+ Meer informatie

Haagse aangelegenheid

2 minuten leestijd

„Wij vinden dat het standpunt van de minister, niet de zes procent extra mee te nemen, de CAO doorbreekt. Dat is voor ons onverteerbaar", aldus Bock en Schrauroen, die vinden dat de staking bij het rijdend personeel van de HTM een „zuiver Haagse aangelegenheid is". „In de andere steden waar identieke problemen dreigen, is het beloningssysteem geheel anders. Amsterdam bijvoorbeeld kent hele andere toeslagen. De RET in Rotterdam is een gemeentelijk vervoersbedrijf. Wij daarentegen hebben, hoewel de directie van de HTM onze gesprekspartner is, te maken met de minister". De tweeweekse staking bij de HTM heeft directe gevolgen voor de gezinnen. De tram- en buschauffeurs ontvangen netto 67 gulden per dag uit de stakingskassen. Gemiddeld worden nu enkele tientjes per dag ingeleverd. Daarbij komt dat de ongemakkentoeslag van zes procent over de maanden maart en april door het gemeentebestuur als voorschot is uitbetaald. Indien geen akkoord wordt bereikt, zal ook dit bedrag moeten worden teruggegeven.

De heer Bock, die nog een schoolgaand kind thuisheeft, en de heer Schrauwen wiens kinderen al enige tijd de deur uit zijn, zeggen wel met wat minder rond te kunnen komen. „Voor jongere collega's die nog minder verdienen door hun geringe aantal dienstjaren en bovendien een gezin hebben, valt het echter niet mee om rond te komen. In sommige gezinnen is de spanning, doordat de vrouw te weinig geld krijgt, al flink opgelopen".

Bock meent evenwel dat er nu al zoveel is ingeleverd, „dat de staking ophouden belist geen zin heeft". „Ook op de voorstellen van de bonden, waarbij veel water bij de wijn is gedaan, is door de minister niet ingegaan. Het niet verlenen van de zwaartetoeslag betekent in feite een reële achteruitgang van acht tot tien gulden per maand in de hoogste loongroep." het dat we van acht tot negen op de wagen zitten. Gekoppeld aan alle inspanningen in het verkeer kom je aan het eind van de dienst geestelijk erg moe thuis. Denk maar eens aan alle demonstraties hier in Den Haag die leiden tot verkeersopstoppingen en agressie. Het is belist niet meer zo als vroeger.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.