Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Je leraar is ook (maar) een mens....

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Je leraar is ook (maar) een mens....

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een les over de Tien Geboden, spraken wc met leerlingen over het vijfde gebod. Je weet wel: „...dat ik mijn vader en mijn moeder en allen die over mij gesteld zijn..." Daar hoort ook een Ieraar bij! „Maar", zei één van de jongelui toen: „bij Pieterse houd ik me hier niet aan, want die kan geen orde houden". Dus daar mag je wat meer dan bij de andere leraren! „Iemand heeft voor mij pas gezag, als hij/zij dat ook laat blijken. Als er gezag vanuit gaat". In de diskussie kwam gelukkig naar voren, dat dit een onjuiste benadering is. Want ge/.ag is door God gegeven. Dat een leraar of lerares meer of minder ge/.ag uitstraalt, is een gegeven, dat niets af doet aan de zinsnede uit de Heidelbergse Catechismus: „...aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren..." Dat geldt in de eerste plaats ouders, maar ook onderwijzend personeel, overheid enzovoort. En zolang zij van ons niets eisen, dat in strijd is met Gods Woord, is het onze plicht om ons met behoorlijke gehoorzaamheid aan hen te onderwerpen (H.C. zondag 39 vr. cn antw. 104).

Je leraar is ook een mens

Ik begrijp best. dat jullie wel eens voorkeur hebben voor een bepaalde leraar of lerares. Op zich is dat begrijpelijk en ook niet zo erg. Maar de HttRt vraagt van jullie om ook die lief te hebben, die je niet zo graag mag. Dat is naar Zijn eigen gebod: Mij liefhebben boven alles en je naaste (ook leraren) als je zelf. Want we zijn allen naar Gods Beeld geschapen. En al ligt daar de zondeval tussen, wc blijven toch schepselen Gods.

De farizeërs redeneerden zo: „Heb je naaste lief. maar je vijanden mag je haten". Daar geeft de Heere Jezus in dc Bergrede een duidelijk antwoord op: „Hebt uw vijanden lief: zegent ze. die u vervloeken; doet wel degenen, die u haten: ..." Zelf gaf Hij het voorbeeld, toen Hij aan het kruis uitriep: „Vader, vergeef het hun. want zij weten niet wat zij doen". En in navolging van de Grote Meester riep Stefanus. toen hij werd gestenigd: „Heere. reken hun deze zonden niet toe". Moeilijk? Onmogelijk in eisen kracht!

Ook die strenge...

Is die strenge leraar, die soms in jouw ogen wel eens onrechtvaardig is. ook mijn naaste? Of die andere, die je er 'zo maar' uitstuurt en om het minste of geringste al strafwerk geeft en bij wie er nooit eens een grapje afkan, of die zo saai (modewoord) lesgeeft? Jongelui, een leraar is niets menselijks vreemd. Allen zijn we van dezelfde lap gescheurd. Wij zijn geneigd God en onze naaste te haten. Alleen waar de liefde van God in dc harten is uitgestort, daar wordt het anders. Al is het met vallen en opstaan.

Ik had het zojuist over leerlingen, die dc ene leraar meer mogen dan de andere. Dat is andersom natuurlijk ook wel eens zo. Toch moet ook een leraar of lerares al z'n klassen 'liefhebben'. Die eis geldt ook docenten.

't Is ook uiterst vervelend en oneerlijk, dat bij sommige docenten zoveel wordt uitgehaald. omdat er toch niets van wordt gezegd en hij of zij in 't geheel geen orde kan houden. Zo mogen we niet met elkaar omgaan. Of wel? „Ja", hoor ik iemand zeggen: , .'t Is z'n eigen schuld dan had hij maar een 'vak' moeten leren en niet bij het onderwijs moeten gaan". Zo'n uitspraak is beneden alle peil!

Groepssfeer...

En wat in een groepssfeer gezegd wordt, is gelukkig niet altijd maatgevend voor elke leerling afzonderlijk. Praat je

incl individuele leerlingen, dan blijkt dat de meerderheid deze situatie echt niet bevredigd. Maar wie doet er iels aan? Dan word je voor 'vroom' of voor een 'vleier' versleten en nog meer van dat fraais. En dal wil je toch niet? Waarom eigenlijk niet? Dan lig je er bij de groep uil. En hel li jkt of dit op school het ergste is dat je kan overkomen. Wal doe je daaraan? Gewoon mee blijven doen met de rest? Totdat... Jongelui, ik ga proberen jullie toch eens tot andere gedachten le brengen. Of het me lukt weet ik niet. Het is le proberen. Je leraar is ook (maar) een mens...

Wat jij niet wilt...

Hier is niet iemand aan het woord, die het zo goed weet. absoluut niet. Wetend, dat ik in de ogen van God en mensen niet ben. wie ik behoorde te zijn. Als man zou ik liever voor m'n vrouw moeten zijn. als vader beter voor m'n kinderen en als leraar voor m'n leerlingen. Bovenal mankeert er alles aan dc omgang met de Heere. als je die stelt in het licht van een Henoch. die wandelde met God. Dat is ten diepste alleen mogelijk door Zijn genade, dat weet ik.

Probeer je eens te verplaatsen in die ander, in je docent. Hoe zou je het zelf vinden, om altijd getreiterd te worden, of niet serieus te worden genomen. Jullie kennen allemaal het spreekwoord: ..Waljij nier wilt dat jou geschied/, doe dal ook de ander niet". Maar het kan ook positiever. I.ukas zegt in hoofdstuk 6 vers 31: „En gel ijk gij wilt, dat u de mensen doen zullen, doet gij hun ook desgelijks".

Wanneer je telkens bedenkt, dat jij en je leraar allebei mensen zijn. geschapen voor een eeuwigheid. Beide zondige mensen, die alleen gered kunnen worden door het bloed van de Heere Jezus Christus, dan kan het niet anders of je moet je houding wijzigen. Als de Heere geduld met jou heeft, zou jij het dan niet hebben met je lerares of leraar? En ik weet uit ervaring datje nu honderden-een argumenten op kunt noemen, die jou in het gelijk schijnen te stellen.

..Je moest eens weten, wat hij gedaan heeft, toen ik een beurt kreeg en het niet geleerd had.... of hij kan mooi praten, maar z'n levenswandel, ho maar!" En zo kan ik nog een poosje doorgaan. En hoe is het bij jezelf? Ben jij de voorbeeldige leerling? We beginnen elke dag met het lezen van Gods Woord, het zingen van een Psalm en bidden tol de Heere. Doet het je ook wat? Of vind je hel eigenlijk overbodig? Als we samen niet alleen hoorders, maar ook daders van het Woord zijn. dan zal dat in onze levenswandel te zien zijn. Niet om er iets mee te worden, maar om als leerkracht en leerling samen les te mogen krijgen van Christus, op de leerschool van genade. Op die school ga je niet van I naar 4. 5 of 6. maar op die school blijf je altijd 'zitten'. Omdat je nooit uitgeleerd raakt. „Ben je al leerling op die school? " Daar is de Leraar Mens. maar tegelijk ook God. Want Hij was God. maar heeft Zijn heerlijkheid verlaten om een leerling van de vorst der duisternis te maken tol leerling van Hem.

Op die school is plaats voor onwillige leerlingen, ouders en leerkrachten, die het niet meer weten van zichzelf. Die wil Hij onderwijs geven en leren hoe ze wandelen moeten. Hij is van God gegeven tot onze hoogste Profeet en Leraar. Die ons de verborgen raad en wil Gods van onze verlossing volkomenlijk geopenbaard heeft... (H.C'. Zondag 12 vr. en antw. 31).

Een mens over je gesteld...

Je leraar ook maar een mens. Ja een mens van gelijke beweging als jij. Maar wel over je gesteld! Niet door zichzelf, maar uit kracht van Gods voorzienigheid. Dan is het niet om het even hoe je je in de klas gedraagt. Ook daarvan zul jij (samen nietje leraar) eens rekenschap van af moeten leggen. Als de Heere Zelf in Psalm 103 zegt. dat Hij weet wat van Zijn maaksel te wachten is. hoe zwak van moed. hoe klein ze zijn van krachten en dat ze stof van jongsaf zijn geweest, zou jij daar dan in je omgang met je leraar geen rekening mee moeten houden? Zij zullen als het goed is ook met jouw zwakheden en gebreken geduld hebben. Vaak meer dan je verdient. Of is hel bi j jou niet zo?

Leer mij naar Uw wil te hand'len

Ik hoop. dat veel leerlingen en leraren dit lezen en er samen hun winst mee mogen doen. Hel zal jullie duidelijk zijn. dat ik ook voor mezelf heb geschreven. Laten we ook samen nooit boven dal eenvoudige gebed uitkomen:

Leer mij naar Uw wil ie hand'len, 'k Zal dan in Uw waarheid wanil'len; Neig mijn hart en voeg het saam, tot tic vrees' van Uwen Naam! (I's. 86:6)

Wal is het dan ook hoogst verantwoordelijk om mens te zijn: docent en leerling. Zonder wedergeboorte en bekering zullen we God niet kunnen ontmoeten. Maar wat de HrrRF. eist. wil Hij uit genade ook schenken. Rijke lessen van Hem. Die onderwijst hen die dwalen en zal brengen in het rechte spoor.

Wat is tic mens, wat is in hem te prijzen Dat (lij, o, HF.FR' hem gunsten wilt bewijzen. Dat Gij hem heul? Wat is iles mensenkind, Dal Gij liet acht, en cj getrouw bemint? (I's. 144:2)

H. I. Ambacht

B. S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1992

Daniel | 32 Pagina's

Je leraar is ook (maar) een mens....

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1992

Daniel | 32 Pagina's