Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Listig en gevaarlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Listig en gevaarlijk

God overwint de slang en het kwaad

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eng, koud en gevaarlijk. De meeste mensen hebben niet zoveel op met slangen, hoewel de meeste slangen niet gevaarlijk zijn. Maar voor je het weet, heb je toch te maken met een giftige slang. In de Bijbel blijken slangen ook gevaarlijk te zijn. Het grootste gevaar wordt zelfs door een slang gebracht: de zonde tegen God.

De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, hetwelk de HEERE God gemaakt had. Dat is niet echt een leuke binnenkomer, de eerste keer dat in de Bijbel een slang voorkomt (Genesis 3: 1). De slang is sluwer dan de andere dieren. Ook gaat deze slang sluw te werk, als werktuig van de duivel. De slang zegt: Is het ook, dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van alle boom van deze hof? De slang verleidt Eva met een onschuldige vraag om van de verboden vrucht te eten. Op de manier waarop de slang dit doet blijkt dat hij heel doortrapt en listig is. Het is duidelijk dat deze slang de grote tegenstander van God is, in het Hebreeuws ‘satan’. God straft de satan met een strijd die hij zal verliezen (Genesis 3: 15). God straft de slang met een vervloekte plaats onder de dieren: de slang moet kruipen en zal daarbij het stof in de bek krijgen (Genesis 3: 14).

Slangenbeet
Slangen komen op veel verschillende manieren voor in de Bijbel. Slangen worden ook vaak gebruikt om iets slechts aan te wijzen. Zoals je kunt zeggen: ‘zo sterk als een leeuw’, zo kun je ook zeggen: ‘zo listig of zo slecht als een slang’ (zie Psalm 140: 4). De satan gebruikte de slang. De Egyptische tovenaars lieten hun staf in een slang – of ‘draak’ – veranderen om te laten zien wat ze konden (Exodus 7). Maar God is sterker dan deze tovenaars. Eerder had de Heere al aan Mozes laten zien dat Hij een staf in een slang kon veranderen. Nu gebruikt Aäron deze staf van Mozes om de slangen van de tovenaars te verslinden. Mensen worden soms gebeten door slangen. Bij een zeereis leidt Paulus schipbreuk en wordt hij op Malta gebeten door een slang. Tijdens de woestijnreis straft God het volk van Israël omdat het opstandig is (Numeri 21). God stuurt dan ‘vurige slangen’, slangen waarvan de beet een brandend gevoel geeft. Veel mensen sterven, het lijkt uit te lopen op een vernietiging van het volk. De Israëlieten zien de gevolgen van hun zonde en belijden hun zonde voor Mozes. Mozes pleit voor het volk bij God en krijgt de opdracht om een slang te maken. Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend. In deze gevaarlijke toestand in de woestijn is de slang een teken van redding. Uiteindelijk zal de Heere Jezus deze redding brengen. En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden (Johannes 3: 14). Op deze verhoogde Christus zie je als de Heilige Geest je leert dat buiten Christus geen redding is en de enige redding in Christus te vinden is.

Afgod Nechustan
Mensen maken van heilige dingen soms snel een afgod. Het teken van de verhoogde slang in de woestijn wordt zo’n afgod. De Egyptenaren vereerden een slang als een god die zieken kon genezen: Horon. Sommige Israëlieten zagen in de koperen slang misschien ook een god die genezing kon brengen. Dat was toch al eens gebeurd in de woestijn? Dat de kracht niet in het koper zat, maar in God, vergaten ze. Koning Hizkia ziet deze afgoderij. Daarom vernietigde hij dit teken dat zelfs een naam kreeg: Nechustan, wat ‘koperslang’ betekent. Op zich was de koperslang een teken van Gods verbondstrouw, maar men was het als afgod gaan gebruiken. Hizkia verbrijzelde de koperen slang, die Mozes gemaakt had, omdat de kinderen Israëls tot die dagen toe haar gerookt hadden (2 Koningen 18: 4).

Leviathan
Naast de normale slangen komt in de Bijbel ook een grote zeeslang voor. Die krijgt meestal de naam Leviathan. In Psalm 104 zingt de dichter: Daar is de zee, groot en wijd uitgestrekt, waarin gewemel is, zonder tal, kleine zowel als grote dieren. Daar wandelen de schepen, en de Leviathan, dien Gij geformeerd hebt, om daarin te spelen. God doet wat Hij wil. Zo heeft Hij ook de dieren geschapen die Hij wilde hebben. Ook bij Job en Jesaja komt de Leviathan voor. Wat was dat voor een slang? Sommigen denken aan een walvis of aan een krokodil. Ook is het mogelijk dat het een dier is dat niet meer bestaat. Het is in ieder geval duidelijk dat het een groot, sterk en gevaarlijk beest was.

Overwinning
Zoals al beloofd in Genesis 3, overwint God de slang. God overwint satan en het kwaad. Jesaja profeteert van het overwinnen van het kwaad, wat hij hier de Leviathan noemt. Te dien dage zal de HEERE met Zijn hard, en groot, en sterk zwaard bezoeken de Leviathan, de langwemelende slang, ja, de Leviathan, de kromme slomme slang; en Hij zal de draak, die in de zee is, doden (Jesaja 27: 1). Ook Johannes, als hij op Patmos gevangen zit, ziet hoe God een eind maakt aan de macht van de satan. De grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde (Openbaring 20: 2). Dan hoeft niemand meer te vrezen voor deze slang. Dan is hij niet meer gevaarlijk. Het is van levensbelang om uit de macht van deze sluwe slang gered te worden. Deze verlossing is mogelijk, omdat Christus voor Zijn kerk redding gebracht heeft, zoals de verhoogde slang in de woestijn redding gaf.

---
Slangenfeitjes
Skelet
Slangen hebben een skelet. Dat skelet bestaat uit een schedel en een wervelkolom. Aan elke wervel zit een paar beweegbare ribben.

Schubben Aan de buitenkant van de slang zie je schubben. De schubben vormen een ‘tekening’, waaraan je de soort slang kunt herkennen. De schubben lijken slijmerig, maar zijn dat niet.

Eten Een slang doodt vaak prooien die behoorlijk groot zijn. Om die in te slikken, moet de bek van de slang wijd genoeg open kunnen. Slangen kunnen daarom hun bovenkaak losmaken van de onderkaak.

Poten Sommige slangen, zoals pythons en boa’s, hebben kleine flapachtige uitsteekseltjes die vroeger achterpoten geweest kunnen zijn. Het zou kunnen dat slangen vóór de zondeval daarmee gelopen hebben.

Huid Slangen groeien, maar hun huid groeit niet mee. Onder de huid groeit een nieuwe huid. Een paar keer per jaar vervelt de slang: dan stroopt hij de oude huid er af door over ruwe bodem te schuren.

Slangen in het land van de Bijbel
De slangen die in de Bijbel voorkomen zijn giftig en gevaarlijk. Een paar keer wordt als uitzondering genoemd dat een slang niet gevaarlijk is (Psalm 91: 13 en Jesaja 11: 8). De meeste slangen die nu in Palestina en Syrië voorkomen, zijn juist niet giftig. Van de 25 soorten die daar zijn, hebben maar negen soorten een gevaarlijke of dodelijke beet. In het Hebreeuws worden elf verschillende woorden voor slang gebruikt en in het Grieks vier woorden. Toch is het erg moeilijk om te ontdekken welke soort slang precies wordt bedoeld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2010

Daniel | 44 Pagina's

Listig en gevaarlijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2010

Daniel | 44 Pagina's