Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kiezen uit 150 serviezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kiezen uit 150 serviezen

Wim en Rob Hensbergen: „Het is aanstekelijk om te zien hoe enthousiast jongelui vaak zijn"

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kopjes, schotels, glazen, borden en schalen. Aanstaande bruidsparen die willen zien hoe het er op een gedekte tafel allemaal uitziet, kunnen hun ogen de kost geven bij Hensbergen Serviezen in Sliedrecht. Moeilijk kiezen? „Volg je gevoel. Koop wat je mooi vindt.

Het is niet zomaar een winkel. De showroom telt maar liefst 700 vierkante meter, waarin serviezen, bestekcassettes, pannensets en glasserviezen staan uitgestald. Je waant je bijna in een theetuin: bloemen en planten in overvloed, fonteintjes, stenen beeldjes en aangelegde vijvertjes. Tussen dat alles staan gedekte tafels. Het ene servies lonkt nog mooier dan het andere.
Wim en Rob Hensbergen zetten 13 jaar geleden het bedrijf van hun ouders voort. Vader Hensbergen is ooit begonnen in een totaal andere branche. Van gaskachels en later centrale verwarming ging hij over op wit- en bruingoed. Dat ontwikkelde zich tot een warenhuis. Uiteindelijk groeide hij door in serviezen. Die laatste stap dateert van zon veertig jaar terug. Begonnen in Vreeswijk (nu Nieuwegein), verkaste hij twintig jaar later naar Sliedrecht.
De broers Wim en Rob groeiden op tussen de cadeauartikelen en later tussen de serviezen, het bestek en de pannensets. Aanvankelijk deden ze heel wat anders. Ze waren vertegenwoordiger en werkten bij een krant. Dertien jaar geleden stapten ze over op de serviezen. Ze gingen op pad en begonnen shows te geven met hun assortiment, gericht op de kerkelijke kaart van Nederland. „Door deze shows gingen de serviezen in vogelvlucht, zeggen ze.
Ging men vroeger naar de klanten toe, nu komt men van heinde en ver naar Sliedrecht. „We hebben een actieradius van wel 130 tot 140 kilometer. Ongeveer 60 procent van de kopers is afkomstig uit de kerkelijke achterban, zegt Wim. „Het is nodig dat je je specialiseert in een bepaald assortiment. Als kleine zelfstandige, die alles in huis wil hebben, kun je niet op tegen grootwinkelbedrijven.

Kieskeurig
Door de hele winkel staan prachtige gedekte tafels in diverse stijlen: modern, romantisch of klassiek. Er is letterlijk voor elk wat wils. Wie moeilijk kan kiezen hoeft niet te vrezen. Het Hensbergenteam staat iedereen deskundig ter zijde in de samenstelling van een servies. Alle bekende merken zijn uitgestald, zoals Wedgwood, Arzberg, Seltmann, Royal Doulton, Thomas. Ook de nieuwste noviteiten van het zeer bekende merk House of Villeroy & Boch zijn er. Sommige decors zijn al heel oud. Neem Vieux Luxembourg van Villeroy & Boch. Dat decor stamt uit 1768 en gaat nog steeds.
De meeste serviezen lopen gemiddeld zeven jaar mee. Dan wordt het uit de collectie genomen. Rob: „Als de fabrikant het niet meer maakt, is er ook niets meer bij te krijgen. Wanneer we weten dat iets uit de collectie verdwijnt en we doen bepaalde serviezen in de uitverkoop, dan zeggen we dat er wel bij. Het zou niet goed zijn om nog geen jaar later nee te moeten verkopen omdat er niets meer valt bij te bestellen.
Volgens Rob Hensbergen zijn serviezen sterk onderhevig aan mode. Voor bestekcassettes, pannensets of een glasservies is dat minder het geval. „Een klassiek servies moet je niet als ouderwets bestempelen, zegt Wim. „Ouderwets klinkt negatief, zegt Rob. „Het gaat om de bloemdecors van serviezen. Je ziet nu dat een klassiek servies wat minder gaat dan voorheen. Wedgwood blijft over t algemeen klassiek, terwijl Villeroy & Boch nu meer de moderne kant op gaat.

Is een assortiment van 150 serviezen niet erg veel van het goede?
Rob: „Ach, wat is veel? Je wordt wel kieskeurig in wat je in je assortiment opneemt. Wim voegt eraan toe dat ze steeds weer op zoek gaan naar attractieve dingen. „Op de beurs in Frankfurt vinden we veel van onze gading. De beurs in Tokio is voor Rob een beetje te ver weg.

„Zij beslist
Het publiek dat bij Hensbergen koopt, bestaat voor 80 procent uit mensen van tussen de 18 en 30 jaar. Een klein deel behoort tot een groep die een tweede jeugd begint. „Omdat we veel adverteren in christelijke bladen trekken we veel kopers uit de kerkelijke achterban.
Hensbergen Serviezen richt zich met name op jonge stellen met trouwplannen. „Wel kenmerkt ons assortiment zich door een goede prijs-kwaliteitverhouding. Kwalitatief zitten we niet in het onderste segment van de markt. Wij zijn geen Blokker of Marskramer. Bijna alle serviezen zijn van porselein. Aardewerk is kwetsbaarder in gebruik omdat het zachter is.
Jongelui met trouwplannen komen zich meestal eerst oriënteren. Rob: „Eerst komt het meisje met de moeder. Daarna komt ze terug met haar vriend. Wim: „Veelal kopen ze eerst een bestekcassette, daarna het servies. De pannenset houden ze vaak voor het laatst.
Ook op het gebied van de glasserviezen is Hensbergen gespecialiseerd. Er is keus uit niet minder dan vijftig glasserviezen; glas of kristal, in Duits of Italiaans design. Men zegt wel eens dat men een servies voor het leven koopt. Dit geldt nog meer voor de bestekken. In de Nederlandse huizen zijn maar weinig voorwerpen die zo lang meegaan als een bestekcassette. Hensbergen biedt een compleet overzicht van designs en ontwerpen van diverse gerenommeerde merken, zoals Gero, WMF, Keltum en Wilkens, met onder andere zijn prachtige verzilverde en zilveren couverts, en sinds kort het merk Sola, wat het aanbod van rvs-bestekken compleet maakt.
Over wie van de twee de doorslag geeft over de keus zijn de twee gebroeders Hensbergen zeer beslist. Volgens Rob is „zij het. Wim zegt dat de jongen veelal de smaak van het meisje volgt. Andere gezegden doen eveneens opgeld, maar dat willen de Hensbergens niet voor hun rekening nemen. Een bekende is dat „het mannetje sist en het vrouwtje beslist.

Gevoel
Het omgaan met jonge mensen vinden de gebroeders Hensbergen het mooie van hun werk. „Het is aanstekelijk om te zien hoe enthousiast en positief ingesteld jongelui vaak zijn. Ze hebben nog een hele toekomst voor zich.
Kooksets, in gewoon Hollands: pannen, hebben ook een verhaal. Een belangrijk deel van het sociale leven speelt zich in de keuken af. Voor veel kookplezier zijn goede pannen dan ook een must . Een pan is altijd naar eigen creativiteit voor diverse doeleinden te gebruiken, dit geldt zeker voor de hobbykok. „Wanneer mensen pannen kommen kopen, vragen wij altijd wat ze ermee gaan bereiden. Buitenlandse gerechten, zoals pastas, komen er steeds meer in. Die vragen een andere manier van bereiden dan de gewone Hollandse pot. Daarvoor is ook een andere pan nodig.
Als ik de advertenties van Hensbergen Serviezen bekijk, dan worden er steevast twee prijzen gegeven: de normale prijs en, in dik zwart gedrukt, de werkelijke prijs die betaald moet worden. Héééél voordelig heet dat dan. Hoe komt dat?
„Dat zijn actieprijzen. Wij kopen grote partijen van een servies of een bestek in. Omdat wij daarom een hoge korting krijgen, kunnen we ook voor de klant een mooie actieprijs maken. Dat geldt voor het hele assortiment. Gemiddeld genomen kost een servies wat meer dan een bestekcassette.
De gebroeders Hensbergen hebben achter de showroom een enorme opslagruimte, waar op schappen allerlei dozen staan. „Ook dat is onze kracht, zegt Rob. „Heeft een stel een cassette uitgezocht, dan kunnen ze die meteen meenemen. Niks bestellen en later ophalen. Hetzelfde geldt voor een servies. Is de keus bepaald, dan kan men het in 75 procent van de gevallen direct meenemen.

Wordt een servies nog in gedeelten bij elkaar gespaard?
Wim: „Een spaarsysteem komt niet vaak meer voor. Wel zie je dat een servies, bij voorbeeld met verjaardagen, wordt aangevuld. Er wordt natuurlijk wel eens een bord of een kopje gebroken.

Is een keus maken uit 150 serviezen niet moeilijk?
„Dat valt erg mee. Komt men zich oriënteren, dan heeft men een bepaalde stijl op het oog. Veel serviezen vallen dan al af. Er blijft een aantal over. Een keus is dan afhankelijk van wat men te besteden heeft. En, kies je voor een aantrekkelijke, relatief lage prijs of geef je iets meer geld uit voor iets meer kwaliteit.

Hebben jullie nog tips voor aspirant kopers?
Wim Hensbergen: „Voor wat een servies betreft, zeg ik: Volg je gevoel. Koop wat je mooi vindt. Rob: „Voor een bestek geldt: past het bij de stijl van het servies? Men vraagt wel eens: Vindt ú het mooi? Wim: „Ik geef dan een eerlijk antwoord. Het is ja of nee. Maar de keus is uiteindelijk aan u.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 november 2004

Terdege | 154 Pagina's

Kiezen uit 150 serviezen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 november 2004

Terdege | 154 Pagina's