Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het leven in de Bijbelse landen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het leven in de Bijbelse landen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De eredienst

Een ding heb ik van de HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de liefelijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

Ps. 27 : 4.

(Gegevens voornamelijk ontleend aan Beknopte Bijbelse Archeologie van Van Katwijk en Meinema).

Voor de val was heel het leven eredienst. Het hele leven stond in het teken van aanbidding. Door de zondeval zijn we dit helaas kwijtgeraakt.

Na de val is het altaar het middelpunt van de eredienst. Daar vond (vindt) de ontmoeting met God plaats. Het gestorte bloed was het teken van overgedragen schuld en schuldvergeven. Dan was er weer plaats voor gemeenschap met de Heere. De plaats van het altaar was thuis. De vader was priester in zijn gezin. Daar was het levensbehoud en de ontmoeting met God op grond van het gestorte bloed. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de eerste viering van het Pascha.

In de woestijn werd de Tabernakel de plaats waar de Heere Zijn volk ontmoette.

Na de verovering van het land Kanaan werd Silo het godsdienstige middelpunt. Het was verboden elders offers te brengen. Driemaal per jaar kwam het volk naar Silo om de grote feesten te vieren. Zag iemand buiten die tijden reden om de Heere een offer te brengen, dan ging hij ook naar Silo.

Het was een geloofsdaad van Elkana en Hanna om daar elk jaar heen te gaan en hun kind Samuel achter te laten in de tijd van de al te toegeeflijke hogepriester EH.

Na de verwoesting van Silo door de Filistijnen kwam de Ark des Verbonds in Kirjath Jearim terecht en de Tabernakel te Nob. De eredienst werd in stand gehouden door Levitische priesters.

Koning David bracht de Ark naar Sion en plaatste haar in een speciaal ervoor gespannen tent. De priester Zadok onderhield de geregelde dienst in de Tabernakel te Gibeon.

Met de Tempel van Salomo kreeg de dienst des Heeren het vaste middelpunt als bedoeld in Deut. 12. De eredienst bleef gehandhaafd zelfs tijdens het bestuur van de afgodische koningen Joram en Ahazia.

Koning Achaz sloot de tempel, zodat er in het Heilige geen dienst meer plaats vond. De dagelijkse offerdienst bleef bestaan, maar toch liet hij het koperen altaar vervangen door een ander Door zijn zoon Hizkia werd de tempeldienst weer in zijn geheel hersteld. Manasse maakte een afgodisch heiligdom van de Tempel. Josia herstelde de dienst des Heeren weer.

Toen de Babyloniërs Jeruzalem veroverden werd de Tempel verwoest. Gedurende de ballingschap was er geen openbare eredienst. Waarschijnlijk zijn toen de synagogen ontstaan.

Na de ballingschap werd de Tempel opnieuw opgebouwd onder leiding van Jozua en Zerubbabel. Het gebouw was veel minder fraai dan de eerste Tempel en de Ark werd gemist.

Deze tweede tempel werd in 167 v. Chr. ontwijd door de Syrische koning Antiochus Epifanes. Profetieën in betrekking tot hem kunnen we lezen in Daniël 8. Gedurende drie jaar was de eredienst onderbroken. Judas de makkabeeër reinigde de tempel van heidense smetten en wijdde het gebouw opnieuw in voor de dienst van Jehova. Hieraan herinnert het Canoeka-feest, dat in december gevierd wordt. De Bijbel noemt het het Feest van de vernieuwing des Tempels.

Koning Herodes de Grote heeft de Tempel laten verfraaien. (Joh. 2 : 20, "Zes en veertig jaren is over deze tempel gebouwd").

In 70 n. Chr. veroverde de Romeinse veldheer Titus Jeruzalem en ging de Tempel in vlammen op. Geen een steen werd op de andere gelaten, overeenkomstig de voorzegging van de Heere Jezus.

Een uit vijandschap geboren poging van keizer Julianus de Afvallige om de Tempel te laten herbouwen mislukte volkomen.

Tot op de dag van vandaag onderhoudt Israël de eredienst in de synagogen. Een gedeelte van de ringmuur om de tempel bestaat nog steeds: de Klaagmuur.

Bij een aantal Joden leeft nog steeds de wens voor een derde tempel en het herstel van de offerdienst. Wat wel verwacht mag worden is dit: Daama zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken de HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot de HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen", Hos. 3:5. Dan zal het hele leven weer eredienst zijn, Zach. 14 : 20, 21.

Scherpenzeel,

Iz. den Dekker.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 1995

De Saambinder | 12 Pagina's

Het leven in de Bijbelse landen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 1995

De Saambinder | 12 Pagina's