Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods geduld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods geduld

Bijbelstudie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want ik wist, dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwaad (Jona 4:2)

Lankmoedig is een apart woord. Je kunt het opdelen in twee stukken: ang en (ge)moed. Als je je (boze) gemoed of emoties lang in bedwang kunt houden, ben je dus lankmoedig. Lankmoedigheid heet tegenwoordig: eduld, taai geduld in Gods geval. En de Heere is wel heel lankmoedig. In oud-testamentische teksten staat er letterlijk: raag tot toorn. Voorzichtig zou ik het zo willen uitdrukken: n Zijn lankmoedigheid beheerst de Almachtige Zichzelf volkomen en regeert Hij met grote kalmte om Zijn raadsplan ten uitvoer te brengen. Ondanks Zijn rechtvaardige wraak, werkt God niet overhaast en voor God geldt op de meest volmaakte wijze wat we vinden in Spreuken: e lankmoedige is beter dan de sterke; en die heerst over zijn geest, dan die een stad inneemt (Spreuken 1 6:32).

Gelukkig dat God lankmoedig is. Als er geen lankmoedigheid was, was er geen tijd meer om de zaak tussen god en ons opgelost te krijgen. Er zou geen tijd zijn voor verzoening met een vertoornd god. Was God niet lankmoedig geweest, dan had Hij de deur al dicht gedaan en was Hij niet meer aanspreekbaar geweest. Gelukkig hebben we nog Gods Woord dat we kunnen lezen, hebben we nog tijd om Hem te zoeken in gebed en is er gelegenheid God samen te zoeken op zondag. Wat een groot geduld moet God hebben. Het is duidelijk dat Hij God is en geen mens. Geen mens zou zo'n groot geduld kunnen opbrengen voor zulke zondaren, maar God gaf zelfs Zijn Zoon als een offer voor de zonde. Onbegrijpelijk! Als we door de Heilige Geest verstand van deze dingen krijgen, zien we dat we God met onze zonden beledigd hebben en dat Hij ons toch nog roept. Dat contrast breekt harten. Het is de boodschap dat een vertoornd God nog wachten wil om ons genadig te zijn. Hij roept ons toe dat Hij de dood van de zondaar niet wil, maar zijn leven! (Ezechiël 33:11, Joël 2:1 3). Paulus gebruikte twee verschillende woorden om deze lankmoedigheid Gods aan te geven (het tweede nog sterker dan het eerste) en noemt het een "rijkdom van lankmoedigheid": f veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt? (Romeinen 2:4 en 5). In Zijn lankmoedig laat God zien dat Hij niet die harde God is, die sommige mensen van Hem maken. Al toornt

Hij op de zonde en moet Hij straffen, toch kan God ook wachten en is Hij lankmoedig over ons! De reden is dat er meer zondaren zalig moeten worden. Dat deze wereld nog bestaat is niet omdat God traag is, maar omdat God nog niet klaar is. Jesaja schrijft dat God om Zijns Naams wil Zijn toorn langer uitstelt, en om Zijns roems wil Zich bedwingt (Jesaja 48:9). Zelfs de verworpenen mogen deze lankmoedigheid genieten en Hij laat zondaren de maat vol zondigen, totdat het tijd is om ze uit het leven weg te nemen en eeuwig te oordelen. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan. maar dat zij allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9).

God. willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met veel lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid (Romeinen 9:22).

Gods lankmoedigheid betekent dat er uitstel is, maar niet per se afstel is van Gods eeuwige straf op de zonde. Als Christus onze Zaligmaker niet is geworden, liggen we nog onder de toorn en zal God Zich een keer op ons wreken. Dat Hij dat nog niet doet en ons overlaadt met zegeningen moeten we niet verkeerd uitleggen. Als we niet opnieuw geboren zijn, is dat maar voor even. Zonder verlost te zijn van de vloek genieten we tijdelijk van Gods geduld, maar onverwachts komt de dag van Gods toorn. Daarom mogen we niet uitstellen, maar moeten we God vandaag zoeken. Nu is het nog genade tijd maar straks gaat de deur in het nachtslot. Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen (Psalm 50:21).

We noemen Gods lankmoedigheid een 'mededeelbare' eigenschap Gods. Dat betekent gewoon dat wij mensen er van kunnen leren. We kunnen op geen enkele manier net als God 'oneindig' en 'overaltegenwoordig' zijn - dat zijn onmededeelbare eigenschappen - maar wel lankmoedig. Gods geduld is voorbeeld en wet voor ons. En als God Zich zo heilig bedwingt, moeten wij dat zeker doen. God heeft groot geduld met Zijn kinderen. Hij heeft groot geduld met hen die Hem niet kennen. Zo worden wij aangemoedigd veel geduld te hebben en onze boosheid te bedwingen in het gezin en daarbuiten. Doch de God der lijdzaamheid en der vertroosting geve u. dat gij eensgezind zijt onder elkander naar Christus Jezus (Romeinen 15:5).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 2006

Daniel | 32 Pagina's

Gods geduld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 2006

Daniel | 32 Pagina's