getuigenis van geven dat niet alleen in Korinthe, maar ook op vele andere plaatsen de Heere door het gebruik van zijn dienst vele krachten en tekenen heeft gedaan. Welzalig die prediker, die met Paulus mag weten zichzelf niet te hebben opgeworpen, maar door de Heere daartoe is geroepen. Ondanks veel strijd die er dan mag blijven, geeft de Heere Zelf toch de bevestiging dat Zijn werk in waarheid is en dat Hij Zijn knechten bemoedigt en versterkt. Maar ook uit de vruchten van hun dienst worden ze bevestigd waarlijk een dienstknecht des Heeren te zijn.

De Zoon des mensen verzegeld door de Vader

Dit staat in de tekst Joh. 6 : 27: Werkt niet om de spijze die vergaat, maar om de spijze die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld".

God de Vader heeft Zijn zegel gedrukt op Zijn Zoon als de Zaligmaker van Zijn Kerk. De kanttekeningen van onze Statenbijbel zeggen: "De Vader heeft de Zoon des mensen geordineerd en op menigerlei wijze geopenbaard en bevestigd, dat Hij de ware Messias is en van de Vader gezonden was, gelijk de prinsen met verzegelde bewijzen de autoriteit bevestigen van degenen die van hen gezonden worden". God de Vader heeft de Zoon des mensen, Jezus van Nazareth, bevestigd in de betekenis dat Hij de eeuwige spijze voor de Kerk is Die onvergankelijk is. Dit in onderscheid van alle wereldse spijze buiten Hem die vergaat. Bij de doop van de Heere Jezus openden de hemelen zich en daalde de Geest Gods neder gelijk een duif. Tevens werd de stem uit de hemelen gehoord die zei: "Deze is Mijn Zoon, Mijn GeHefde, in Dewelken Ik Mijn welbehagen heb." De Geest van de Vader daalde neer op Jezus in de symbolische gestalte van een duif, het beeld van de Geest van zachtmoedigheid, lijdzaamheid en tederheid die Jezus van Nazareth ontving tot bekwaammaking van Zijn ambtelijke roeping. Tevens gaf de stem uit de hemel aan, de ambtsverhouding waarin Jezus als de Christus tot Zijn Vader stond, namelijk dat Hij door Hem was aangewezen ingevolge Zijn soeverein en vrijmachtig Raadsbesluit als de Messias voor Zijn Kerk. God de Vader heeft Jezus verzegeld, heeft Hem onbeperkte macht gegeven om Zijn opdracht als Verlosser voor de Kerk door Zijn wonderen te kunnen voltooien. Voorts verzegelde de Vader door Zijn stem van de hemel als het getuigenis dat Hij met Zijn Geest op Hem zou blijven. Tevens was dit voor de Kerk Gods het ontwijfelbaar getuigenis dat zij zich in geloofsvertrouwen geheel aan Hem kon overgeven. Maar niet altijd is dit geloofsvertrouwen in de harten van Zijn kinderen even sterk. In de praktijk van het leven van het zaUgmakend geloof en in de oefening daarvan maken we onderscheid tussen een toevluchtnemend en een verzekerd geloof in het geloofsvertrouwen. Hierna komt dit nog wel nader ter sprake.

's Gravenhage,

ds. K. de Gier.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1997

De Saambinder | 12 Pagina's

Verzegelen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1997

De Saambinder | 12 Pagina's