Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thomas Boston. En nog is er plaats

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thomas Boston. En nog is er plaats

Puur!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De eerste indruk die Thomas Boston van zijn tweede gemeente, Et trick, kreeg was niet erg moedgevend. De gemeenteleden namen het niet zo nauw met Gods Woord en Zijn geboden. Regelmatig werden kerkdiensten verzuimd. De mensen die wel onder Gods Woord kwamen, gedroegen zich vaak oneerbiedig. Thomas Boston stapte juist op deze mensen af, sprak hen aan op hun gedrag, bestra fte hun zonden en riep hen op om te buigen voor Koning Jezus. Diezelfde directe toon vind je terug in de preken in het boek En nog is er plaats.

In dit boekje staan drie preken die Boston in Ettrick gehouden heeft, aan het begin van de achttiende eeuw. Hij hield deze preken ter voorbereiding op het Heilig Avondmaal en bij de bediening van het Heilig Avondmaal. Heel direct sprak hij zijn luisteraars aan. De titels van de preken spreken voor zich: ‘Nog plaats voor zondaren in Christus’ huis’, ‘Evangeliedwang’ en ‘Christus eist toegang tot zondaarsharten’. Aan de ene kant geeft hij in zijn preken aan dat er van nature bij niemand plaats is voor Christus. Aan de andere kant wijst hij er steeds weer op dat Christus een gewillig volk zal hebben, dat zal leven tot Zijn eer. Door de kracht van de Heilige Geest zal de grootste van alle zondaren een plaats krijgen in Christus’ huis.

Plaats voor zondaren
Het eerste gedeelte van het boekje gaat over de gelijkenis van het grote avondmaal (Lukas 14). Er worden veel mensen uitgenodigd, maar de één na de andere zegt af. Ze hebben het te druk met hun akker, hun ossen of hun vrouw. Daarna worden de blinden, de armen en de verminkten uitgenodigd. Weer wordt de knecht er op uitgestuurd want: Nog is er plaats! (Luk. 14:22). Het is alsof Boston zijn gemeenteleden en de lezers wakker wil schudden. Heel dicht brengt hij het woord bij hen: “In Christus’ huis zijn veel lege plaatsen over voor andere gasten. Dit is een bemoedigend woord voor degene die nog geen gehoor hebben gegeven aan de uitnodigingen van het Evangelie. De deuren zijn nog niet gesloten en zulke zondaren kunnen nog toegang tot Christus krijgen.” Om de grootheid van dit wonder duidelijk te maken benadrukt Boston dat de boodschap niet tot iedereen komt. “Voor gevallen engelen is er nooit plaats geweest. Zondaren die verloren zijn gegaan horen dat er plaats was.” Besef je hoe groot het is, dat vandaag tot jou de boodschap komt: “En nog is er plaats!” Er is nog plaats om de afwijzing van Christus en Zijn zaligheid in te trekken. Er is nog plaats voor bekering.

Binnenkomen in Christus’ huis
Na de uitnodiging volgt de opdracht die de knechten kregen: En dwing hen in te komen. (Luk. 14:23b). Hierover gaat de tweede preek. De avondmaaltijd uit de gelijkenis wordt vergeleken met Jezus Christus en al Zijn zaligmakende weldaden. Het is het belangrijkste werk van predikanten om zondaren tot Christus te brengen. Van nature staan we buiten Christus en Gods vredeverbond. Zolang we daar buiten staan, is er geen hoop op zaligheid. We staan ook buiten Gods gunst. Vreselijk, want buiten Christus is God een verterend vuur. Door de zonde is er een breuk tussen God en de mens. Thomas Boston is er duidelijk in: hoe we ook ons best doen, we kunnen zelf deze breuk niet helen. Maar daarna wijst hij op de Heere Jezus, de Middelaar tussen God en de mensen, om een weg terug te banen tot de Vader. Daardoor mogen zondaren weer binnenkomen in Christus’ huis. Zondige mensen die zich schuilhouden in de heggen van de duivel, worden uitgenodigd om terug te komen. Christus’ huis zal vol worden. Alleen Zijn hand brengt beweging in de ijzeren poorten van het hart.

Toegang tot zondaarsharten
Christus eist toegang tot zondaarsharten. Het is niet om het even wat je met Gods Woord doet. Christus heeft recht op jouw hart. Daarover gaat de laatste preek in het boekje, naar aanleiding van psalm 24:9: Heft uw hoofden op, gij poorten, ja, heft op, gij eeuwige deuren! opdat de Koning der ere inga! Deze psalm gaat over de ark die de berg Sion opgedragen wordt. De ark wijst naar Christus. De tempel is een symbool van de hemel, maar ook van de kerk. Met de poorten worden daarom ook de harten van mensen bedoeld. De poorten van het hart moeten open, Christus moet omhelst worden en aangenomen worden in de ziel. Door de kracht van Zijn Woord zullen de poorten opengaan. Dan zal Christus toegang eisen. Van nature is het hart van zondaren gesloten voor de Koning der ere. Zo treft Hij het hart aan als Hij met het Evangelie voor de deur komt staan. Maar Zijn eis gaat met kracht gepaard. Christus is bereidwillig, Hij wil in het hart komen. Daarom eist Hij dat de deuren geopend worden. Dat kan alleen door Zijn kracht. Maar Christus doet alles. Hij maakt ook gewillig.

Niet te vroeg, niet te laat Hoe is het met jouw hart?
Is daar al plaats voor Christus? Hij roept het je toe: ‘En nog is er plaats.’ Daarom mocht Boston iedere zondag Gods Woord bij zijn gemeenteleden brengen. De toon van zijn preken is gunnend en ernstig. Als hij het kon, zou hij je bij de hand nemen, losmaken van alle aardse dingen en brengen aan de voeten van Christus. Er is geen andere weg om zalig te worden, dan alleen door Jezus Christus. Het hart moet open voor die Koning! Het is niet te vroeg, het is niet te laat. Je hart is niet te vuil of te boos. Christus is gewillig. Hij kan en wil het vuilste hart wassen in zijn bloed.


“Bedenk dat het aanbod niet altijd zal gelden. Er is veel op uw deur geklopt; geeft u hier geen gehoor aan, dan zal de volgende klop uw ziel misschien uit uw lichaam kloppen, en waar bent u dan?” “In het Woord komt Christus Zichzelf aan zondaren aan te bieden. Overal waar het Evangelie wordt verkondigd, wordt Christus met al Zijn weldaden aan zondaren aangeboden.” “Zorg dat u thuis bent. Laat uw hart niet op zoeken zwerftocht zijn door de einden der aarde, maar wees diep bekommerd over uw eigen toestand.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 2015

Daniel | 32 Pagina's

Thomas Boston. En nog is er plaats

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 2015

Daniel | 32 Pagina's