Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZELFVERLOOCHENING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZELFVERLOOCHENING

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en nemen zijn kruis op en volge Mij" (Matth. 16 : 24a).

De Heere Jezus wandelt met Zijn discipelen in de landstreek van Cesarea Filippi. Terwijl ze daar zijn, spreekt Hij met hen over Zijn goddelijke zending. Hij informeert wat het volk van Hem denkt en welke naam ze Hem geven. De Zoon van God weet heel goed wat de mensen over Hem vertellen, maar Hij gebruikt deze aanloop om Zijn discipelen te onderwijzen in de weg des heils. Ze antwoorden Hem wat ze gehoord; hebben. Maar dan zegt Jezus: „Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben? '' De vurige Petrus geeft dadelijk antwoord: „Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods". De Heere Jezus spreekt Petrus zalig op deze heerlijke belijdenis. Dan vertelt Christus dat Iiij moet lijden en sterven om de schuld van Zijn volk te betalen.

Daarna spreekt de Heere Jezus ook over het wandelen in de vreze Gods. Met heilige ernst zegt Hij: „Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij".

De Heere eist van Zijn volk zelfverloochening en een leven in heiligmaking. Het is niet gemakkelijk christen te zijn. Het is een leven van kruisdragen, van strijd tegen de zonde.

In onze tijd noemen velen zich christen. Helaas zijn duizenden van hen vreemd aan de zalving van Christus en missen het zaligmakend geloof! Het lijkt wel de gewoonte geworden te zijn, alles met een christelijke naam te versieren. Als het maar het etiket „christelijk" draagt, is alles in orde, denkt men.

Maar de wereldse vermaken en allerlei zondige uitspattingen hebben niets met Christus te maken. Ze zijn een gruwel in de ogen des Heeren.

Er is een scheiding tussen de wereld en tussen de Kerk. Als die scheiding verdoezeld wordt, maakt men Christus tot een Dienaar der zonde. We kunnen God en de wereld niet samen dienen!

De vorst der duisternis is heel sluw om jongeren en ouderen te verleiden. Hij valt de Kerk des Heeren aan op alle mogelijke wijzen, om zo het mogelijk was zelfs de uitverkorenen te verleiden.

Gods heilig Woord zegt: „Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld".

Als God een zondaar bekeert, verlaat deze dadelijk de wereld en de zonde. Dan komt er een reformatie in ons leven. De dingen der eeuwigheid worden dan gezocht. En God schenkt de oprechte zoeker genade en licht. Zó leert een zondaar Christus volgen. Wat is het volgen van de Zoon van God?

Dat is zelfverloochening en gehoorzaamheid aan God. Zelfverloochening is een moeilijke les voor vlees en bloed. Het is een verloochening van onze eigen wil en zin, een kruisigen van ons vlees en een sterven aan ons eigen ik. Onze hoogmoed en ons zelfvertrouwen moeten gebroken worden.

Weet je wat onze aard is? Om de eerste te zijn, zodat de mensen ons houden voor iets groots.

We moeten in het geestelijk leven leren om achter de Heere te wandelen. Wees niet je eigen rechter, maar laat God je twistzaak twisten. Wanneer je zelf gaat strijden voor je eigen eer, loopt het altijd mis.

Zelfverloochening is zo moeilijk en toch, het is zalig. Achter Christus wandelen, het oog geslagen op de Levensvorst, dat is de weg van zelfverloochening. Ben je al een discipel van Jezus?

Dan zul je ongetwijfeld zelfverloochening beoefenen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 maart 1981

Daniel | 28 Pagina's

ZELFVERLOOCHENING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 maart 1981

Daniel | 28 Pagina's