Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Die klargenoot ons een zorz?!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Die klargenoot ons een zorz?!

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de pauze staat Maarten vaak alleen of loopt hij wat zielig rond. Soms komt hij zomaar bij ons groepje staan. Om moe van te worden! Hebben we het bijvoorbeeld net over een geslaagde klassenavond, dan komt hij er met een opmerking tussendoor: "Ik denk dat we een SO krijgen voor Duits; wie kent het goed? " Moet je die gezichten van iedereen zien! Het is best goed dat hij probeert om contacten te leggen, maar op deze manier is hij toch wel verkeerd bezig. Zou hij niet doorhebben dat dit niet werkt?

René de Korte (13) uit Meliskerke en Marleen Verhulst (14) uit Westkapelle denken samen mee wat vriendschap en zorg voor je klasgenoot betekenen.

'n Zonnestraal

Vriendschap, wie durft te zeggen dat hij dat kan missen? Een vriend met wie je elke dag naar school fietst, een vriendin bij wie je in het weekend even langs gaat om bij te praten; gewoon iemand met wie je samen kunt lachen en huilen. Pijn, verdriet, armoede is er genoeg in deze wereld. Eenzaamheid ook. Gelukkig is er ook vreugde, blijdschap om je heen. De helderste zonnestraal daarin is vriendschap. Er wordt wel eens gezegd: "Vriendschap halveert je problemen en verdubbelt je vreugde!" René: "Voor mij is vriendschap heel goed, want als ik geen vrienden had, verveelde ik me heel erg op school, thuis, op m'n werk en op verjaardagen. Door vriendschap leer je anderen kennen."

Vriendschap is een gave van de Heere. We kunnen niet zonder de mensen om ons heen. We zijn aan elkaar gegeven om elkaar te helpen. Ook in de klas.

Hen opgaveH

Vaak gaat het vanzelf. Je komt bij je vriend of vriendin in de klas; je krijgt er nieuwe vrienden bij. Schoolgaan? Voor mij geen probleem! Marleen: "Op school vind ik het gezellig omdat ik een stel leuke vriendinnen heb." René: "Ik vind het heel belangrijk op school dat we gezelligheid krijgen met onze klasgenoten en vrienden." Helaas kan niet iedereen hetzelfde zeggen als Marleen. Elke nieuwe schooldag kan als een enorme berg lijken waar je nauwelijks over heen ziet. Toch moetje elke dag weer gaan. En je klasgenoten? Elke morgen bij het fietsenhok krijg je opnieuw een schop tegen je bagagedrager van die twee jongens. De rest van de klas 'staat erbij en kijkt ernaar'.

Marleen: "Iemand die geen vrienden heeft, of iemand die gepest wordt, heeft het niet altijd makkelijk." Ben je gepest, dan kan dat nog heel lang zijn sporen nalaten in je leven. Vriendschap is niet alleen een gave, maar juist ook een opgave!!

Erbij horen

je hebt je eigen vrienden en vriendinnen met wie je veel optrekt. Andere klasgenoten spreek je veel minder of heel weinig. Hij of zij ligt jou nu eenmaal wat minder. Dat kan. je kunt gewoon niet met iedereen even veel omgaan.

Marleen: "je karakter speelt een grote rol in het vrienden maken." Ze legt uit: "Iemand die heel erg op zichzelf is, vindt het veel prettiger om alleen te zijn. Een ander wil vrienden maken om erbij te horen. Een derde kan het met iedereen wel goed vinden, maar een hartsvriend(in) ontbreekt." Toch is het soms wel erg makkelijk gezegd dat die ene klasgenoot erom vraagt om een geintje mee uit te halen omdat hij zogenaamd stoer doet of juist nooit iets terug zegt. Neem bijvoorbeeld leerlingen die van zichzelf gewoon rustig zijn.

Ze gaan zo hun eigen gang en hebben weinig contacten. Toch komt het maar weinig voor dat zo'n leerling zich hierbij echt lekker voelt.

Vaak is het een teken dat er iets niet goed is. Je wilt toch het liefst bij een groep horen? ! Juist daarom is je klas, je groep op school zo belangrijk.

René: "Gezelligheid werkt positief met elkaar. Als we bijvoorbeeld een klassenavond moeten regelen dan werkt het veel beter als we allemaal helpen in plaats van dat een of twee mensen dat moeten doen."

Horen en zien

Ook in de klas betekent vriendschap geven en ontvangen. Misschien voel je je wel machteloos om juist die ene moeilijke leerling bij jullie groep te betrekken. Misschien ben je bang dat je dan zelf de lading over je heen krijgt of gepest wordt. Of, je vindt het wel nodig dat er iets gebeurt, maar het is beter als een andere klasgenoot van je aan de bel trekt. Je doet dan niet actief mee met het schoolleven van je klasgenoot zuur maken, maar toch... Je zorgt er zo wel voor dat het doorgaat. Erom lachen, weglopen alsof je het niet zag, denken dat het allemaal wel meevalt: het is niet minder erg dan het bewust dwars zitten of links laten liggen van de ander. Net als die priester en die leviet uit de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan loop ook jij dan met een grote boog om de ander heen. Terwijl je zoveel zou kunnen betekenen. Wat de ander het meest pijn doet, is niet de wreedheid van degene die het doet, maar het zwijgen van de omstanders.

Marleen: "Het is je plicht als christen om mensen te helpen, dus ook dat klasgenootje dat buiten de groep ligt."

Hoe? In de eerste plaats door naar de ander te luisteren. Te 'luisteren' naar wat je hoort en ziet. 'Luisteren' betekent dan ook jezelf afvragen waarom iemand zo doet of zo is. Zijn er thuis problemen? Lukt het op school niet met de cijfers? Is er sprake van een onzichtbare handicap?

Durft iemand gewoon niet? Jouw klasgenoot die 'uit de boot valt' zoekt een oor dat luistert, zoekt begrip. Zo neem je de ander serieus, in wat hij zegt, of juist niet zegt, in wat hij doet, of juist niet doet. Luisteren kan veel helpen voorkomen. Ook zo'n onterecht oordeel over iemand. "Ze is al net zo als d'r zus: op iedereen afgeven en er zelf uitzien alsof we vijftig jaar eerder leefden!" Zo iemand krijgt gewoon geen enkele kans om te laten zien wie ze echt is.

Samen sterk

Natuurlijk is het goed als je zelf eens aan je klasgenoot vraagt of hij of zij met jullie meedoet om bijvoorbeeld een werkstuk voor aardrijkskunde te maken. Veel beter is het om er niet alleen 'op af te stappen'. Je moet het niet alleen doen en je hoeft het niet alleen te doen. Bespreek dat wat je bij het 'luisteren' opgevangen hebt met de anderen. Probeer aan te geven dat jullie ook die andere klasgenoot erbij moeten betrekken. Dat je niet kunt geloven dat hij of zij zich zo prettig voelt. Het bespreken met je groep is een veel betere bescherming tegen pesten of het links laten liggen van de ander dan wanneer je dit in je eentje probeert te voorkomen. Durf je dit om de een of andere reden niet aan te kaarten dan kun je altijd op je docent, je mentor of iemand anders binnen de school afstappen. Doe iets met de signalen die je opvangt.

René: "Wij proberen die leerling erbij te krijgen en als dat niet lukt dan proberen we de oorzaak te zoeken en het op te lossen. Dan vragen we bijvoorbeeld aan onze vrienden waarom ze hem 'uit de boot' gezet hebben, om zo samen een oplossing te zoeken.

Praat dus met elkaar er over wat je voor de ander kunt doen. Af en toe een praatje in de pauze, een groet bij binnenkomst, een spontane vraag om bij gym in jullie groepje te komen, een keer samen uit school fietsen...

Marleen: "Je kunt bijvoorbeeld voor hen opkomen als ze gepest worden of samen huiswerk maken."

De ware Vriend

je zult zien: oplossingen liggen vaak dichterbij dan je denkt.

Marleen: "Een ontspannen sfeer om goed te kunnen praten of elkaar anders te leren kennen, is bijvoorbeeld het feestje van je beste vriend(in), een barbecue met de hele klas, als jij en je vriend(in) samen sporten, enzovoort."

Natuurlijk, soms zou je de ander wel een duw willen geven: "Joh, snap toch dat je dit zo niet moet doen.

Waarom doe je niet...? " Iemands karakter, eigenaardige trekjes, opvallende gedrag; allemaal dingen die je geduld wel eens op de proef kunnen stellen. Toch geldt ook hierbij: Draagt elkanders lasten" (Galaten 6:2a). Doe dit samen. Dan is jullie klasgenoot niet alleen mijn zorg, maar onze zorg! De last van de ander dragen betekent hier ook: e ander verdragen zoals hij helemaal is.

Ja maar, je moest eens weten! Er is Iemand Die alles geweten heeft en toch Vriend gebleven is. Een Vriend van tollenaren en zondaren! Besef je iets van Zijn liefde voor... vijanden. Dan blijft een schuldbelijdenis en verwondering over. Maar ook zelfonderzoek, "want die zijn broeder niet liefheeft, die hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft? " (1 Johannes 4:40b).

Wie heeft die liefde, die zorg van Hem dan niet nodig? !

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1999

Daniel | 32 Pagina's

Die klargenoot ons een zorz?!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1999

Daniel | 32 Pagina's