Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hei Verbond der genade (8)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hei Verbond der genade (8)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De wrake des Verbonds

Het Genadeverbond is naar zijn wezen een verbond, dat genade bevat. Onverdiende genade. Onverdiende zegeningen, door CHRISTUS' bloed verworven. Er is echter een tweeërlei bediening n.1. een inwendige en een uitwendige. Er is een tweeërlei betrekking tot en een tweeërlei inzijn in het Verbond. Er zijn tweeërlei kinderen des Verbonds n.1. inwendige en uitwendige kinderen.

De inwendige bediening strekt ter zaligheid, daar God door de onwederstandelijke en krachtdadige bediening van Woord en Geest de dode zondaar wederbaart tot het nieuwe leven des geloofs. Aan de inwendige bediening van het Verbond is de bijzondere werking van de Heilige Geest verbonden, en deze is noodzakelijk om zalig te worden. Al de beloften ter zaligheid zijn voor hen die inwendig in het verbond begrepen zijn. Op Gods tijd en naar Gods welbehagen worden ze vervuld. De eisen des Verbonds zijn voor hen de beloften. Wat God eist, is tevens een belofte, namelijk: het geloof in Jezus Christus. (Hellenbroek). De HEERE belooft genade hier, en het eeuwige leven hiernamaals.

De inwendige bediening van het Verbond gaat gepaard met de onwederstandelijke Inwendige roeping. God gedenkt aan Zijn Verbond tot in eeuwigheid. En de bondgenoten hebben recht om te eisen alles wat tot het leven en de gelukzaligheid nodig is (Hellenbroek).

Zelfs de ontrouw van hen, die een inwendig inzijn in het Verbond hebben, doet de trouw van Gods Verbond niet teniet.

Anders echter is het met hen, die een uitwendige relatie tot het Verbond hebben, zij die uitwendig in het Verbond begrepen zijn. Zij kunnen het Verbond verbreken en zullen de Verbonds-wraak ontvangen. Aan de berg Sinai sprak de HEERE tot het volk Israël, dat wanneer Israël de inzettingen des HEEREN smadelijk zou verwerpen, dat zij al Gods geboden niet zouden doen, om Zijn Verbond te vernietigen, dat dan de wraak des Verbonds Israël wreken zou. (Lev. 26 : 25). Ook de Heere Jezus sprak er van, tijdens zijn rondwandeling op de aarde, dat de kinderen des Koninkrijks buiten geworpen zouden worden. Christus heeft de steden, waarin Zijn wonderen het meest geschied waren, vervloekt: ee U, Chorazim! Wee u Bethsaida!, want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben. Doch Ik zeg u: et zal Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn in de dag des oordeels, dan ulieden. (Matth. 11 : 21, 22). De Heere Christus heeft gewaarschuwd, dat de dienstknecht die de wil zijns heren geweten heeft en zich niet bereid heeft, noch naar zijn wil gedaan heeft, met vele slagen geslagen zal worden. (Luk. 12 : 47).

God zal eenmaal de weldaden in de uitwendige betrekking van het Verbond geschonken, van de hand terugeisen. De weldaden des Verbonds leggen zoveel verplichtingen op om God in Christus te zoeken. Maar wanneer deze gaven niet gebruikt worden, en deze niet leiden tot waarachtige bekering, dan zal het oordeel er door verzwaard worden. De uitwendige betrekking van het Verbond stelt ons onder cle bediening van cle Doop en onder de bediening van de prediking van Gods Woord. Laten we het toch geen geringe zaak achten om met een gedoopt voorhoofd over de wereld te gaan. Laten we het toch geen geringe zaak achten om het teken des Verbonds aan ons voorhoofd te hebben. Want van dit teken hebben onze Geref.

vaderen beleden, dat het een merk-en veldteken Gods is, dat dit teken niet ijdel noch ledig is, om ons te bedriegen (Ned. Gel. Bel. art. 33 en 34).

Zowel in de bediening van de doop, als het zichtbare Evangelie (Augustinus), zowel in de bediening van het hoorbare Evangelie, wordt Christus aangeboden, wordt men ernstiglijk geroepen, want God betoont ernstiglijk en waarachtig in zijn Woord, wat hem aangenaam is, n.1., dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven. (D.L. 3, 2, - 89). Uitwendig in het Verbond te zijn, gedoopt te zijn, onder de prediking van Gods Woord te verkeren — hoewel dit alles de mens onbekeerd laat, en de wedergeboorte niet schenkt — het is toch wat anders dan alleen maar „een gedoopte heiden" te zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1959

Daniel | 8 Pagina's

Hei Verbond der genade (8)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1959

Daniel | 8 Pagina's