+ Meer informatie

Londens buizenpost nadert eindstation

2 minuten leestijd

Spottend duiden internetters de 'ouderwetse' briefpost soms aan als "snail mail", slakkenpost, in tegenstelling tot hun e-mail, die binnen een minuut aan de andere kant van de wereld is. Een tussenvorm is "rail mail", een uitgebreide buizenpost in Londen, die poststukken met een snelheid van 65 kilometer per uur door de stad verplaatst. Deze postmetro dreigt echter spoedig tot stilstand te komen, vanwege de hoge kosten.

Mail Rail, zo heet het bedrijf dat de posttreinstellen onder de Britse hoofdstad door dirigeert. Al in 1853 startte een voorloper ervan, de eerste buizenpost ter wereld, met een buis van krap 4 centimeter doorsnee en 206 meter lang, aangedreven door een reusachtige stofzuiger. Na veel 'tussenstations' groeide het uit tot een metrosysteem met onbemande treintjes dat in 1927 van start ging. In zijn hoogtijdagen transporteerde Mail Rail 4 miljoen poststukken en pakjes per dag, over een traject van 37 kilometer lengte langs negen stations tussen het westen en oosten van Londen. De buizen, op 21 meter diepte en met een doorsnee van 2,70 meter, zijn volledig afgescheiden van de zo beroemde London Underground. De huidige elektrisch aangedreven treinstellen zijn 8,4 meter lang en nemen bijna 1000 kilo mail mee in containers die bij de stations zo op de treintjes gereden worden.

Vorige week heeft Royal Mail bekendgemaakt dat sluiting van Mail Rail dreigt. Een van de directeuren zei tegen de omroep BBC dat post onder de grond nu vijf keer zo duur is als bovengronds. Daar komt bij dat de poststroom danig afgenomen is, door de economische teruggang en door het gebruik van e-mail. Het aantal stations is al teruggebracht van negen naar vier, maar desondanks draait Mail Rail nu met een verlies van bijna 2 miljoen euro per dag. Binnen een paar weken moet er een knoop doorgehakt worden over het voortbestaan van de historische treindienst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.